Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med blixt i Av

Produkter
(logga in för att koppla)
Automatik ar jattebra om man dokumenterar ett event, men det fungerar inte om du har en artistisk ambition.
I studio(liknande) miljö går det förstås utmärkt att köra helmanuella blixtar. Mitt påpekande handlade om snabbare förlopp än porträtt, och knappast heller i en studio (eller liknande).
 

P står för programautomatik (eller professionellt läge, enligt Ken Rockwell :). Kameran ställer in både bländare och slutartid för korrekt exponering i omgivningsljuset. Tillsammans med blixt begränsas dock slutartiden till intervallet 1/250s - 1/60s. TTL-blixtautomatiken ser till att blixten brinner under rätt tidsintervall för att exponeringen ska bli rätt.

Allt sånt här står ganska bra beskrivet i manualen. Moderna kameror är så pass komplicerade att det lönar sig att läsa igenom manualen om man vill få ut det mesta av sin kamera (med tillbehör).
 
Automagiskt


Jag förmodar att det känner av blixten och väljer en snabbare slutartid som inte håller slutaren öppen så länge att det blir suddigt på frihand eller att det naturliga ljuset får så stor verkan. Vet inte exakt hur kameran är programmerad att välja men jag brukar använda det läget ibland när det handlar om sekunder och jag inte hinner ställa in så noga typ ögonblicksbilder på någon person. Du kan fortfarande över/underexponera gentemot kamerans val med de två exponeringskompensationsfunktionerna (den vanliga och den för blixtljuset). Man har dock ändå större kontroll i M-läge + TTL eller M-läge och M-läge på blixten. Vet inte om man kan få snabbare tider än 1/250 med blixten inställd på High speed synk och P-läge i kameran?!
 
För att förklara situationen närmare så jobbar jag som fiskeguide och var ute på nattpass. Min vän skulle ta kort på mig med fisk i handen, i totalt mörker. Det är ett läge man verkligen vill att full automatik ska fungera :) han kan inget om kameror och jag håller i en slemgurka som måste tillbaka i vattnet.

Det ar ett lage nar manuella installningar fungerar mycket battre, for din automatik fattar inte situationen. Kameran forsoker fa bakgrunden att se ut som om det vore dag och installningarna som kravs for det hamnar utanfor kamerans begransningar och allt blir fel. I manuellt lage staller du in f/5.6, 1/125s, ISO 100 och 1/4 effekt pa blixten. Blir det lite for ljust, minska till 1/8. Boom! Klart!
 
Nikon och Canon marknadsfor blixtautomatik for att de kan salja blixtar for 5000-6000:- och deras marginaler ar enorma. Sen maste man lagga ut tusentals kronor pa triggers som fungerar med blixtautomatiken om man vill fotografera off-camera flash.

En Yongnuo blixt kostar mindre an 500:- och med triggers kommer du undan med 1000:-

Manga ar radda for blixt helt i onodan for att anvanda blixt i manuellt lage ar busenkelt.

Bakgrunden (allt som ar belyst med naturligt ljus) exponeras precis som vanligt, dvs. med en kombination av blandare, slutartid och ISO.

Subjektet (det som traffas av blixtljuset) exponeras av blixtens effekt.

Begransningen ar synkroniseringen, dvs. beroende pa kamera finns det en snabbaste slutartid, ofta 1/200s. Har du en kamera med bladslutare har du tur for da kan du fotografera med blixt med mycket snabbare slutartider.

Stall in f/5.6. Kolla mataren vilken slutartid du behover. Ar den hogre an 1/200s, anvand mindre blandare. Ta en testbild for att kolla om bakgrunden ser ok ut. Kanske vill du att bakgrunden ska se lite morkare ut an verkligheten, sa mindre blandare eller snabbare slutartid.

Still in blixten pa 1/4 effekt. Ta en bild. For ljust, minska effekten, for morkt, oka effekten.

Satt i gang och ta bilder.

Utmaniningen ar nar det naturliga ljuset ar sa starkt att man maste blanda ner och effekten pa blixten inte racker till for att "overrosta" bakgrunden.

Da finns det nagot som heter high-speed sync och da maste man anvanda dyrare system. En annan losning ar att anvanda flera billiga blixtar.

I exemplet nedan anvande jag 4 blixtar reflekterade i ett paraply for att fa balans mellan artificiellt och naturligt ljus.

f/8, 1/200s, ISO 100, 4 blixtar full effekt
 

Bilagor

  • 34263869381_8362379132_z.jpg
    34263869381_8362379132_z.jpg
    115.5 KB · Visningar: 24
Var sak har sin plats. Automatik ar bra for events och tillfallen nar det ar viktigare att ta bilden an hur den ser ut. Jag anvander blixt for portratt och da tycker jag det fungerar mycket battre med manuella installningar.
Är det här ett exempel på när manuellt fungerar mycket bättre, menar du? För den där bilden är ju totalkatastrof, och hade varit busenkel att vispa ihop automatiserat också om du bara satte kameraexponering på -2 och blixtexponering på whatever det där nu motsvarar typ +0,5-0,7 EV. 9 gånger av 10 hade den suttit likadant (tyvärr) på första försöket med de inställningarna och evaluerande ljusmätning i kameran.

Den andra bilden (den var bättre) där du behövde justera bländaren för att balansera naturljusstyrkan med din 1/200s synktid hade du kunnat göra precis vad du ville med om du hängt på ett lättare ND-filter och skruvat upp ISO till 320-400 istället och sluppit låsa fast dig vid F8,0 och det stökiga skärpedjupet det medför OM man inte vill ha bakgrunden skarp, det är ju en smaksak självklart.
 
Är det här ett exempel på när manuellt fungerar mycket bättre, menar du? För den där bilden är ju totalkatastrof, och hade varit busenkel att vispa ihop automatiserat också om du bara satte kameraexponering på -2 och blixtexponering på whatever det där nu motsvarar typ +0,5-0,7 EV. 9 gånger av 10 hade den suttit likadant (tyvärr) på första försöket med de inställningarna och evaluerande ljusmätning i kameran.

Den andra bilden (den var bättre) där du behövde justera bländaren för att balansera naturljusstyrkan med din 1/200s synktid hade du kunnat göra precis vad du ville med om du hängt på ett lättare ND-filter och skruvat upp ISO till 320-400 istället och sluppit låsa fast dig vid F8,0 och det stökiga skärpedjupet det medför OM man inte vill ha bakgrunden skarp, det är ju en smaksak självklart.

Jag tror har lart mig en del sedan jag tog de dar bilderna, men jag anvande dem for att jag forsokte illustrera vad jag menar.

Det ar klart att det gar att gora samma sak med automatik. En av mina poanger ar att, sarskilt nar det ar morkt och gatubelysningen ar tand, sa exponerar kameran ojamnt beroende pa vad jag har i bakgrunden. Tro mig, jag har provat bada metoderna. Andra anledningar till att fotografera manuellt med artificiellt ljus ar att det ar valdigt billigt, intuitivt och larorikt. Blixtar ar tyvarr en forbrukningsvara och det ar trist att kopa en ny SB-5000.

Du verkar aven ha missat poangen till den andra bilden. Jag visar att det gar att anvanda 4 billiga blixtar i ett paraply istallet for high-speed sync (ekvivalent med 1/800s). I ditt resonemang om ND-filter tror jag du menar att man lamnar ISO pa 100.

De tva bilderna nedan hade exponerats olika med automatik eftersom den ena har den ljusare himlen i ramen och den andra inte.

f/2, 1/125s, ISO 100
 

Bilagor

  • 34273932233_c7e65289c7_z.jpg
    34273932233_c7e65289c7_z.jpg
    105 KB · Visningar: 13
f/2, 1/125s, ISO 100, blixt i reflekterande paraply, power 1/4
 

Bilagor

  • 35084829485_d6a7096f9d_z (1).jpg
    35084829485_d6a7096f9d_z (1).jpg
    75.3 KB · Visningar: 12
Nja, det där gäller kanske din kamera men på Canon så exponerar alltid kameran efter enbart det naturliga ljuset i Av-läge (du får samma slutartid som om blixten var avstängd med begränsning av snabbaste blixtsynktid) och blixten fyller i skuggorna (Högdagrar påverkas ofta och man får ofta ett ljusare resultat även i högdagar/mnellantoner än man fått om blixten var avstängd - av naturliga orsaker). Resultatet blir dock en bild där de proportioner du nämnde stämmer rätt bra men det är inget som Canonkameran räknar ut i AV-läge - slutartiden förblir densamma.

Nu vet jag inte om 5D mk 3 räknas men den halverar helt klart slutartiden i Av-läget så fort jag slår på den externa blixten och bibehåller alla övriga parametrar. (jag är långt över kortaste blixtsynktid 1/60s så det är inte sådana tidsbegränsningar jag ser) Detta tolkar jag som att kameran medvetet underexponerar 1 steg på omgivningsljuset för att kunna fylla i +1 steg med blixten. Så jag vidhåller, är blixten påslagen så satsar kameran på 50/50-exponering i läge Av och Tv om exp komp och exp komp blixt båda står på noll.
Om 70D beter sig likadant vet jag inte men jag gissar att chansen är ganska stor.
Om man hade kunnat justera ner exponeringskomp till noll så skulle man slippa 'öppen-slutare'-syndromet när man fotar i svagt ljus men den går ju bara att justera ner -3 steg.. Följdaktligen är enda lösningen 'M' som i mörker, välj 1/60 slutartid, önskad bländare och se till att TTL är aktiverad. :)
 
Inte min

Nu vet jag inte om 5D mk 3 räknas men den halverar helt klart slutartiden i Av-läget så fort jag slår på den externa blixten och bibehåller alla övriga parametrar. (jag är långt över kortaste blixtsynktid 1/60s så det är inte sådana tidsbegränsningar jag ser) Detta tolkar jag som att kameran medvetet underexponerar 1 steg på omgivningsljuset för att kunna fylla i +1 steg med blixten. Så jag vidhåller, är blixten påslagen så satsar kameran på 50/50-exponering i läge Av och Tv om exp komp och exp komp blixt båda står på noll.
Om 70D beter sig likadant vet jag inte men jag gissar att chansen är ganska stor.
Om man hade kunnat justera ner exponeringskomp till noll så skulle man slippa 'öppen-slutare'-syndromet när man fotar i svagt ljus men den går ju bara att justera ner -3 steg.. Följdaktligen är enda lösningen 'M' som i mörker, välj 1/60 slutartid, önskad bländare och se till att TTL är aktiverad. :)

Så beter sig inte min 70D och min 5DIII. Däremot sänks givetvis slutartiden om du valt en bländare som i AV-läge ger 1/500 s till kortaste synktid som är 1/200 s. I high speed synk läget kan du givetvis få kortare tider men detta måste du ställa in i kameran. Kolla igen (jag gjorde precis det) så ser du. Jag har dock inte kollat exif för bilder utan enbart kollat slutartiden i kameran (som inte ändras då jag sätter på blixten) så jag reserverar mig om det är det som lurat mig till mitt nämnda påstående.
 
Firmware 1.3.3, blixt 430EXIII-RT direkt på kameran
Japp kortaste synktid är 1/200s (i icke-HSS mode). Men det var på tio gånger längre tider (runt 1/20s) som jag testade. D+ är påslagen men det tror jag inte har någon inverkan, det kanske finns någon annan blixtinställning som spelar roll? Kan man välja att man bara vill ha upplättningsblixt någonstans i menyerna?
Om TTL är avstängd kan jag tänka mig att kameran skippar att räkna bort -1 steg exponering på omgivningsljuset, den vet ju inte hur mycket blixten kommer att ge..
 
Senast ändrad:
Vet inte

Vet inte om det finns andra inställningar som påverkar, kanske gör D+ det? Jag dubbelkkollade precis och hittade ingen skillnad denna gången heller (dock inte D+). Kollade även med 70D´s inbyggda blixt med samma resultat. Det kanske är en firmwareuppdatering som ger ändrat resultat?
 
Här har vi kanske förklaringen :) Testade på min 500D från tidig stenålder och även den går ner till halva slutartiden när jag poppar upp den interna blixten i läge Av. Men BARA då evaluerande ljusmätning är vald, med de andra ljusmätningsmetoderna (utsnitt, spot eller centrumvägd) står den kvar på samma tid och exponeringen blir dubbelt så ljus med blixten aktiverad... D+ av/på gör ingen skillnad
I läge P så går kameran ner till 1/60s när jag slår på blixten; ingen efterexponering på omgivningsljuset om man inte själv förlänger tiden
 
Här har vi kanske förklaringen :) Testade på min 500D från tidig stenålder och även den går ner till halva slutartiden när jag poppar upp den interna blixten i läge Av. Men BARA då evaluerande ljusmätning är vald, med de andra ljusmätningsmetoderna (utsnitt, spot eller centrumvägd) står den kvar på samma tid och exponeringen blir dubbelt så ljus med blixten aktiverad... D+ av/på gör ingen skillnad
I läge P så går kameran ner till 1/60s när jag slår på blixten; ingen efterexponering på omgivningsljuset om man inte själv förlänger tiden

Hela den har diskussionen ar en bra illustration till varfor det ar mer intuitivt att fotografera blixt med manuella installningar...
 
Är det verkligen ingen som använder Flash Exposure Lock?

Det är ju en funktion som är tänkt för att hantera just den här typen av situation
 
Hela den har diskussionen ar en bra illustration till varfor det ar mer intuitivt att fotografera blixt med manuella installningar...

Det är busenkelt egentligen men Canons manual är inte helt tydlig:
Vill man kombinera blixt och omgivningsljus så kan man använda Av eller Tv (men notera att ljusmätningsmetoden gör skillnad, det hade jag ingen aning om..)
Om man inte vill exponera på omgivningsljus så måste man använda M eller P
 
Vill minnas att min 350D har en custominställning som i läge Av låser slutartiden till 1/200 om blixt används. Borde finnas liknande på 70D? Annars i läge M försöker väl kameran rätta till exponeringen med hjälp av blixten och då är det ju bara att sätta önskad bländare och slutartid och låta automatiken göra resten.
Eller så kör man allt manuellt. Om man har tid. Men varför ska man göra det om man tänker ha blixten monterad på kameran...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar