Bara ett snabbt svar, eftersom jag strax måste skena iväg.
Huvudproblemet med scenfotografi är svagt ljus (och som till råga på allt brukar växla snabbt i såväl ljusstyrka som färg).
Att du får så mycket brusiga och oskarpa bilder beror på att det objektiv du använder har låg ljusstyrka - 1:3,5 till 1:5,6 beroende på brännvidd. Detta är normalt för superzoomar. Ju mindre zoomomfånget är ju lättare är det att tillverka ljusstarka objektiv. För att få allra högst ljusstyrka får man avstå från zoomobjektiv och istället välja objektiv med fast brännvidd.
Canon har ett väldigt billigt fast objektiv med hög ljusstyrka, som du kan testa med - EF 50/1,8 II. På din kamera får den samma bildvinkel som ett 75 mm objektiv på en s.k. fullformatkamera, eller analog 135 kamera. Optiskt är det förvånande bra med tanke på priset, men mekaniskt är det billigt - helt gjort i en uppenbarligen inte särskilt bra plast (läst om ett flertal av just detta objektiv som helt enkelt ramlat i bitar, utan att ha utsatts för något större våld). Canon har givetvis också bättre (och dyrare) objektiv.
Detta förutsätter att du inte sitter för långt ifrån scenen, för då behöver du längre brännvidder, vilket gör att priset snabbt skenar upp när det ska vara ljusstarkt.
Ett annat alternativ som ger större flexibilitet än det fasta 50 mm-objektivet (fortfarande under förutsättning att du inte befinner dig alltför långt från scenen) är zoomen Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Detta är ett mycket omtyckt objektiv, som kombinerar mycket bra bildkvalitet, hög ljusstyrka och lågt pris. Har hittills legat på cirka 4.500 kr, men kostar nu bara 3.500. Ett mycket bra allmänt "walk-around"-objektiv.
En liten allmän orientering - i en del sammanhang (i stort sett alltid vid dåligt ljus) så har man stor nytta av bildstabilisering. Att ha den inbyggd i kamerahuset är förstås det enklaste, smidigaste och klart billigaste sättet (vilket i stort sett alla har med undantag av just Canon och Nikon).
Obs, med detta menar jag förstås inte att du omedelbart ska springa ut och köpa en annan kamera. Du har en del möjligheter även i ditt system. Tamron har t.ex. nyligen kommit ut med en alternativ version av sitt objektiv - AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF), vilket är försett med optisk bildstabilisering. Merkostnaden blir inte särskilt stor (i detta fall). Ligger på ungefär samma pris som den ostabiliserade varianten låg på tidigare (denna nyhet torde f.ö. vara den direkta orsaken till att att priset för den ostabiliserade varianten nu gick ner).
Stabilisering av riktigt ljusstarka objektiv är inte tekniskt möjligt. Denna erhålls genom att man förskjuter en eller ett par linser i sidled, vilket förstås sänker bildkvaliteten. Problemet blir värre ju ljusstarkare objektiven är, bl.a. Därför går det inte att få stabilisering av de ljusstarkaste objektiven (där man ju skulle ha mest nytta av den) till Canon eller Nikon, detta finns alltså bara till Sony, Pentax, Olympus etc. Återigen, detta är enbart fotografisk allmänorientering, inte någon form av "Mitt kameramärke är bättre än ditt". Har själv både Sony och Canon (samt Pentax, Olympus och många fler).
Hinner inte skriva mer nu, men hoppas att detta ändå kan vara till någon nytta...