Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mot scen inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Del 2

Nu kommer jag till pudelns kärna - ett litet erbjudande. Jag har själv studerat en hel del under mitt liv, så jag har full förståelse för din ekonomiska situation.

Ifall det råkar vara så att din fotografering imorgon råkar ske i närheten av där jag bor (Göteborg), så kan du få låna betydligt bättre grejer av mig, ifall du vill.

Jag tänkte mig att du i så fall kunde få med dig ett AF 50/1,7 och ett AF 135/2,8 teleobjektiv. Nu är detta Minolta AF-objektiv, så de passar förstås inte på din Canon-kamera. Därför får du också låna min Sony A550, som har samma fattning, som bekant. Sony köpte ju Minoltas kameraavdelning, vilket verkligen gav dem en flygande start inom den digitala systemkameramarknaden). Sony är fortfarande kraftigt underskattade, men de har redan visat att de har kapacitet att vara formidabla konkurrenter - såväl Nikon som framförallt Canon lär svettas rejält vid det här laget... Dessutom, eftersom Minolta/Sonys Alphasystem har antiskak-funktionen inbyggd i kamerahuset, så blir ALLA objektiv stabiliserade, även de ljusstarkaste (till skillnad från Canon och Nikon, som sagt).

Det har länge varit Canon som haft sensorer med bästa hög-ISO prestanda, medan Sony har haft bäst bildkvalitet (bäst färgåtergivning och renaste bilder) vid låga ISO (området 100-400 ISO). Men Sony kavlade upp ärmarna och har nu inte bara kommit ikapp, utan t.o.m. förbi Canon även när det gäller hög-ISO prestanda. A550 ger klart bättre bildkvalitet vid ISO 3200 än vad 400D ger vid ISO 800, och markant bättre vid 6400 än vad 400D klarar med 1600. Sonys nya sensorer ger inte bara mindre brus, utan framförallt så bibehålls färgernas klarhet mycket bra vid höga ISO, medan Canons färger snabbt blir väldigt tråkiga.

Ifall du är intresserad av att testa det här, så meddela detta snarast så mejlar jag dig mitt telefonnummer så vi snabbt kan arrangera det hela.

Och du behöver inte vara rädd för att det är en annan kamera än du är van vid. A550 är MYCKET lättare att lära sig att hantera än en 400D, trots att den har betydligt fler funktioner och högre kapacitet. Dessutom kan du koppla in en hjälpfunktion, så att kameran talar om för dig precis vad den knapp eller funktion du funderar på att välja, gör för någonting. Eller fråga mig, förstås. :)

Senast ändrad:
Del 2

Nu kommer jag till pudelns kärna - ett litet erbjudande. Jag har själv studerat en hel del under mitt liv, så jag har full förståelse för din ekonomiska situation.

Ifall det råkar vara så att din fotografering imorgon råkar ske i närheten av där jag bor (Göteborg), så kan du få låna betydligt bättre grejer av mig, ifall du vill.

Jag tänkte mig att du i så fall kunde få med dig ett AF 50/1,7 och ett AF 135/2,8 teleobjektiv. Nu är detta Minolta AF-objektiv, så de passar förstås inte på din Canon-kamera. Därför får du också låna min Sony A550, som har samma fattning, som bekant. Sony köpte ju Minoltas kameraavdelning, vilket verkligen gav dem en flygande start inom den digitala systemkameramarknaden). Sony är fortfarande kraftigt underskattade, men de har redan visat att de har kapacitet att vara formidabla konkurrenter - såväl Nikon som framförallt Canon lär svettas rejält vid det här laget... Dessutom, eftersom Minolta/Sonys Alphasystem har antiskak-funktionen inbyggd i kamerahuset, så blir ALLA objektiv stabiliserade, även de ljusstarkaste (till skillnad från Canon och Nikon, som sagt).

Det har länge varit Canon som haft sensorer med bästa hög-ISO prestanda, medan Sony har haft bäst bildkvalitet (bäst färgåtergivning och renaste bilder) vid låga ISO (området 100-400 ISO). Men Sony kavlade upp ärmarna och har nu inte bara kommit ikapp, utan t.o.m. kommit förbi Canon även när det gäller hög-ISO prestanda. A550 ger klart bättre bildkvalitet vid ISO 3200 än vad 400D ger vid ISO 800, och markant bättre vid 6400 än vad 400D klarar med 1600. Sonys nya sensorer ger inte bara mindre brus, utan framförallt så bibehålls färgernas klarhet mycket bra vid höga ISO, medan Canons färger snabbt blir väldigt tråkiga.

Ifall du är intresserad av att testa det här, så meddela detta snarast så mejlar jag dig mitt telefonnummer så vi snabbt kan arrangera det hela.

Och du behöver inte vara rädd för att det är en annan kamera än du är van vid. A550 är MYCKET lättare att lära sig att hantera än en 400D, trots att den har betydligt fler funktioner och högre kapacitet. Dessutom kan du koppla in en hjälpfunktion, så att kameran talar om för dig precis vad den knapp eller funktion du funderar på att välja, gör för någonting. Eller fråga mig, förstås.

Men tack. De va riktigt snällt att erbjuda din hjälp och lån av utrustning. Men tyvärr kommer min fotografering äga rum på Viking Lines ena båt Cinderella, så jag är i fel ända av Sverige :/ Men kanske tar upp ditt erbjudande när jag ska på GBG kalaset i sommar! Dock inget fotojobb då, men man kan ju ta fina foton ändå! :)

OK, så kan det vara ibland, men då får du höra av dig till sommaren istället och testa då. Tror att du kommer att finna detta vara mycket roligt! :)

Äger / har genom åren ägt över 150 olika kameror, och A550 är den som har varit absolut roligast att fota med. Den har också unika prestanda i förhållande till sitt pris (i vissa avseenden bättre än någon annan kamera på marknaden, oavsett pris).

OK, så kan det vara ibland, men då får du höra av dig till sommaren istället och testa då. Tror att du kommer att finna detta vara mycket roligt! :)

Äger / har genom åren ägt över 150 olika kameror, och A550 är den som har varit absolut roligast att fota med. Den har också unika prestanda i förhållande till sitt pris (i vissa avseenden bättre än någon annan kamera på marknaden, oavsett pris).

Detta är min allra första systemkamera, och jag älskar det! Även om jag önskar ja inte vore så begränsad i användandet! Men man får jobba med det man har. Har iaf reflexskärmar, macrofilter, stativ, fjärrutlösare och annat bra som man kan använda till en liten amatörstudio iaf.. :p

Visst, det är jättekul att fota!

Dina grejer räcker alldeles utmärkt till att börja med. Men tro mig, så småningom kommer du att ha skaffat 100-tals prylar som du anser att du "måste" ha... :)

Så blir det i alla fall för en hel del av oss... Och här på Fotosidan kommer vi att bombardera dig med förslag på prylar som vi absolut tycker att du borde skaffa. Men det vet du redan - vi började ju direkt redan i den här tråden... :)

Men nu borde jag se till att gå och nana!

Att fotografera mot en scen är alltid kul och utmanande.

Som du redan vet kräver det relativt ljusstarka objektiv som allt för ofta kostar stora pengar men kan du tänka dig att fokusera manuellt finns alltid Samyangs relativt billiga och ljusstarka objektiv och framförallt, glöm inte att hålla ögonen på begagnatmarknaden för att hålla nere kostnaderna.
Det kommer väl tyvärr inte hinna hjälpa dig till nu på söndag men bara en liten tanke inför framtiden.

Lycka till på söndag :)

// Johan

Gud vad mycket fina och snälla kommentarer och tips man fick här :) Nu sitter jag här och packar väskan, resan mot Sthlm går av stapeln halv 10, ska bli riktigt intressant att göra denna resa och fotografering.

Har suttit hela kvällen och kolla runt efter bra objektiv och en ev uppdatering på kamerahus. Så som ni säger, läre nog ha en 100 tal prylar i min ägo innan det är klart ;)

Slänger upp några bilder när jag kommer hem så får ni se lite hur allt gick! Dvs om jag tycker dom är värd att visas :p

Ha en trevlig påskhelg allihopa!

Inte för att låta negativ, men du kommer få det svårt med den utrustningen är jag rädd.
Nu vet jag inte hur bra ljus det är i lokalen, men det där objektivet är ju ganska ljussvagt och 400D är inte superbra på höga iso.

Men... Håll dig runt 18mm, där du kan ha störst bländare. Försök ha i alla fall 1/80 som minst i slutartid och så hög iso som behövs till det. Nog för att det kommer bli brus om du går högt, men det är bättre än rörelseoskärpa.

Ska du fota mer konserter framöver kan nog ett 50/1.8 eller 35/2 vara en vettig investering.

Inget ont menat... men har du läst hela tråden? MVH Hannes Månsson

Har inte fotograferat konserter och sånt men fotograferade nyligen på en skola. Kanske mörkare än normalt. Manuella inställningar slutare 1/80s bländare 2.8 och iso 3200!! Photoshop lightroom 3 gör ett enastående avbrusningsarbete. Se exempel.

Bilagor

• avbrusad.jpg
    avbrusad.jpg
    66.3 KB · Visningar: 165
  • brus.jpg
    brus.jpg
    70 KB · Visningar: 175
Jag fotar en del teater och konserter.
Själv började jag julen 2003 med en 300D med 28-80 + 75-300. Det gick ju det med, man fick kallt räkna med färre keepers (ta många exponeringar!) och mycket tid i Photoshop.
Ett fultrick man kan köra är att underexponera något, nackdelen är att du får mer brus (vilket går att påverka i efterbehandlingen), fördelen är att du får större möjlighet att frysa bilden (vilket inte går att efterbehandla). Ljusmätning på scen kan vara knepigt, håll koll på histogrammet så att du inte överexponerar i onödan (=långa exponeringstider).
I och med att dansband brukar hålla på en bra stund så har du massor med tid att experimentera. Du kanske till och med ska gå ner till hytten och granska bilderna på en laptop innan bandet har spelat klart? Då blir det lättare att se vad du kan/behöver ändra på.
Tog du med enbensstativet? Bra!

Fast om man kan överexponera och ändå frysa bilderna så finns det ingen anledning att ha ännu snabbare slutartider. Överexponera är bra för brus.

Fast om man kan överexponera och ändå frysa bilderna så finns det ingen anledning att ha ännu snabbare slutartider. Överexponera är bra för brus.

Dessvärre är det långt ifrån alltid det går att överexponera och få ens i närheten av rimliga tider.
En allt för vanlig situation här i Örebro är att ligga på ISO 3200 - 4000, f/1.4 -2EV med 50 eller 85mm för att nå de underbara slutartiderna av 1/15 - 1/30 och det gäller att verkligen passa artisten/artisternas rörelser för att passa på när de är hyfsat still och försöka så gott det går.

// Johan

Nu har jag då kommit hem från denna, inte helt perfekta kryssning, men jag överlevde den iaf och fotograferingen gick helt okej!

Lovade ju att ge smakprov på en bild så ni får den här. Jag sa ju att de inte va så mycket headbangande i dansband, så de kändes ju rätt självklart att ni skulle få en sån bild bara för att dom gjorde de och ja lyckades fånga de på bild ;)
E väl inte alla dansband som består utav en Dregen-kopia heller borde man kanske lägga till...

Nu ska jag sluta mina blå och sova bort hela morgondagen för ja e ybertrött. Men tack för alla tips jag fick, gick MYCKET bättre den här gången, även om bilderna inte blev perfekta så är iaf inte en enda bild tagen med blixt, och det är ett steg i rätt riktning, nu längtas jag till ja får möjlighet att köpa det nya objektivet, för detta va skoj! :D

Jamenvisst, det blev ju alldeles utmärkt: Så mycket bättre kan man nog inte göra med den utrustningen. Du har helt klart koll på tekniken!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar