Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota med D70 utan optik
- Trådstartare marma
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Tror du inte att det blir lite väl mycket ljus på sensorn då?
Ävenom du kör med M,modus så har du ju ingen bländare att styra,,,
Däremot så kan du ju säkert leka lite med "pinhole",tekniken. Att du tex tejpar lite alu,folie över hålet och punkterar ett liiitet hål med spetsen,,,,
Mvh Niclas,
fredrik_hedman
Aktiv medlem
Ett bra tips när man fotar med bakvänd glugg är att offra ett objektivslock som man gör ett hål i (med exempelvis borrmaskin) som man skruvar på gluggen. Då slipper man en massa ströljus som kan förstöra lite när man ska fota i macro.
En till sak är (iaf vad jag läst/hört) är att använda nån mellanring mellan kamera & gluggen.
En till sak är (iaf vad jag läst/hört) är att använda nån mellanring mellan kamera & gluggen.
marma
Aktiv medlem
Precis anledningen till min fråga.jenkan skrev:
Det kan vara kul att "leka" macro med ett bakvänt objektiv.
Då är det ju bra att det går att ta bilder utan att ha objektivet kopplat till kameran.
Fungerar helt ok med en bakvänd 50mm iaf. Då kan man styra bländaren på objektivet och tiden på kameran.
Tack för snabbt svar!
dumbo
Aktiv medlem
Det går åxå alldeles utmärkt att göra en hålkamera av sin D70.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=10249638
marma
Aktiv medlem
Jo, det är praktiskt. Trodde faktiskt att kameran skulle sätta klackarna i backen om objektivet inte var på. Har lekt en masssa med min FM2, som ju tar bilder oavsett optik eller batterierfredrik_hedman skrev:
Ett bra tips när man fotar med bakvänd glugg är att offra ett objektivslock som man gör ett hål i (med exempelvis borrmaskin) som man skruvar på gluggen. Då slipper man en massa ströljus som kan förstöra lite när man ska fota i macro.
Hursomhelst, nu sitter jag och väntar på att batteriet ska ladda. Låååång väntetid.
marma
Aktiv medlem
Hehe.dumbo skrev:
Det går åxå alldeles utmärkt att göra en hålkamera av sin D70.
l-malmqvist
Aktiv medlem
Apropå macro med D70 så funkar det fint att vända på kitgluggen (18-70). Har just byggt ett frankensteinskt monster av D70 och tejp, och den går utmärkt att ta bra bilder med. Ett tips är att tejpa fast bländarflärpen i helt öppet läge på objektivet, annars får man jobbigt långa slutartider. Exempelbild, direkt från kameran:
Bilagor
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jonke O skrev:
Jag hoppas att bilden inte är på en "Tops" för då måste du tvätta öronen..med tvål!!!
)))))))
Huff,,,
Huff,,,
Huff,,,
Du kunde inte skriva något liiiiite mer Sköööööönlitterärt?,,,,, --------> Huff!
Mvh Niclas.
Ps, Jag har också fotat en hel del med "motvända" objektiv för x antal år sedan. Kanske lägger jag ut några lite längre fram så att ni får se!ds
l-malmqvist
Aktiv medlem
Jonke O skrev:
Jag hoppas att bilden inte är på en "Tops" för då måste du tvätta öronen..med tvål!!!
)))))))
Haha! Topsbilderna är privata, ni på forumet får hålla till godo med närbilder på äpplen och blå blomster. Efter lite efterforskning visar det sig att 18-70 bakvänt på 70mm låter ett motiv på 15x10mm täcka sensorn.
Bilagor