Annons

Fota och frilägga besvärliga produkter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_T

Ny medlem
Hej alla vänliga fotoproffs! Jag har ett knivigt problem som jag hoppas kunna få hjälp med.

Jag ska fotografera hela produktsortimentet för en jongleringsbutik, och önskemålet är produktbilder frilagda på vit och svart bakgrund. Produkterna varierar mycket i storlek, färg och form, de behöver läggas ut på snyggt sätt direkt på en bakgrund, man kan inte ställa eller hänga upp dem. Ofta är det mycket stor kontrast i produkterna också, svarta kedjor och ljusa tygdelar exmepelvis.

Jag har införskaffat en stor tygbakgrund i vitt och svart, men när jag belyser och fotograferar blir bakgrunden förstås också belyst.. den vita bakgrunden blir ljusgrå, och med längre exponering blir produkten överexponerad. Den svarta bakgrunden blir mörkgrå istället för svart. Här är exempel på misslyckade foton:

http://www.salza.se/images/products/fullimages/6.jpg
http://www.salza.se/images/products/fullimages/13.jpg

Hur 17 ska jag göra? Vill helst inte behöva köpa in ett stort studiotält för dyra pengar.. Denna utrustning har jag:

EOS20D med EFS 17-85 & stativ
580EX blixt
Tygbakgrund Lastolite 1,8x1,5m (vitt på ena sidan och svart på andra)

Mycket tacksam för tips & råd.

Hälsningar
Torbjörn
 
Tack för tipsen!

Tvättkorgen är tyvärr för liten, flera produkter är 1,5m långa - sen tror jag även med ljustält att det blir svårt att få rätt belysning på objektet utan att få för mycket eller för lite ljus på bakgrunden.

Överexponering fungerar dåligt, då blir även objektet rejält överexponerat.

Ska jag kanske satsa på att fota på grön croma-bakgrund och ta bort bakgrunden med programvara?
 
Hej Torbjörn.

Jag förstår inte riktigt ditt problem eller så är jag lite trög ;)
Du skriver att dom vill ha produkterna frilagda på vit / svart botten.
OM det nu verkligen är frilagt dom vill ha så måste du skapa en bana. Då har det ingen betydelse vad du använder till bakgrund.
Som du ser på bilden så har jag gjort en...MEN....det är ett hästjobb om du har många bilder :) Resultatet är inte 100 men det var en lågupplöst bild :) ladda ner bilden så ser du banan.
 

Bilagor

  • 13.jpg
    13.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,244
Cobb skrev:
Hej Torbjörn.

Jag förstår inte riktigt ditt problem eller så är jag lite trög ;)
Du skriver att dom vill ha produkterna frilagda på vit / svart botten.
OM det nu verkligen är frilagt dom vill ha så måste du skapa en bana. Då har det ingen betydelse vad du använder till bakgrund.
Som du ser på bilden så har jag gjort en...MEN....det är ett hästjobb om du har många bilder :) Resultatet är inte 100 men det var en lågupplöst bild :) ladda ner bilden så ser du banan.


hehe.. det är nog snarare jag som är trög och dålig på att förklara :)

det är bara 100% vit & 100% svart bakgrund som är kravet, därför hoppas jag kunna komma undan manuell friläggning med banor, genom att jobba med ljussättning och exponering på något vis. Dels för att det är en MASSA produkter, och dels för att det är mycket pilliga detaljer som kedjor med små små länkar, tunna snören mm.
 
Hehehehehe...Ok, jag hänger med.

Tyvärr så känner jag inte till någon genväg för att få det riktigt 100% bra...utan det är manull friläggning som gäller.
Fick ett tips på en kurs jag var på när det gäller friläggning. Det löd:
Lägg allt på en FTP server till Indien så har du friläggningen klar över natten ;)

Lycka till :)
 
Belys den vita bakgrunden med en stark bygglampa och använd blixten till prylarna, häng dom i vita trådar framför den belysta duken eller använd järntråd som du sedan suddar bort.
PS: sänk effekten på blixten och ställ tid och bländare manuellt. experimentera till det blir bra.
 
Hej. Såg på bilden med "staven" att Du fått skugga. Tips: Rum med ljusa/vita väggar och tak. Bouncer på blixten och rikta mot taket. Experimentera med exponeringskompensation +1,3-2,3 EV.Mvh//mats
 

Bilagor

  • vinglas.jpg
    vinglas.jpg
    43.4 KB · Visningar: 1,201
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.