ANNONS
Annons

Fota med gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

eorl

Aktiv medlem
Jag har nyligen hittat en oexponerad film med utgångsdatum December 1978, går den att använda? Och i så fall, finns det några speciella åtgärder jag borde göra när jag fotar och framkallar?
Filmen är en Kodak Tri-X pan ASA 400, sedan står det TX 135-36 på den, det vet jag inte vad det betyder. Tacksam för svar!

En oexponerad film? Är det inte lite väl snålt att chansa då? Förmodligen går det bra, men det vore väl dumt att lägga ner kraft på att exponera 36 rutor och vara osäker på att de blir användbara?

Per.

Tja, jag har inget att förlora på det förutom tid. Jag kan framkalla filmen gratis i skolan och jag ser ingen nytta i att spara den längre. Samtidigt så vill jag ju ha ett så bra resultat som möjligt.

Framkalla på, vad jag har sett så kan det bli rätt intressanta resultat med gammal film. Som sagt, bara lite tid att förlora på det, så kör hårt :)

Lånar tråden lite....

Hur länge håller sig exponerad film som legat mörkt i rumstemperatur? Någon som har erfarenheter av att gräva fram gamla rullar och framkalla dem?

Köp en ny film istället, om du vill ha så bra resultat som möjligt. Visserligen förlorar du inte mer än ca 35 kr, men om bilderna är viktiga är det väl dumt att chansa?

den går nog att använda. testa att överexponera några steg. resultatet blir kanske inte det bästa dock, så kör inte så viktiga bilder, men prova. det kan det vara värt.

TX 135-36 betyder Tri-X, 135film, 36 exponeringar.

konstigt att det ska ta till 8:e inlägget innan du får ett ordentligt svar. FS i ett nötskal.

Jag har testat 10 år gammal tri-x. Eftersom det var de första negativen jag försökte kopiera förstod jag inte vad det var som var fel. Det verkar som att filmen fått en slöja som det var svårt att få ljus igenom.
Fick kopiera på 30 sek med f/5,6 mot normala 5-10 s f/8.

Tack för svaret Halvar, det tog sin lilla tid innan någon förstod att frågan inte gällde OM jag skulle använda den eller inte. Dock har jag redan hunnit exponera filmen och framkallat den. Visst fanns det en slöja på negativen men de ser klart ut att vara kopieringsbara ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar