Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på mässa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tänkte gå på "Street Cars Fest" mässan nu i helgen. (http://www.streetcarsfest.com/)
Självklart kommer jag dra med mig kameran!

Dock behöver jag lite tips m.m. för att plåta.
Skall man köra med blixt (klarar den att lysa upp en hel bil?)

Vilket objektiv?
Ge mig ett hum på vad för inställningar?
Enbensstativ? (jobbigt att släpa på)

Jag kommer köra med min 300D, och har till gång till Kittobjektivet (18-55mm/3,5-5,6) ett 35-70mm/3,5-4,5) och mitt 70-200mm/2,8.

Lutar åt kittobjektivet, alt. 35-70mm.

Kan eventuellt låna ett 28mm/2,8, är detta bättre o köra med?

Alla tips, och idéer mottages varmt!


/Jocce
 
Vidvinkel och blixt är bra att ha, 28/2,8 vore nog bra att ha med iaf.. kort skärpedjup kan vara bra när bakgrunderna ofta blir allt annat än lugna på mässor.
 
En del mässor har det blivit, fast aldrig bilmässor.

Jag vet inget om kvaliteten på de objektiv du räknar upp men jag hade valt 18-55 och 70-200.

Då kan du täcka in olika situationer.

Det beror också på varför du fotograferar, jag har alltid haft som uppdrag att fotografera ”allt” för marknadsföring av olika deltagare.

Jag kör ofta med 1/30-1/8 sekund med blixt på TTL. Då kan jag få lite känsla och rymd eftersom jag får med miljön samtidigt som blixten ”vässar till” huvudmotivet.

Jag varierar naturligtivs känslighet och inställningar efter motiv, skall jag fotografera en modevisning på skånemässan kör jag med 800ISO och svag blixt, skall jag fotografera porträtt på en kändiskock sätter jag blixten på ett litet stativ från sidan och använder 1/30 med blixt på TTL och 320ISO.
 
Om du tycker enbenstativ är jobbigt att släpa på kommer du aldrig in i det hårda gänget av mässfotografer som bär sliten basker med två korslagda presskort...

Fast jag brukar ofta skippa ”pinnen”, beror på.
 
Skulle föreslå en ljusstarkare optik. Fasta normaler brukar ha kring 1,4-2,0. Extrem vidvinkel går också att fota med utan stativ på bl kring 3,5- 4,5 om inte ljuset är för dåligt.

Blixtljus har jag aldrig gillat men där är smaken olika.

Här följer en bildserie från en bilsportmässa i Jönköping som jag fotograferade i våras. Bilderna är tagna med en ljusstark 35mm/1,2 och en 15mm/4,5. Vissa bilder hade varit omöjliga att ta i befintligt ljus utan den ljusstarka 35:an eftersom det var helt nedsläckt i en lokal och endast spotlights användes. Blixt där hade förstört stämningen som jag ser det.
 
Graal skrev:
Skulle föreslå en ljusstarkare optik. Fasta normaler brukar ha kring 1,4-2,0. Extrem vidvinkel går också att fota med utan stativ på bl kring 3,5- 4,5 om inte ljuset är för dåligt.

Blixtljus har jag aldrig gillat men där är smaken olika.

Här följer en bildserie från en bilsportmässa i Jönköping som jag fotograferade i våras. Bilderna är tagna med en ljusstark 35mm/1,2 och en 15mm/4,5. Vissa bilder hade varit omöjliga att ta i befintligt ljus utan den ljusstarka 35:an eftersom det var helt nedsläckt i en lokal och endast spotlights användes. Blixt där hade förstört stämningen som jag ser det.

Har bara de objektiven som jag nämnde att tillgå tyvärr!
Har du plåtat analoget eller digitalt?
Varför bara svart/vitt?

Vilken ISO?


/Jocce
 
Jocce skrev:
Har bara de objektiven som jag nämnde att tillgå tyvärr!
Har du plåtat analoget eller digitalt?
Varför bara svart/vitt?

Vilken ISO?


/Jocce

Analogt med mekaniska mätsökarhus. Film Tri-X 400 ISO. Jag har alltid gillat film och svartvitt och gör så fortfarande. Dock är just dessa bilder resultatet av scannade negativ och inte inscannade mörkrumskopior. Gör i vanliga fall bilden på papper först och scannar sedan bilden.
 
Att fota på mässor som denna kan vara en liten utmaning. I dag är det populärt att ha ganska mörka montrar med enbart spottar som belysining för att framhöva lacken och skapa en lite "cool" atmosfär.
Jag var på SolletunaExpo och tittade på Streetcars i helgen och där är det även låg takhöjd som gör att det blir extra mörkt.
Gustavsbergs mässan ser dock ut att vara en ljusare lokal om man vill undvika att annvända blixt.
Jag tycker dock att det är ok att annvända blixt ibland. Det passar bra till detaljbilder och närbilder där man slipper den mörka bakgrunden.

På Nils bilder från Elmia så finns det flera exempel att man anstränger sig med show och värdinnor för att skapa snygga motiv. Det kommer det att finnas i Gustavsberg oxå. Min erfarenhet är även att det är ok att kliva över repen och fota i montrarna om man frågar om lov innan. Det ligger mycket jobb och pengar bakom byggena och man visar gärna resultatet.
 
Graal skrev:
Skulle föreslå en ljusstarkare optik. Fasta normaler brukar ha kring 1,4-2,0. Extrem vidvinkel går också att fota med utan stativ på bl kring 3,5- 4,5 om inte ljuset är för dåligt.

Blixtljus har jag aldrig gillat men där är smaken olika.

Här följer en bildserie från en bilsportmässa i Jönköping som jag fotograferade i våras. Bilderna är tagna med en ljusstark 35mm/1,2 och en 15mm/4,5. Vissa bilder hade varit omöjliga att ta i befintligt ljus utan den ljusstarka 35:an eftersom det var helt nedsläckt i en lokal och endast spotlights användes. Blixt där hade förstört stämningen som jag ser det.

Riktigt skön kännsla i dom bilderna.
 
pumpe3 skrev:
Tycker det blev bra Jocce, hur var ljuset?

Jodå, lite halvknepigt ljus, mörkt som bara den i vissa delar, och mycket "spotbelyst" (inte alltid rakt på bilarna heller).
Var dessutom för lat för att ta med mig stativet, så fick bli på frihand :)


/Jocce
 
Ny i gemet!

Tycket bilderna va helt okej...
Lite jobbigt med alla skuggor, tänkte lit på bild 051028scf08 lite jobbigt att du inte fick med framfälgen. Om du inte ville ha med den så skulle du skära lite. Blev ett stort svart fält med en hel del brus runt om fältet. Förstörde den grymt fina färgen som bile é lackad i!!

Annars så va dom helt okej med tanke på det jobbiga ljuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.