Numse
Aktiv medlem
Hade du istället ställt in P-läget på blixten hade det fungerat bra.
Vad gör P-läget?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hade du istället ställt in P-läget på blixten hade det fungerat bra.
I studio(liknande) miljö går det förstås utmärkt att köra helmanuella blixtar. Mitt påpekande handlade om snabbare förlopp än porträtt, och knappast heller i en studio (eller liknande).Automatik ar jattebra om man dokumenterar ett event, men det fungerar inte om du har en artistisk ambition.
Vad gör P-läget?
Vad gör P-läget?
I studio(liknande) miljö går det förstås utmärkt att köra helmanuella blixtar. Mitt påpekande handlade om snabbare förlopp än porträtt, och knappast heller i en studio (eller liknande).
För att förklara situationen närmare så jobbar jag som fiskeguide och var ute på nattpass. Min vän skulle ta kort på mig med fisk i handen, i totalt mörker. Det är ett läge man verkligen vill att full automatik ska fungera han kan inget om kameror och jag håller i en slemgurka som måste tillbaka i vattnet.
Är det här ett exempel på när manuellt fungerar mycket bättre, menar du? För den där bilden är ju totalkatastrof, och hade varit busenkel att vispa ihop automatiserat också om du bara satte kameraexponering på -2 och blixtexponering på whatever det där nu motsvarar typ +0,5-0,7 EV. 9 gånger av 10 hade den suttit likadant (tyvärr) på första försöket med de inställningarna och evaluerande ljusmätning i kameran.Var sak har sin plats. Automatik ar bra for events och tillfallen nar det ar viktigare att ta bilden an hur den ser ut. Jag anvander blixt for portratt och da tycker jag det fungerar mycket battre med manuella installningar.
Är det här ett exempel på när manuellt fungerar mycket bättre, menar du? För den där bilden är ju totalkatastrof, och hade varit busenkel att vispa ihop automatiserat också om du bara satte kameraexponering på -2 och blixtexponering på whatever det där nu motsvarar typ +0,5-0,7 EV. 9 gånger av 10 hade den suttit likadant (tyvärr) på första försöket med de inställningarna och evaluerande ljusmätning i kameran.
Den andra bilden (den var bättre) där du behövde justera bländaren för att balansera naturljusstyrkan med din 1/200s synktid hade du kunnat göra precis vad du ville med om du hängt på ett lättare ND-filter och skruvat upp ISO till 320-400 istället och sluppit låsa fast dig vid F8,0 och det stökiga skärpedjupet det medför OM man inte vill ha bakgrunden skarp, det är ju en smaksak självklart.
Nja, det där gäller kanske din kamera men på Canon så exponerar alltid kameran efter enbart det naturliga ljuset i Av-läge (du får samma slutartid som om blixten var avstängd med begränsning av snabbaste blixtsynktid) och blixten fyller i skuggorna (Högdagrar påverkas ofta och man får ofta ett ljusare resultat även i högdagar/mnellantoner än man fått om blixten var avstängd - av naturliga orsaker). Resultatet blir dock en bild där de proportioner du nämnde stämmer rätt bra men det är inget som Canonkameran räknar ut i AV-läge - slutartiden förblir densamma.
Nu vet jag inte om 5D mk 3 räknas men den halverar helt klart slutartiden i Av-läget så fort jag slår på den externa blixten och bibehåller alla övriga parametrar. (jag är långt över kortaste blixtsynktid 1/60s så det är inte sådana tidsbegränsningar jag ser) Detta tolkar jag som att kameran medvetet underexponerar 1 steg på omgivningsljuset för att kunna fylla i +1 steg med blixten. Så jag vidhåller, är blixten påslagen så satsar kameran på 50/50-exponering i läge Av och Tv om exp komp och exp komp blixt båda står på noll.
Om 70D beter sig likadant vet jag inte men jag gissar att chansen är ganska stor.
Om man hade kunnat justera ner exponeringskomp till noll så skulle man slippa 'öppen-slutare'-syndromet när man fotar i svagt ljus men den går ju bara att justera ner -3 steg.. Följdaktligen är enda lösningen 'M' som i mörker, välj 1/60 slutartid, önskad bländare och se till att TTL är aktiverad.
Här har vi kanske förklaringen Testade på min 500D från tidig stenålder och även den går ner till halva slutartiden när jag poppar upp den interna blixten i läge Av. Men BARA då evaluerande ljusmätning är vald, med de andra ljusmätningsmetoderna (utsnitt, spot eller centrumvägd) står den kvar på samma tid och exponeringen blir dubbelt så ljus med blixten aktiverad... D+ av/på gör ingen skillnad
I läge P så går kameran ner till 1/60s när jag slår på blixten; ingen efterexponering på omgivningsljuset om man inte själv förlänger tiden
Hela den har diskussionen ar en bra illustration till varfor det ar mer intuitivt att fotografera blixt med manuella installningar...