Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota min uteplats kvällstid och få det att se ut som jag/ögat ser det

Produkter
(logga in för att koppla)

nikasp

Aktiv medlem
Jag har störande ljus på uteplatsen och vill kunna visa hur det ser ut för någon som inte är där. Den här bilden blev lite överdriven, men inte så farligt. Hur gör ni som kan det här med att fota kvällstid? Jag har stativ och en D90 med kitobjektivet 18-105 samt ett 50mm f1.4. Kan väl också fixa till i Lightroom men blev nyfiken på hur man kan få till en naturtrogen exponering.

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    18 KB · Visningar: 644
Ögat har ett fantastiskt dynamiskt omfång och det gör det lite klurigt att återge intrycket. Ett förslag är att försöka göra en mild HDR variant (High Dynamic Range). Du tar tre till fem bilder med olika exponering och sammanfogar dem sen i t.ex. LR.

Jag vill visa hur det ser ut, inte ta bort det. Jag har nog egentligen lyckats ganska bra, snäppet för intensivt på min hårdvarukalibrerade skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar