Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på dop + middagen efter. Vad ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

flower_life

Ny medlem
Hej.

I helgen var jag ute och fotade mitt första dop till en bekant.Tiden i kyrkan plus middagen och tårtan gick på ca 3h. Redigeringen kommer ligga på kanske 1-2h. Vad ska man ta betalt för det? Har försökt hitta nån allmän prislista (som jag såg nånstanms för evigheter sen, men inte hittar nu).

Det blev runt 200 bilder, som dom kommer få på skiva.

Tacksam för svar :)

Mirre
 
Om och hur mycket man tar betalt av sina vänner är en fråga som det är nästan omöjligt att ge råd om. I det här fallet är det också lite oklart hur nära vänner ni är.

Ska du ta betalt är det enda rimliga att ta betalt per timme. Om det varit ett vanligt jobb borde debiteringen ligga nånstans 500-1000 kr/tim.

För övrigt tycker jag att man ska vara noga med att alltid diskutera priset innan man tar bilderna, inte minst när man plåtar åt bekanta. Det är ett bra sätt att undvika att bli ovänner.
 
nämnde du betalning när ni disskuterade plåtningen, eller antog dom att du skulle göra det som väntjänst?
skulle tycka det vart jäkligt jobbigt att komma efteråt o kräva pengar för något som jag inte nämnt att jag ville ha betalt för innan...
som sagt, ganska smart att ta den biten INNAN utfört uppdrag
 
nämnde du betalning när ni disskuterade plåtningen, eller antog dom att du skulle göra det som väntjänst?
skulle tycka det vart jäkligt jobbigt att komma efteråt o kräva pengar för något som jag inte nämnt att jag ville ha betalt för innan...
som sagt, ganska smart att ta den biten INNAN utfört uppdrag

Vi diskuterade lite priser före nog (men då var dom så stressade av allt annat som skulle förberedas), och dom vill betala samma som alla andra (sa dom)...

Om man tänker timlön, då måste det ju vara skillnad på tiden man fotade och tiden man redigerar va?

Tänker va rätt billig den här gången, men om inte annat bra att veta till nästa gång, vad man egentligen ska ta betalt.

Mirre
 
Tycker du ska ta det du känner är rimlig mot en bekant. Ni kanske kan byta tjänster till och med om han har några vettiga skills :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.