Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota missbrukare - hur?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emazo

Medlem
Hej!
Jag behöver lite akut hjälp - det är så att jag imorgon ska fotografera en nykter missbrukare till vår skoltidning. Jag är egentligen journalist, men har fått rycka in som fotograf och jag undrar om det är någon som har några bra tips?
Läraren föreslår miljöporträtt - men jag vet inte riktigt hur?
Har en tanke att man kan fotografera lite underifrån för att ge honom mer kraft, men jag vet inte...
Jag ska fotografera utomhus om vädret är okej.
Eftersom det är ett tidningsuppdrag får jag inte manipulera bilden utan bara göra mindre redigeringar.
Jag blir glad för alla tips som kan hjälpa mig!
Tack på förhand! =)

Hej Emma.
Vad är vinkeln? Varför ska ni träffa honom och vad går intervjun ut på?
Fundera på om du kan försöka förstärka det budskapet med hjälp av bilden -om han säger att han blev nykter tack vare sin hund så ta med hunden bild till exempel.

Ta många olika bilder, till exempel en där man ser mycket av honom och hur han är klädd, några tajtare porträtt där han tittar in i kameran så att man som läsare får ögonkontakt. Så tajta bilder ger en känsla av öppenhet och närhet som kan vara bra när det rör sig om så svåra och tunga ämnen.

Tänk på hur ljuset faller, om du träffar honom på eftermiddagen kanske solen står lågt och ger fina skuggor och ett varmt ljus eller liknande.

Svårt att ge några direkta tips sådär rakt av utan att veta lite mer vad det handlar om.

Lycka till
/Daniel

Emazo skrev:
Hej!
Jag behöver lite akut hjälp - det är så att jag imorgon ska fotografera en nykter missbrukare till vår skoltidning. Jag är egentligen journalist, men har fått rycka in som fotograf och jag undrar om det är någon som har några bra tips?
Läraren föreslår miljöporträtt - men jag vet inte riktigt hur?
Har en tanke att man kan fotografera lite underifrån för att ge honom mer kraft, men jag vet inte...
Jag ska fotografera utomhus om vädret är okej.
Eftersom det är ett tidningsuppdrag får jag inte manipulera bilden utan bara göra mindre redigeringar.
Jag blir glad för alla tips som kan hjälpa mig!
Tack på förhand! =)

Ta ett snack med personen du skall fota! :)
"Jag behöver hjälp med att ta bilderna av dig, kan du hjälpa mig med några ideér?
Hur skall vi fota?"
/Bengan

Hej Daniel!
Jag har tidigare intervjuat honom om hans missbruk, hur han blev missbrukare, hur det var då, och hur han blev fri och hur han lever nu eller vad man ska säga.
Han är en person som berör starkt och pratar mycket om kärlek och livet överhuvudtaget. Han är väldigt öppen av sig.
Jag förstår att det kan vara svårt att ge tips utan att veta mer, min tanke är väll att jag ska fota så mycket som möjligt ur olika vinklar och försöka förmedla det han förmedlar till mig.
Tack för dina tips - det sätter förhoppningsvis igång min hjärna lite!
/Emma

Det är en bra idé Bengan att fråga honom, jag ska försöka, men jag är osäker på hur han är i det fallet. Men det är värt ett försök i alla fall!
Tack =)

Ta ett ärligt porträtt, tvinga inte motivet att posera pga hans tidigare missbruk. Journalister idag lyckas porträttera varje individ som är med helt förvrängt. Gör det ärligt, bara ta en bild.

Okej, tack. Min tanke är inte att förvränga sanningen, jag vill förmedla honom, den han är idag. Men samtidigt blir det trist att bara ta en bild rakt upp och ner.. Det lockar inte till läsnig. Men som du säger, det ska vara ärligt.

Ursäkta om jag hoppar in i din tråd, men jag har en undran som berör din fråga.

Finns det litteratur eller har någon länktips med tips om hur man förmedlar känslor genom olika typer av porträtt eller bilder? Exempelvis just vinklar underifrån, så som ofta manliga ledare brukar vara fotade och liknande.

Det beror nog lite på texen också.
en vanlig pose och titta in i kameran blir nog fel, han har säkert varit med om en hel del så det känns ganska verkligt om du får honom att grubbla över något,ta kort medans ni pratar.
han kanske röker och tittar ut genom ett fönster eller liknande.
underifrån är iof ingen dum ide heller,beroende på vad man vill förmedla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar