Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota när det snöar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, var faktiskt ute och fotade med min D70 i förrgår när det snöade som mest. Bara att torka av vattnet lite då och då. Skulle inte min kamera klara lite snö skulle jag börja undra om den verkligen är värd pengarna. Dom har garanterat testat den för värre saker än så. Sen kanske man inte ska byte minneskort eller objektiv när det snöar men det är ju självklart.


Mvh /Frodo
 
Tack för alla svar!
Jag tror jag vet hur jag ska gå tillväga nu.

Himla bra forum det här alltså!
 
Foto Fredrik skrev:
Skulle inte min kamera klara lite snö skulle jag börja undra om den verkligen är värd pengarna. Dom har garanterat testat den för värre saker än så. Sen kanske man inte ska byte minneskort eller objektiv när det snöar men det är ju självklart.


Mvh /Frodo

Tror inga garantier gäller om kameran visar sig vara skadad av fukt..

Tillverkarna reklamerar med att de skall stå emot en viss mängd av ditt och datt, men hur många faktorer spelar inte in här? Hur regnet faller, dess sammansättning, tiden, viden (inte minst!!) hur du hanterar kameran som Är blöt osv osv...

Jag tror att många är lite fel ute i själva tron på tekniken och inställningen till den.

Jag personligen menar att vi är lite väl naiva för tiden i förhållande till tekniken..

MVH Niclas,
 
Min far gick och fotade på en strandpromenad i Spanien, då han överaskades av en våg som slog över halva promenaden (saltvatten från medelhavet). Kameran, en nikon f-801s klarade sig relativt bra, men lade av efter ett halvår. Då lämnade farsan kameran till en bekant som är hobbyfinmekaniker, och han lyckades få kameran som ny igen. Saker tål nog mer än man tror.
 
Problemet jag belyser pekar du på där, att man tror ngt.

Jag menar att man där rätt var det är kan stå med en kamera som otroligt nog strejkar pga rättså få droppar...

Jag förstår pressfotograferna mfl som inte har stort val i sakens natur men att amatörerna som ofta har mer tid och "ofta är mer rädd" om utrustningen använder det i regn och blötsnö har jag ytterst lite förtåelse för.
Jag väljer att kalla det praktexempel för naivitet.
Men det är ju jag det:)!!

Mvh Niclas,
 
OT

fummlade framför datorn och tappade min mobil (nån billig Ericsson) i ett glas fyllt med vatten. Mobilen blev helt dränkt. Jag blev så fascinerad av denna extraordinära fumlighet att jag lät den ligga där under vattnet och ringa tills den slocknat helt. Slog ut vattnet tog loss batteri och kort och lät den ligga i ett soligt förnster. Samma kväll fungerade den felfritt. Har hört att krtsarna kan ta skada med tiden efter dylika incidenter men detta är två år sedan.
 
Sitter och läser och läser och läser lite till...
Allt detta med garantier om vattentäta system,
det finns inga garantier om vattentäta system. Okej kör ett undervattenshus så blir det nog bra.

Visst att elektroniken klarar en VISS mängd fukt / snö / kyla eller värme det stämmer. Men att garantera...nej.

Att torka elektroniken i ugnen går alldeles utmärkt. 50 grader är bra! Men absolut inte i micron!!! Den sprutar ju ut strålning!

Är det vanliga plastpåsar du tagit över kameran på bilden? Hur många? 2?
Hur är det med kondensen i den? bildas det något sådant eller trär du på plasten när du är utomhus?
 
Kramer skrev:
Är det vanliga plastpåsar du tagit över kameran på bilden? Hur många? 2?
Hur är det med kondensen i den? bildas det något sådant eller trär du på plasten när du är utomhus?

Om det är mig du pratar med så är det en plastpåse och ett overhead blad. Gjorde en valsning av plastpåsens öppning och lite gummiband längst fram och sen tejpade jag OH-pappret runt om plasten.

Hade inga problem med kondens.
 
Mobiltelefon

Tappade också min mobiltelefon i vatten, Kattens vatten skål rättare sagt. Tog upp den fortare än fan då den var helt ny. Lät den ligga ovan för värme pannan och gav den sedan en massa tryckluft och den fungerarde bra ungefär en månad sen brusade det bara när man pratar i den osv..
 
Ahh... jag fick tre droppar regn på min kamerautrustning som jag lagt 4 modiga studiemedel på... Då åkte jag genast hem och vårdade min kära kamera i 35 minuter... Inte konstigt att jag aldrig tar några bra bilder...
 
Det största problemet med att fota när det snöar är att det hamnar ett snölager som täcker frontlinsen på kameran. Det gör det omöjligt att fokusera.
 
oftopic (cd spelare)

en dag så glömde brorsan sin cd spelare ute över natten i snö, så när han kommer på de dagen efteråt tar han in den och stopar den i micron då när han tar ut den tycker han att den är för varm så han stopar in den i frysen =/
givetvis gick cd spelaren sönder men micron klarade sig.


/blom
 
En kompis på en bryggfest va lite fumlig med sin mobil och tappade den i vattnet. Kallt som det va i vattnet så va det ju ingen som ville hoppa i så han satt med ett fiskespö i nästan en halvtimme innan han fick upp den. Sen av med batteriet och låta den torka. Funkar perfekt idag. Och det va en LG u8110 med kamera å ditten å datten.

Saker är till för att användas. Får väl köpa nytt om det pajar.
 

Lite väl övertufft att inte ha handskar. Man hör hur han stönar vid ett tillfälle och sen försöker värma händerna i andedräkten. :)

Här hemma finns inget hav, men det kan blåsa rejält på vintern och vara många minusgrader. Då brukar jag ha ett par fodrade Ejendals arbetshandskar på händerna, med ett par tunna Patagonia "liner"-fingervantar under. Fingervantarna är så pass tunna att det inte är några problem att hantera en kamera med dem på händerna, och när jag inte använder kameran så åker Ejendalshandskarna på. (Patagoniavantarna är över 25 år gamla så de finns antagligen inte i sortimentet längre, men det finns säkert liknande att köpa i sportaffärer).

Snöglopp på kameran har inte medfört några problem än. Jag är mer orolig om det är ihållande regnväder.
 
Jag brukar ha en plastpåse över kameran och göra ett hål längst fram så optiken kan sticka ut. Den blir ändå lite blöt men mycket mindre än annars.
Och ja, kameran plus lins skall ju vara tätade, men jag tar det säkra före det osäkra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.