Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av nattklubbsfoto, men några erfarenheter har jag i alla fall.
Kör du på längre slutartider, kör <b>inte</b> synk på andra ridån. Då är det i princip omöjligt att bestämma vilken situation du vill frysa. Säg att du har en slutartid på 1-1.5s. Du trycker av, kameran börjar exponera. Motivet ändrar min/flyttar på sig, blixten utlöses och slutaren stängs. Då fastnar inte det du ser i avtrycksögonblicket.
Den inbygda blixten <b>fungerar</b>, men det är inte mycket mer än så. Risken för röda ögon är stor! Dessutom så blir ljuset lite hårdare än från en extern blixt.
Joel: Märker du någon skillnad med och utan omnibouncer när du riktar den rakt framåt? Vitsen med den är ju att man ska rikta blixten ca 45 grader uppåt. Jag köpte en omnibouncer för länge sedan, gjorde ett antal tester, och avfärdade den som rent skräp. Med blixten riktad rakt fram så blev det ingen som helst synlig skillnad i ljusets mjukhet (och då var det ändå vitt tak, och inte högt i tak). Och det är ju egentligen givet, eftersom det är ljuskällans storlek relativt till motivet, som avgör hur mjukt ljuset blir.
Tänk på att i blixtbilder så har man två exponeringar att tänka på. Dels exponeringen av bakgrunden, som styrs av slutartiden och bländaren, dels exponeringen av förgrunden, som styrs av blixtexponeringskompensationen (om man inte kör helmanuell blixt, givetvis).
Ställ in en exponering som gör bakgrunden lagom exponerad, och styr expneringen av motivet genom att justera blixtexponeringskompensationen. Oftast så brukar man få ställa ner den 1-1.5 steg (i alla fall i min kamera, EOS 10D) för att inte få för vita ansikten.