Annons

Fota med mobiltelefon

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleplutt

Aktiv medlem
Att fota är inte bara att skapa vackra bilder i form av färger ljus och komposition, utan det handlar om att ha kameran framme vid rätt tillfälle vid rätt plats. Personligen så är jag ingen så biten fotograf att jag alltid bär på mig kameran för var jag än är. Många vackra bilder har därmed gått mig förbi, då jag svurit högt över att inte ha någonting att fota med tillgängligt.

Mobiltelefonerna idag har i allmänhet så dåliga kameror att bilderna blir en skymf mot foto-objektet och blir därför inget alternativ- eller?

Jag köpte en ny telefon för ett par veckor sedan där kameran är den primära funktioen. Man kan typ säga att det är en digitalkamera med telefon på. Utan att göra för mycket reklam kan jag säga att det är en svensk telefon med 1,3 miljoner pixlar i kameran.

Jag var naturligtvis skeptisk ändå, men blev oerhört positivt överraskad av bildresultatet när jag tagit ett par bilder. Med denna pryl kommer jag alltid att ha på mig en kamera som verkligen kan ge rättvisa åt det man fotar. Självklart har den sina tekninska begränsningar, men just den ständiga tillgängligheten gör den fantastisk.

Jag tror därför att kamerorna i mobilerna går en snabb utveckling till mötes. denna telefon som är överlägsen idag är standard om sex månader och jag tror att vi kommer att se mobiler med kameror som de riktigt bra kompaktdigitalarna idag inom två år.

Så vad tror ni om mobilkamerornas utveckling? Vad behövs för att dessa skall få ett riktigt erkännande som kamera och inte bara som leksak för att skicka festblder till polarna?

Jag har lagt upp ett album där jag kommer föra över helt obearbetade bilder från mobilkameran, så kan ni se kvalitén. I dag finns bara en bild, eftersom jag inte har uppgraderat medlemsskap och bara får publicera en bild i veckan, men det kommer fler.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=60716
 
Det är en intressant utveckling.
Canon och Nikon får ta och bygga in mobiler i sina;-)

Jag tänkte faktiskt på det här i helgen när jag var och fotograferade på en konsert. Massvis med folk runtomkring stod och tog bilder med sina mobiler.

Så hur ska de hantera fotoförbud på konserter? Ta av alla mobiltelefonerna?

johan
 
Jo, det tar sej. Jag minns när den första 1 megapixelkameran damp ner hos tidningarna o gjorde dem överlyckliga! Då dög det bra.

Metro Photo Contest (www.metro.se) hade en klass för mobiltagna bilder och det fanns ett o annat litet mästerverk bland de bilderna. Men de mästerverken lär förbli små om inte nån utvecklar nån superalgoritm för interpolering...

Men visst är det kul att alltid ha kameran med sej. Själv löste jag det med en pocketkamera...
 
När de bakar in 3Mpix med en sensor på säg 1/2.5"och brännviddsomfång mellan iaf 35 och 100mm i en låda som är i storlek med en T630 så börjar det väl bli intressant.
Om man ska ha en såndär klumpekloss till mobil som man får ha en extra ryggsäck till så kan man lika gärna ha med en Ixus 40 eller liknande i den andra jeansfickan.
 
KG: Ja en pocketkamera är ju en idé, men eftersom man alltid har mobil också blir det två klumpar i fickan i stället för en ;-)

Patrik: Ser intressant ut, jag kanske var för snabb... Fats så är det ju alltid, kommer det inte bättre grejer så sjunker de gamla ändå i pris. Jag kommer ihåg när jag köpte dator för ett par år sedan. jag tog den på avbetalning 12 månader. Efter tre månader hade nypriset sjunkit så mycket att jag hade mer kvar att betala än vad en ny kostade då... (surt sa räven)

Robert. Håller med, Kameran håller fortfarande inte sådan kvalitet att man kan skryta hårt med bilderna, inte heller dra några förstoringar eller zooma speciellt mycket. Dock så är de små, Den jag köpte är cirka 10x4x2, vilket inte är så farligt. den går ner i jeansfickan om du inte kör med stretch;-)
 
Det går knappast att trolla ner formatet hursomhelst för mobilkamerorna. Ska kameran leverera ixus40-kvalitet är det bara att se hur 'stort' opik+sensorpaketet är på den kameran.
Själv är jag mycket måttligt intresserad av särskilt bra kvalitet i telefonen. Hellre då en liten telefon...
 
En IXUS 40 är ju inte mycket större än en T630. Den är lite högre, ett par mm tjockare men inte lika lång. Jag hade gärna kunnat tänka mig mindre display och lite sånt för att klämma in en radiodel åxå (och en högtlarare om den inte har det). Det borde inte vara helt omöjligt faktiskt. Då hade det varit intressant med kamera i mobilen. Annars kan man, som sagt, lika gärna ha en extra kamera i IXUS 40-storlek med sig.
 
En telefon ringer man i

En kamera tar man kort med


Varför alla dessa himla multi-switcher-manicker

Är jag helt enkelt för omodern
 
Om det är möjligt, utan allt för mycket kompromisser, att ha flera saker i samma så inte mig emot. Men jag har hellre två saker som gör det de ska bra än en som gör båda sakerna halvdant.
 
-Markus- skrev:
En telefon ringer man i

En kamera tar man kort med


Varför alla dessa himla multi-switcher-manicker

Är jag helt enkelt för omodern
Här håller jag med. Hårt och fast!
Men! Hellre går jag runt med en liten mobiltelefon än en ännu mindre mobiltelefon, klocka på armen, kalender och telefonbok i jackfickan, miniräknare i andra och ett gameboy att spela på.. Även om jag kunde välja att lämna vilka delar som helst hemma.
Sen är det fiffigt med radio/musik-spelare i prylen också, även om hörlurarna är usla och mp3 likaså..
Fast jag håller fortfarande stenhårt på att kameran inte ska va med. Ska fundera vidare på varför.
 
Varför gör de inte tvärtom och monterar in en telefon i kameran istället. De är ju så små att de säkerligen skulle få plats i vilket kamerahus som helst. Kanske skulle jag förse min gamla Rolliecord med telefon, fast då skulle man väl få hänga på en bakelitlur för att inte förstöra estetiken.
 
"The quality of the picture is comparable with modern digital cameras in a sunny day."

Jojo...

Om vi pratar riktigt riktigt usla billiga kameror för <500kr så.
 
Samsungs 5Mpx, kommer endast att säljas i asien. Men jag tror nog att andra telefontilverkare hänger på ganska snart.
 
Jaha, då har mobilbranchen tagit över pixelrecet då..?

De flesta här är ju väl medvetna om att antal pixlar bara är en komponent i en bra digitalkamera, och att dålig optik eller dålig signalöverföring eller en kass processor i kameran kan vara en flaskhals för hur många miljoner pixlar som helst.

Jag tror att den enda vettiga anledningen för kameror i mobilerna, förutom att det är kul, är att man i framtiden kommer använda dem för videosamtal. Men till det behövs ingen 7 Mp-kamera. Att man skryter om antalet pixlar är mest för att sälja mobilen.

Jag tror som många andra att kameramobilerna kommer bli så bra som utvecklingen tillåter icke-rörliga delar att bli. Det är klart att man kan göra objektiv mindre och mindre, men kameraindustrin har aldrig, som mobiltelefonindustrin, haft minsta möjliga storlek som första prioritet, utan snarare högsta kvalitet. Och det är svårt att förena dessa två mål utan stora kompromisser.

Jag hoppas bara att jag kan hitta en vettig lur utan kamera nästa gång jag ska köpa en mobil. Men det kommer säkert vara omöjligt...

/Jens
 
Förhoppningsvis dör mobilen ut. Den har aldrig varit till någon nytta och jag är alldeles för konservativ och kritisk mot det nya för att kunna köpa en kameramobil.

Jag fortsätter nog att springa omkring med min otroligt klumpiga kamera istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.