Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på Ishockeymatch och ridhoppning

Produkter
(logga in för att koppla)

rojo08

Avslutat medlemskap
Jag önskar lite tips vilka inställningar som skulle passa vid fotografering inomhus vid hopptävling där miljön är dunkel och inte så belyst, samtidigt som jag vill ibland ta flera bilder i en följd. Även tips på en hockeymatc där man följer snabba rörelser samtidigt som jag vill soma in, att få isen se vit ut. P,A,S eller M och vilka ev inställningar där efter. Använder min första systemkare Nikon D80 med VR 55-200, har även VR 18-55.
Förstår att det bara är att prova sig fram, men lite tips på traven är inte fel.
 
Grundinställningarna i ishockey hittar du här: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

Vitbalansen är det svåra i ishallar, speciellt i lite sämre hallar där den kan variera beroende på vad det sitter för lampor och hur de är kopplade.

Inställningarna borde vara ungefär desamma för hästhoppning, möjligtvis så kan det funka med längre slutartider beroende på hästarnas hastighet.
 
Tack för tipsen, det är väl bara att prova sig fram. Hade med min nyinköpta kamera i en ridhall nu i helgen, då hade jag inte läst det här tyvärr. Det var inte det enklaste, dessutom var det min 15 åriga dotter som skulle rida, som andra ryttaren i tävlingen. Fick inte tid att ställa in så mycket. Det är mycket dunkel belysning i hallen.
Tack för att du svarade
 
Jag har fotat en del i ett mörkt ridhus och jag använde en D300 med 35mm f2.0. Ändå fick jag hålla mig kring ISO1600 och hade tider på ca 1/100del på full öppning. Man får räkna med att de flesta bilder blir suddiga någonstans. På sätt o vis är det väl trevligt när det finns synlig rörelse i bilden. men oftast vill man ha ryttarens ansikte i skärpa. Tyvärr innebär det ofta att resten av ekipaget inte är i skärpa. En häst rör sig åt alla håll samtidigt. Att jämföra med en motorcykel på banan... från vänster till höger i bild exv. Bara att panorera. Det som behövs är rejält upplysta ridhus och vita hästar och vit sand och vita väggar.. Jag har slutat fota hästar i ridhus...

Sorry om jag låter negativ men det är rikigt kass miljö att fota i. Ishockey har jag aldrig testat men det låter som ett drömläge efter ett ridhus.
 
Tack för inlägget. Vilket format är bäst att ta bilder i om man behöver redigera mycket på datorn. Nu har jag tagit med jpeg men inte hunnit bearbeta bilderna ännu, så jag vet inte hur det kommer att se ut.
 
Tack för inlägget. Vilket format är bäst att ta bilder i om man behöver redigera mycket på datorn. Nu har jag tagit med jpeg men inte hunnit bearbeta bilderna ännu, så jag vet inte hur det kommer att se ut.

Du kan redigera mycket även i JPG men för maximal flexibilitet så fota i RAW. Då är det t ex mycket enklare att justera vitbalans i efterhand - något som säkert kan bli aktuellt vid såväl ishockey som ridhus. Rente generellt "tål" RAW-bilderna mer än JPG.

Mvh

Anders
 
Ridhus fotografering är svårt tycker jag. Testade lite idag men man får dra upp isot och försöka knäppa bilden där det är som ljusast i manegen. Nä det ända är nog att skaffa ett schysst objektiv för detta ändamålet. Slängde upp en provbild i mitt album.
 
ja det verkar så men i jämförelse med min sony så är det ju väldigt mycket bättre tycker jag, fast ändå inte tillräckligt bra. Man får inskaffa ett objektiv helt enkelt !.
 
Ridhus

Min dotter rider oxå så jag har varit där en del och fotat. Senast använde jag min D70 och Sigma 70-300 3,5-5,6. Iso 1000, 125:e dels sekund slutare och automatisk bländare. Efteråt fick jag fixa lite vitbalans och uppljusning i Bridge rawläge. Det blev bättre än gången innan om jag säger så.... Men jag drömmer om en Nikon D300 samt Nikons 70-200/2.8 VR om nätterna....:) Bilderna ligger i arkivet på www.sunnerf.se. Och några här på fs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.