Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med suddig bakgrund och filma i ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, nu tappade ni mig ;)

Har kollat runt lite och tycker den här Sony cyber-shot DSC-HX7V verkar helt ok. Det står att den ska ta bilder med bakgrund i oskärpa och på bäst-i-test.se fick den bra recensioner för filmegenskaperna.

Nån som testat nån av Sony DSC-HX V kamerorna och kan uttala sig om de är bra?

Hej igen.
Jag har inte testat just denna modell, men andra av Sonys Cybershot-kompakter. Och som framgått tidigare i tråden ställer du nog för höga krav om den ska kunna fota i sämre ljus, och ge ett kort skärpedjup med en kompaktkamera. Jag förstår inte var du läst, och varför någon skrivit att du kommer kunna få "suddig bakgrund" med den kameran, men det törs jag lova att du inte kommer få. Dels är sensorn jätteliten, och sen har du ganska liten största bländare på den kameran. Jag törs även lova att bilderna i ridhuset inte kommer bli något vidare. Det begränsade ljuset i kombination med relativt snabba rörelser är en utmaning även för avancerade systemkameror då du måste upp i ganska höga ISO, och detta i kombination med objektiv med stort ljusinsläpp.
Någon annan som testat just denna modell får rätta mig om jag har fel, men jag har sällan kunnat gått över ISO 400-800 med acceptabel brusnivå på någon av mina tidigare kompakter, och med största möjliga öppning f3,5 i vidläget (ännu sämre i teleläget) så räcker det helt enkelt inte. Tyvärr.

/J.
www.jerryeriksson.se

Kommer porträtt bli konstiga med tanke på att det är ett vidvinkelobjektiv förresten? Jag vill ju fota lite allt möjligt och om ansikten blir konstiga på nära håll är det ju ett minus.

Sjysst.

Jo förstår att det kan bli konstigt, men här funkar det ju.

Nu lutar det helt plötsligt åt en vit Nikon J1 i alla fall, med NIKKOR 10mm f/2,8

Nån som provat den och kan säga hur bra den är?

Fast J1 har ganska liten sensor i jämförelse med deras vanliga systemkameror, N1 och J1 har nog några avsystemkameramarknadens minsta sensorer plus att det bara finns ett fåtal objektiv till dem då dom inte har samma fattning som nikons övriga kameror (som har haft samma fattning sen 50-talet).

En D5100 eller motsvarande är bättre på precis allt förutom just autofokuseringen och att få plats i fickan. Men en instegskamera med ett 50 1.8 är inte stor eller tung och enligt min erfarenhet fungerar det ypperligt att fokusera manuellt när man filmar, har själv en D7000 som jag ofta filmar med och då alltid manuellt.

En D5100 kan man få för 4500kr på blocket.

Sensorstorlek

Oj menade finns det kompaktkameror som fixar suddig bakgrund, med det svarade du ju på ändå :)

Filma med suddig bakgrund klarar jag mig utan.

Ingen som vill namedroppa nån hyfsad filmkamera? Går det att få en hyfsad med ok ljud för runt 3000 kr?

Och nån sjysst kompaktkamera i samma prisklass som ger bra färger på en gång. Och kanske den där fusk varianten på suddig bakgrund.

De gånger jag ska ta lite seriösare bilder får jag väl helt enkelt plocka fram systemkameran. Nån som vet nått annat objektiv man kan ha till olympus E510 för denna suddiga bakgrund?

Tyvärr är de billigaste videokamrorna inget vidare i dåligt ljus. De har en sensor på ca 1/6-tum och du behöver nåt större typ 1/3-tum. Dessutom bör du använda stativ.- då är det roligare att se på filmen.
Ta en titt på scandinavianphoto.se och cyberphoto.se 5000 kostar nu tex Canon Legria HV40 den är rätt bra i dåligt ljus

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-510
Citat:
"Bättre med egen inställning
Vi tar normalt alltid testbilder med kameran i standardinställning men för att få E-410/E-510 att ge optimalt resultat så måste bland annat brusreduceringen slås av. Vi rekommenderar att du stänger av brusreduceringen (NR, Noise reduction) och sätter brusfiltret (Noise filter) på låg, alternativt av. Uppskärpningen ställer du på -1 eller -2. Kameran kommer ihåg inställningen så du behöver inte göra detta varje gång du använder kameran. Skillnaderna kan du se här. De är delförstorade och vill du se bilden i full upplösning så klickar du bara på bilden. Brusreduceringen ska egentligen endast fungera vid långa tider men Olympus rekommenderar att ha den avstängd. Dessa bilder är tagna i bästa jpg-format. RAW-bilder blir för stora filer och det är få som kan hantera dem utan medföljande programvara. "

Och som andra hunnit före med, J1 har liten sensor som ligger närmare kompaktkameror. Och nytt system med ny objektivfattning. Inget begagnat eller pirat än och om systemet floppar sitter du med osäljbara prylar. Gick själv på den niten med analog Sigma systemkamera för många år sedan.

Canon G1X

Tror jag har hittat det jag söker!!!

Testade en Canon G12 igår och den tog riktigt bra bilder i dåligt ljus och filmade superbra i ridhuset. Testade inte hur just den fixade suddig bakgrund, men jag ska vänta in Canon G1X som med sin systemkamerastora sensor och bländare på 2,8 bör fixa det galant.

Vad tror ni? Är den värd de 7000 kronorna eller vad den nu kommer kosta. För visst kommer den kunna ta suddiga bilder och filma minst lika bra som G12an?

Gillar Canon som kamera i alla fall och tycker att knapparna var lätta att förstå sig på på 12an så jag tror jag kommer trivas bra med G1X. Den ska väl va något större än G12an, men det tycker jag inte gör nått. Den får ju lätt plats i min vanliga väska tillsammans med andra viktiga prylar som iPad, iPhone och annat smått och gott :)

Tack för alla tipsen ni gett, hoppas den nya Canon lever upp till mina förväntningar :)

Ja det är ungefär det jag hittat med. Och även 5000 känns lite väl mycket för ett objektiv som ska användas på en kamera som kostade ungefär detsamma när den var ny. Kanske lika bra att köpa ny systemkamera? Finns det några schyssta billiga små systemkameror nuförtiden? Kanske nån man kan filma med också till och med? Fast då blir det väl genast dyrare.

Det finns hyfsat billiga sk instegskameror/nybörjarkameror från nästan alla märken som är väldigt bra och som man kan filma med. Men kitobjektiven, dvs de som följer med på köpet är oftast ganska ljussvaga, och eftersom suddig bakgrund kräver stor bländaröppning (=ljusstarka) måste man i alla fall komplettera med nya och bättre (och dyrare) objektiv. Kolla också begagnatmarknaden, både när det gäller kameror och objektiv - man kan komma undan hyfsat billigt, i alla fall billigare än objektiv till Olympus 510 (som man i alla fall inte kan filma med).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar