Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på Konsert!

Produkter
(logga in för att koppla)

mambo

Aktiv medlem
hej
jag skulle behöva lite tipps om hur man tar bra foton när man är på en konsert där det är mörkt men att man endå vill ha med scen ljuset och få det skarpt.

jag upplevde det i lördas när jag var med som ljus tekniker och ville ta lite foton. medparten av dem blev oskarpa eller att man får en "förlängd rörelse" pga att alla rör på sig hela tiden
.
någon som kan bidra med lite hjälp eller tips??

/Oscar

Med din Z1 så kan det nog vara lite svårt, speciellt att sätta fokus rätt. Stå still, håll kameran still och invänta "the moment". Klick!

Det finns JÄTTEMÅNGA inlägg om precis detta. Använd forumets sökfunktions så lovar jag dig att du kan läsa dig till många utförliga tips!

//JonasL

Ser att du kör digitalt. Högre ISO-tal och största möjliga bländaröppning är det väl som gäller och kanske underexponera 1-1,5 steg och kompensera det sedan. Nog det enda tips jag kan ge dig. Du måste ner på tider på runt 1/60 i alla fall.

mange78 skrev:
Ser att du kör digitalt. Högre ISO-tal och största möjliga bländaröppning är det väl som gäller och kanske underexponera 1-1,5 steg och kompensera det sedan. Nog det enda tips jag kan ge dig. Du måste ner på tider på runt 1/60 i alla fall.

Höga ISO-tal innebär brus, vilket sabbar bakgrundsljuset på konserter rätt ordentligt. Alternativet är att ta många bilder.

Jag var och såg Kent i Kalmar igår och fotade lite på skoj. Tog med ISO400 när Anna T spelade och visst, de bilderna blev rätt skarpa (fick då tider runt 1/50s med f/4 och 133mm från ca 25m) men allt härligt ljus gick helt förlorat. När Kent spelade tog jag gudskelov med ISO200 och körde med serietagning istället - tog sex bilder varje gång jag stack upp kameran. Tiderna blev omkring 1/25s med samma förutsättningar och visst blev tre av fyra bilder suddiga - men på de bilder som blev ok återges ljuset väldigt mycket bättre.

För sånt här ska man ju ha bättre kamera, förstås. Å andra sidan får man inte ta med sig en sådan in...

Bilagor

• cimg4401_400x400.jpg
    cimg4401_400x400.jpg
    46.8 KB · Visningar: 579
Får man inte ta med sig systemkamera in? Brukar inte vara nåt problem vid konserter, såvida det inte är megastora band.

på just kent satt det en stor skylt med "det här får du inte ta med dig in", där kamera stod högst upp på listan. inte för att de tittade så noga att man inte kunde få med sig en liten digitalkompakt in, men en större kamera skulle de ju genast upptäcka.

mange78 skrev:
Får man inte ta med sig systemkamera in? Brukar inte vara nåt problem vid konserter, såvida det inte är megastora band.

I princip alla konserter du kan boka via ticnet är formellt sett belagda med fotoförbud. Det innebär förvisso inte att du inte kan få med dig kameran in, ofta handlar det ju bara om standardformalia.

Det var hundratals kameror på Kent, men jag såg ingen med systemkamera i publiken.

Sen handlar det ju om praktiska aspekter också: en liten kompakt är ju smidigt att sticka upp, bekvämt att ha på sig, inte så fatalt om den skulle gå sönder och inte lika stöldbegärlig.

dl_4711 skrev:
I princip alla konserter du kan boka via ticnet är formellt sett belagda med fotoförbud. Det innebär förvisso inte att du inte kan få med dig kameran in, ofta handlar det ju bara om standardformalia.

Det var hundratals kameror på Kent, men jag såg ingen med systemkamera i publiken.

Sen handlar det ju om praktiska aspekter också: en liten kompakt är ju smidigt att sticka upp, bekvämt att ha på sig, inte så fatalt om den skulle gå sönder och inte lika stöldbegärlig.

Okej, jag har dock en hel annan erfarenhet. Soundtrack of our lives, Backyard Babies, Hellacopters, Moneybrother, Bob Hund, Kalasturnen, Stockholm Calling etc etc. Såldes via Ticnet allihop. Tror det mer kan vara avgörande vilken arena det handlar om.

U2

Jag har varit på ett 20-tal U2 konserter och det brukar aldrig vara några problem att ta med sig kamera. Då menar jag enklare typer, systemkameror tillåts normalt inte.

Jag såg U2 på Twickenham i London för någon vecka sedan och kunde utan problem fota glatt med min D70+50/1.8 (smygglade in den i mina cargobyxor ... hihi), men vakterna verkade inte bry sig så mycket där.

Re: U2

Caramellic skrev:
Jag såg U2 på Twickenham i London för någon vecka sedan och kunde utan problem fota glatt med min D70+50/1.8 (smygglade in den i mina cargobyxor ... hihi), men vakterna verkade inte bry sig så mycket där.

Problemet är ju bara om man inte blir insläppt med sin systemkamera, vad gör man då av den om man vill in?

Ibland finns det säkerhetsboxar vid arenan där man kan låsa in sina prylar (vet inte hur det är på Ullevi).

Jag skulle normalt inte ta risken att smuggla in en systemkamera (men eftersom jag gick på två U2 konserter i rad och såg hur slappt vakterna kollade oss tog jag chansen på konsert #2 och hade tur helt enkelt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar