Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mot scen inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska iväg på klubb och fota ett band på scen bland massa strålkastare. Klubben brukar va rätt mörk förutom just smålampor som strålkastarna och några enstaka runt bar och dansgolv. Ni vet som det brukar vara...

har en Canon EOS 400D och ett Sigma 18-200, 3,5 - 6,3 Objektiv.

Har nån några tips som jag kan följa för att få så bra foton som möjligt? Oftast blir det ju rätt brusigt och oskarpt pga att dom på scenen rör sig så mycket. Har testat med blixt men det dödade ju fotonen rätt på en gång. Blev ju inte alls lika livfulla bilder som med manuell inställning!

Ska åka på söndag så ni får gärna komma med snabba tips!

Tack!
 
Bara ett snabbt svar, eftersom jag strax måste skena iväg.

Huvudproblemet med scenfotografi är svagt ljus (och som till råga på allt brukar växla snabbt i såväl ljusstyrka som färg).

Att du får så mycket brusiga och oskarpa bilder beror på att det objektiv du använder har låg ljusstyrka - 1:3,5 till 1:5,6 beroende på brännvidd. Detta är normalt för superzoomar. Ju mindre zoomomfånget är ju lättare är det att tillverka ljusstarka objektiv. För att få allra högst ljusstyrka får man avstå från zoomobjektiv och istället välja objektiv med fast brännvidd.

Canon har ett väldigt billigt fast objektiv med hög ljusstyrka, som du kan testa med - EF 50/1,8 II. På din kamera får den samma bildvinkel som ett 75 mm objektiv på en s.k. fullformatkamera, eller analog 135 kamera. Optiskt är det förvånande bra med tanke på priset, men mekaniskt är det billigt - helt gjort i en uppenbarligen inte särskilt bra plast (läst om ett flertal av just detta objektiv som helt enkelt ramlat i bitar, utan att ha utsatts för något större våld). Canon har givetvis också bättre (och dyrare) objektiv.

Detta förutsätter att du inte sitter för långt ifrån scenen, för då behöver du längre brännvidder, vilket gör att priset snabbt skenar upp när det ska vara ljusstarkt.

Ett annat alternativ som ger större flexibilitet än det fasta 50 mm-objektivet (fortfarande under förutsättning att du inte befinner dig alltför långt från scenen) är zoomen Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Detta är ett mycket omtyckt objektiv, som kombinerar mycket bra bildkvalitet, hög ljusstyrka och lågt pris. Har hittills legat på cirka 4.500 kr, men kostar nu bara 3.500. Ett mycket bra allmänt "walk-around"-objektiv.

En liten allmän orientering - i en del sammanhang (i stort sett alltid vid dåligt ljus) så har man stor nytta av bildstabilisering. Att ha den inbyggd i kamerahuset är förstås det enklaste, smidigaste och klart billigaste sättet (vilket i stort sett alla har med undantag av just Canon och Nikon).

Obs, med detta menar jag förstås inte att du omedelbart ska springa ut och köpa en annan kamera. Du har en del möjligheter även i ditt system. Tamron har t.ex. nyligen kommit ut med en alternativ version av sitt objektiv - AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF), vilket är försett med optisk bildstabilisering. Merkostnaden blir inte särskilt stor (i detta fall). Ligger på ungefär samma pris som den ostabiliserade varianten låg på tidigare (denna nyhet torde f.ö. vara den direkta orsaken till att att priset för den ostabiliserade varianten nu gick ner).

Stabilisering av riktigt ljusstarka objektiv är inte tekniskt möjligt. Denna erhålls genom att man förskjuter en eller ett par linser i sidled, vilket förstås sänker bildkvaliteten. Problemet blir värre ju ljusstarkare objektiven är, bl.a. Därför går det inte att få stabilisering av de ljusstarkaste objektiven (där man ju skulle ha mest nytta av den) till Canon eller Nikon, detta finns alltså bara till Sony, Pentax, Olympus etc. Återigen, detta är enbart fotografisk allmänorientering, inte någon form av "Mitt kameramärke är bättre än ditt". Har själv både Sony och Canon (samt Pentax, Olympus och många fler).

Hinner inte skriva mer nu, men hoppas att detta ändå kan vara till någon nytta... :)
 
Senast ändrad:
Mycket bra svar Gunnar.

Den största bländaren du har tillgång till nu är 3,5. Den bländaren har du vid 18 mm. Zoomar du minsta lilla så stiger bländartalet. 400D vet jag inte hur bra den är på ISO men jag skulle nog tro att du inte kan höja över 1200 för att få hyfsade bilder.
Med ISO 1200 och bländare 3,5 (bara vid 18 mm) så är du vääldigt begränsad. Ett ljusstarkt objektiv är ett måste.
Så ett 50 1,8 eller ett tamron 90 mm macro 2,8.

Vart kan du stå och fota? Vad använde du för brännvidder sist? Vore bra om du kunde svara på det ;)

/Hannes
 
Jag är knappast någon erfaren musikfotograf. Jag har gjort det ett par gånger och tycker det är ganska festligt.

Men jag skulle egentligen bara vilja fylla i. En ljusstark glugg är a och o. De gånger jag fotat har jag antingen använt en canon 50mm/1.8 eller en 100mm/2.8 och någon enstaka gång har jag smällt på min 17-85 men eftersom den ligger på 4-5.6 så undviker jag det helst.

Skruva upp ISO så att du kan få ner slutartiden en del, om du inte vill ha in rörelse, det kan vara ganska ballt. I de allra flesta fall är dock brus att föredra före allt för mycket rörelse, särskilt om du konverterar till svartvitt efteråt.

Tänk lite på vinklar, om det går. Udda vinklar kan göra otroligt mycket. Vill minnas att jag sett en bild på The Haunted (kan minnas fel här) tagen med vidvinkel från scendiket och som var helt annorlunda mot det mesta på grund av vinkeln.

Och så det allra viktigaste. Använd aldrig aldrig aldrig blixten. Det finns ingenting som dödar en stämning så effektivt som blixtljus under en spelning. Jag råkade ut för det när jag själv stod på scen vid några tillfällen. Dessutom finns alltid en risk att musikerna blir störda.

Nåväl, det var allt jag hade att dela med mig av.

/M
 
Mycket bra svar Gunnar.

Den största bländaren du har tillgång till nu är 3,5. Den bländaren har du vid 18 mm. Zoomar du minsta lilla så stiger bländartalet. 400D vet jag inte hur bra den är på ISO men jag skulle nog tro att du inte kan höja över 1200 för att få hyfsade bilder.
Med ISO 1200 och bländare 3,5 (bara vid 18 mm) så är du vääldigt begränsad. Ett ljusstarkt objektiv är ett måste.
Så ett 50 1,8 eller ett tamron 90 mm macro 2,8.

Vart kan du stå och fota? Vad använde du för brännvidder sist? Vore bra om du kunde svara på det ;)

/Hannes

Oj! Mycket bra svar här! Har faktiskt siktet inställt på det där 50 1,8. Får tillbaks på skatten i juni och då droppar ett sånt objektiv hem till mig :) Men tills dess får jag köra på det jag har!

Hannes, jag kan stå så nära som alldeles precis framför scenen och så långt bort som vid baren, om jag kan zooma in. Så står jag alldeles vid scenen så behöver jag inte zooma in något alls. Så då kanske jag ska köra på det då? För att få så stor bländare som möjligt.

Sist jag fotade scenkonst så använde jag min lilla Sony T2 digitalkamera ;) Så jag kan inte säga så mycket vad jag använde sist ^^ Detta är första gången jag fotar med denna kamera ute på klubb, därav jag va lite nybörjare på ämnet! :D

Tack! / Stina
 
Hannes, jag kan stå så nära som alldeles precis framför scenen och så långt bort som vid baren, om jag kan zooma in. Så står jag alldeles vid scenen så behöver jag inte zooma in något alls. Så då kanske jag ska köra på det då? För att få så stor bländare som möjligt.

Ja, du bör stå så nära som möjligt. Dels för att få så stor bländare som möjligt och dels för att kunna fota med längre tiden utan att riskera skakningsoskärpa.
 
Ja om du fotade med en kompaktkamera förra gången så var det inte konstigt att du fick brusiga bilder!

Om du kan leva med att alla bilder blir 18mm så är det nog det bästa sättet. Bra att du har tillgång att stå överallt.

Du kan ju sätta din kamera på P läget, ställa in olika iso och se vart smärtgränsen går. Om du konverterar till svartvit så stör inte brus alls mycket, det kan tvärtom vara snyggt!

Jag vill inte rota i din ekonomi men är det verkligen en stor utgift att skaffa ett 50 nu? Så kan du ju behålla tusenlappen i sommar! Och köpa massor
Med glass!

Slutartid under 1/80 kan du inte använda (kan kan du ju men det blir väääldigt suddigt). Mellan 1/80 och 1/150 så får du räkna med suddiga armar och ben. 1/200 och uppåt är att rekommendera. Sen beror det ju på vilken artist det är. Är det ett rockband så hoppar dom omkring och slänger med armar och ben och då är det snabba slutartider som gäller! Men är det en tjej som sitter på en stol och sjunger ballad så klarar du dig med 1/60 sek (18 mm är lätt att fota handhållet)

/Hannes
 
Ja om du fotade med en kompaktkamera förra gången så var det inte konstigt att du fick brusiga bilder!

Om du kan leva med att alla bilder blir 18mm så är det nog det bästa sättet. Bra att du har tillgång att stå överallt.

Du kan ju sätta din kamera på P läget, ställa in olika iso och se vart smärtgränsen går. Om du konverterar till svartvit så stör inte brus alls mycket, det kan tvärtom vara snyggt!

Jag vill inte rota i din ekonomi men är det verkligen en stor utgift att skaffa ett 50 nu? Så kan du ju behålla tusenlappen i sommar! Och köpa massor
Med glass!

Slutartid under 1/80 kan du inte använda (kan kan du ju men det blir väääldigt suddigt). Mellan 1/80 och 1/150 så får du räkna med suddiga armar och ben. 1/200 och uppåt är att rekommendera. Sen beror det ju på vilken artist det är. Är det ett rockband så hoppar dom omkring och slänger med armar och ben och då är det snabba slutartider som gäller! Men är det en tjej som sitter på en stol och sjunger ballad så klarar du dig med 1/60 sek (18 mm är lätt att fota handhållet)

/Hannes

Nä då vare ju blixt med och alla blider blev jätteröda.. yberbesviken blev jag!

Nä ja är fattig student nu och 1000 spänn är faktiskt rätt mycket för mig :p Men ja överlever. Detta är nog enda ggn ja kommer fota i denna omgivning innan sommaren för ja har så mycket att göra i skolan. Passade på med en resa nu på påsklovet bara! :)

Det är ett dansband (mina gamla chefer) som jag ska fota, så de blir väl lagomt mycket rörlighet.. Inte jättestilla, men inte heller jätterörigt. Lagomt :p Rätt unga killar me hårdrock i blodet allihopa, så dom försöker väl dra in de i spelningarna oxå, men kan ju inte slänga me håret på en dans precis :p Ser ju lite udda ut ;)

Ska tänka på allt detta! Hjälper mig nog mycket mer än försöka pilla fram nått själv och misslyckas. Fråga bör man! ^^
 
Instämmer med alla ovanstående, fotar inte musik men ibland
annat på sen med mörker och rök.

använder med fördel Vitbalans "Glödlampa", det brukar stämma
rätt väl med hur man själv upplever ljuset och färgerna, Raw givetvis.
 

Bilagor

  • _MG_7770cirkus_20110410_lr.jpg
    _MG_7770cirkus_20110410_lr.jpg
    13.6 KB · Visningar: 816
Instämmer med alla ovanstående, fotar inte musik men ibland
annat på sen med mörker och rök.

använder med fördel Vitbalans "Glödlampa", det brukar stämma
rätt väl med hur man själv upplever ljuset och färgerna, Raw givetvis.

Glödlampa.. got it!
Ja gud jag, Raw givetvis! Finns inte på kartan med nån annan inställning :p
 
Nä då vare ju blixt med och alla blider blev jätteröda.. yberbesviken blev jag!

Nä ja är fattig student nu och 1000 spänn är faktiskt rätt mycket för mig :p Men ja överlever. Detta är nog enda ggn ja kommer fota i denna omgivning innan sommaren för ja har så mycket att göra i skolan. Passade på med en resa nu på påsklovet bara! :)

Det är ett dansband (mina gamla chefer) som jag ska fota, så de blir väl lagomt mycket rörlighet.. Inte jättestilla, men inte heller jätterörigt. Lagomt :p Rätt unga killar me hårdrock i blodet allihopa, så dom försöker väl dra in de i spelningarna oxå, men kan ju inte slänga me håret på en dans precis :p Ser ju lite udda ut ;)

Ska tänka på allt detta! Hjälper mig nog mycket mer än försöka pilla fram nått själv och misslyckas. Fråga bör man! ^^

Okej då förstår jag. Nja, dansbandskillar brukar inte röra sig så mycket ;) kom bara ihåg att vara stadig på handen, helst inte gå under 1/100 och inte gå över din ISO gräns.

Om du kan och känner dig säker så är det bäst om du kör manuellt. Kameran gillar inte strålkastare och brukar underexponera ganska kraftigt för att få till lamporna bra. Eftersom att du fotar i raw så är det inte jätteviktigt att du exponerar helt rätt när du fotar manuellt, det mesta går att fixa i datorn!

Lycka till! /Hannes
 
Okej då förstår jag. Nja, dansbandskillar brukar inte röra sig så mycket ;) kom bara ihåg att vara stadig på handen, helst inte gå under 1/100 och inte gå över din ISO gräns.

Om du kan och känner dig säker så är det bäst om du kör manuellt. Kameran gillar inte strålkastare och brukar underexponera ganska kraftigt för att få till lamporna bra. Eftersom att du fotar i raw så är det inte jätteviktigt att du exponerar helt rätt när du fotar manuellt, det mesta går att fixa i datorn!

Lycka till! /Hannes

Tack! :) Ska absolut tänka på allt detta! Slänger upp ett kort lr så när jag kommer hem så får ni se hur det gick.. :)

Tack igen!

Mvh // S
 
Ja, du bör stå så nära som möjligt. Dels för att få så stor bländare som möjligt och dels för att kunna fota med längre tiden utan att riskera skakningsoskärpa.

Jag bara måste fråga... hur tänkte du där?

En lång slutartid är precis lika lång oavsett var kameran fysiskt befinner sig....
 
Jag bara måste fråga... hur tänkte du där?

En lång slutartid är precis lika lång oavsett var kameran fysiskt befinner sig....

Självklart.. jag vet inte va han/hon tänkte på. Men jag själv vet av egna erfarenheter att ju mer inzoomat jag har ju mer skakar bilden eftersom den fokuserar på ett mindre objekt och behöver mer stabilitet. Därav jag använder stativ 99 ggr av 100 för att slippa få den skakeffekt eftersom jag är så darrig på handen..
Du måste ju hålla den extra still när den e inzoomad för att inte bilden ska bli suddig, behöver inte hålla den lika still om den e fullt utzoomad..
 
Inte för att låta negativ, men du kommer få det svårt med den utrustningen är jag rädd.
Nu vet jag inte hur bra ljus det är i lokalen, men det där objektivet är ju ganska ljussvagt och 400D är inte superbra på höga iso.

Men... Håll dig runt 18mm, där du kan ha störst bländare. Försök ha i alla fall 1/80 som minst i slutartid och så hög iso som behövs till det. Nog för att det kommer bli brus om du går högt, men det är bättre än rörelseoskärpa.

Ska du fota mer konserter framöver kan nog ett 50/1.8 eller 35/2 vara en vettig investering.
 
Inte för att låta negativ, men du kommer få det svårt med den utrustningen är jag rädd.
Nu vet jag inte hur bra ljus det är i lokalen, men det där objektivet är ju ganska ljussvagt och 400D är inte superbra på höga iso.

Men... Håll dig runt 18mm, där du kan ha störst bländare. Försök ha i alla fall 1/80 som minst i slutartid och så hög iso som behövs till det. Nog för att det kommer bli brus om du går högt, men det är bättre än rörelseoskärpa.

Ska du fota mer konserter framöver kan nog ett 50/1.8 eller 35/2 vara en vettig investering.

Jag vet. Ja köpte den här kameran begagnad just som en "första kamera" och lära mig med. En bättre kommer köpas in med tiden. Trust me, men som fattig student har man inte världens bästa ekonomi..

ett 50/1.8 kommer inköpas när jag får tillbaks på skatten. Har inte råd innan dess. Just för att ha ett som tar in mer ljus, mitt allround superzoom är det som hängde med kameran.. Dvs de enda jag har att välja på just för stunden. Har lixom inget val..
 
Del 1

OK, vanligen har man ju inget annat val än att köra med det man har, även om det råkar vara så som Niklas (NG87) skriver ovan och Hannes skrivit tidigare - dina utrustning är inte särskilt lämplig för scenfotografering. Körde själv med 400D för några år sedan (disponerade den för ett projekt), och fann snabbt att man normalt borde hålla sig inom intervallet ISO 100 till 400. ISO 800 fick jag använda när det var dåligt ljus, men ISO 1600 (som är max-gränsen för Canon 400D) försökte jag att undvika. Fast detta är normalt vad man MINST brukar behöva ha goda prestanda på när man ägnar sig åt scenfotografi...

När det gäller val av lämpliga objektiv för detta ändamål, så gäller som redan tidigare sagts - hög ljusstyrka. Detta betyder tyvärr att priset rusar i höjden. Ifall man gör en avvägning över vad som i de flesta fall är ekonomiskt rimligt, så kan jag ge dig några enkla tumregler.

Den billigaste vägen att få hög ljusstyrka är att välja ett fast objektiv med normalbrännvidd, dvs 50 mm. Nu har de flesta av oss fotoamatörer kameror med sensorer i APS-C format (din 400D tillhör dessa) och på dessa kameror kommer detta objektiv att ge samma bildvinkel som ett kort teleobjektiv på fullformat - 75 mm. Här kan man få ljusstyrkan 1:2,0 eller något bättre utan att ruinera sig.

När det gäller teleobjektiv så brukar de flesta av oss få acceptera något lägre ljusstyrka, men ett 1:2,8 bör man försöka att satsa på. Blir visserligen markant dyrare än ett 50/1,8, men fortfarande betydligt billigare än ett 1:2,0. Canons 200/2,0 USM objektiv går löst på 57.000 kr hos Cyberphoto...
 
Del 1

OK, vanligen har man ju inget annat val än att köra med det man har, även om det råkar vara så som Niklas (NG87) skriver ovan och Hannes skrivit tidigare - dina utrustning är inte särskilt lämplig för scenfotografering. Körde själv med 400D för några år sedan (disponerade den för ett projekt), och fann snabbt att man normalt borde hålla sig inom intervallet ISO 100 till 400. ISO 800 fick jag använda när det var dåligt ljus, men ISO 1600 (som är max-gränsen för Canon 400D) försökte jag att undvika. Fast detta är normalt vad man MINST brukar behöva ha goda prestanda på när man ägnar sig åt scenfotografi...

När det gäller val av lämpliga objektiv för detta ändamål, så gäller som redan tidigare sagts - hög ljusstyrka. Detta betyder tyvärr att priset rusar i höjden. Ifall man gör en avvägning över vad som i de flesta fall är ekonomiskt rimligt, så kan jag ge dig några enkla tumregler.

Den billigaste vägen att få hög ljusstyrka är att välja ett fast objektiv med normalbrännvidd, dvs 50 mm. Nu har de flesta av oss fotoamatörer kameror med sensorer i APS-C format (din 400D tillhör dessa) och på dessa kameror kommer detta objektiv att ge samma bildvinkel som ett kort teleobjektiv på fullformat - 75 mm. Här kan man få ljusstyrkan 1:2,0 eller något bättre utan att ruinera sig.

När det gäller teleobjektiv så brukar de flesta av oss få acceptera något lägre ljusstyrka, men ett 1:2,8 bör man försöka att satsa på. Blir visserligen markant dyrare än ett 50/1,8, men fortfarande betydligt billigare än ett 1:2,0. Canons 200/2,0 USM objektiv går löst på 57.000 kr hos Cyberphoto...

Jo de förstår jag. En bättre ska inköpas så småning om, men nu får jag hålla mig inom min ekonomi... 57 K är typ min årsinkomst (me viss underdrift) så det finns inte ens på kartan just nu.. Men hittat ett bra för 9 000 ca, så det blir det nog ihop med nya kamerahuset när det ska införskaffas!

Behöver jag säga att jag längtas? :p
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar