Advertisement

Annons

Fota på nattklubb - att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

belarbi

Medlem
Jag ska fota på en nattklubb och min vana av fotografering är att jag haft min första systemkamera (Nikon d70s) i 3 veckor!!
Så, nu undrar jag vad jag ska tänka på vad gällande inställningar o dyl, eller bara tips i allmänhet som ger sjysta bilder.
Kan tilläggas att jag inte har nån blixt..

När jag plåtar nattlivet runt stureplan använder jag följande inställingar:

Slutrtider på 2.4 - 4
Bländare 5.6
ISO 400

Vad använder du för blixt ?

belarbi skrev:
Jag ska fota på en nattklubb och min vana av fotografering är att jag haft min första systemkamera (Nikon d70s) i 3 veckor!!
Så, nu undrar jag vad jag ska tänka på vad gällande inställningar o dyl, eller bara tips i allmänhet som ger sjysta bilder.
Kan tilläggas att jag inte har nån blixt..

Blixt har du inbyggd i kameran, den funkar ganska bra för nattklubbsfoto. Roberts förslag verkar bra, tänk på att använda långsam blixtsynk så att du får med bakgrundsljuset.

Jag personligen tycker inte den inbyggda blixten fungerar något bra!
Men monterad blixt på kameran kan du själv bestämma vart ljuset ska komma ifrån.

Jag brukar rikta upp min blixt 45 grader, blir riktigt bra bilder då..

Här kommer några exempel..

Bilagor

• pic7_stor.jpg
    pic7_stor.jpg
    41.9 KB · Visningar: 2,459
Hej Yacine!

Jag fotograferar också nattklubbslivet då och då.

Kör med en extern blixt med omnibounce och riktar den rakt frammåt.

Kameran ställer jag in helmanuellt på:
ISO: 800
Slutartid: 1/4 sek
Bländare 4

Oftast använder jag objektivet Tamron 28-75 f/2.8.

I specialinställningarna ställer jag även in blixtsynk på andra ridån. Detta för att personers rörelser inte ska bli "baklänges". Finns flera trådar om detta ämne här på FS.

Kortfattat blir motiven skarpa och alldeles lagom belysta plus att bakgrunden träder fram bra med lite lägre slutartid.

Bifogar ett exempel på ett

Bilagor

• vimmel.jpg
    vimmel.jpg
    41.6 KB · Visningar: 2,482
Jag har fotat ganska mycket nattklubb i mina dagar och jag säger sä här.

Om det är en digital systemkamera så funkar den inbyggda blixten riktigt bra på de kameror jag testat (Eos 20D Eos 350D och Nikon D50).

Har sett att många som kör med externa blixtar ofta riktar den rakt upp i taket vilket inte blir så bra, då iaf jag vill ha kvar lite av nattklubbskänslan.

Inst på kameran som de ovanför mitt inlägg svarat med funkar utmärkt.

utan extern blixt

Tack för alla svar.
Som sagt, 3 veckor har jag haft min kamera och jag kommer inte använda en extern blixt, får bli en framtida investering.

Jag undrar mest bara om jag klarar mig med den inbyggda blixten. Ska jag använda hög ISO-tal, hjälper eller själper (ingen aning hur de stavas) de.

Du, Conny Ljungberg, några exempel på bilder du tagit utan blixt. Kanske om nån kan har testat lite och kan visa skillnad på en bild med extern blixt och med den inbyggda.

PS:
Snygga bilder också.Skönt med lite snea bilder.Bra tips som tar bort alla måsten...

Jag fota för första gången på nattklubb med min 350D tyvärr så kör jag med paket objektivet. Fick ett problem.. Blixten lyste upp så starkt så att det blev helt vita ansikten!? Vad ska jag tänka på??

Jag kommer fota en hel del på nattklubb och tänkte om nån kunde ge bra tips på objektiv att inskaffa?!

/Ha ett bra Foto år

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    51.5 KB · Visningar: 2,096
Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av nattklubbsfoto, men några erfarenheter har jag i alla fall.

Kör du på längre slutartider, kör <b>inte</b> synk på andra ridån. Då är det i princip omöjligt att bestämma vilken situation du vill frysa. Säg att du har en slutartid på 1-1.5s. Du trycker av, kameran börjar exponera. Motivet ändrar min/flyttar på sig, blixten utlöses och slutaren stängs. Då fastnar inte det du ser i avtrycksögonblicket.

Den inbygda blixten <b>fungerar</b>, men det är inte mycket mer än så. Risken för röda ögon är stor! Dessutom så blir ljuset lite hårdare än från en extern blixt.

Joel: Märker du någon skillnad med och utan omnibouncer när du riktar den rakt framåt? Vitsen med den är ju att man ska rikta blixten ca 45 grader uppåt. Jag köpte en omnibouncer för länge sedan, gjorde ett antal tester, och avfärdade den som rent skräp. Med blixten riktad rakt fram så blev det ingen som helst synlig skillnad i ljusets mjukhet (och då var det ändå vitt tak, och inte högt i tak). Och det är ju egentligen givet, eftersom det är ljuskällans storlek relativt till motivet, som avgör hur mjukt ljuset blir.

Tänk på att i blixtbilder så har man två exponeringar att tänka på. Dels exponeringen av bakgrunden, som styrs av slutartiden och bländaren, dels exponeringen av förgrunden, som styrs av blixtexponeringskompensationen (om man inte kör helmanuell blixt, givetvis).

Ställ in en exponering som gör bakgrunden lagom exponerad, och styr expneringen av motivet genom att justera blixtexponeringskompensationen. Oftast så brukar man få ställa ner den 1-1.5 steg (i alla fall i min kamera, EOS 10D) för att inte få för vita ansikten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar