Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med blixt i Av

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Köpte precis en Canon Speedlite 430EX III-RT och använde den i natt med mitt reservhus (70D). Är ny med blixt så jag har dålig koll, men jag körde Av och försökte fota men kameran mätte helt utan blixt, vilket gjorde att slutartiden blev extremt lång. Var tvungen att slå över till manuell för att kunna fota.

När jag tryckte in avtryckarn så lös blixten till lite snabbt, vilket jag antar är för att kameran ska kunna fokusera samt bestämma exponering? Detta verkade dock inte hjälpa.. det var dessutom svårt att fokusera då blixten lös under en mycket kort tid.

När jag använde manuellt läge verkade dock allt fungera per automatik för det spelade ingen roll vilken slutartid jag hade, det blev ändå rätt exponerat.
 
Risken var kanske att du hade för liten inställd bländare? Testa på ex.vis f:4 istället.
 
Vad försökte du fota? Blixten lyser bara upp det som är nära kameran. Försöker man fota saker som är längre bort så räcker inte blixtljuset till.
När man använder blixt så är manuellt läge att föredra. Då kan man bestämma hur ljus/mörk bakgrunden skall vara. Och sedan bestämmer man hur mycket blixtljus man vill ha på motivet. Se det som en två-stegs-raket. Men då har du själv full kontroll på hur bilden kommer att se ut.
TTL är bra att använda. Men min erfarenhet är att man nästan alltid måste minuskompensera för att inte få för ljusa motiv. Det är så klart en smaksak.
 
Porträttfoto, bara två-tre meter från kameran.

Att man behöver justera köper jag, men det funkade ju inte alls för min del.
 
Fungerar som det ska

Alla Canonkameror fungerar så. I AV-läge mäter kameran det naturliga ljuset och exponerar efter det, blixten fungerar sedan som upplättning där du kan styra med exponeringskompensationen hur ljust/mörkt du vill ha det naturliga ljuset. Blixtens verkan styr du med "exponeringskompensation för blixt" som du styr genom att först trycka in en knapp och sedan snurra på ett hjul. Att fotografera i mörker fungerar som tidigare sagt bäst i manuellt läge. Även där styr du blixtens påverkan med funktionen "exponeringskompensation för blixt". Ska du använda blixten i AV-läge för upplättning eller dylikt i dagsljus kan du ställe om blixtläget till "high speed synk" - Då kan du använda snabbare tider än 1/200 s. Läs mer i dina manualer hur blixten fungerar på din kamera. Nämnda funktioner gäller i blixtens TTL-läge.
 
Tack Tony, trodde det skulle fungera bättre med Av i totalt mörker då blixten har lampa som är ämnade för att hjälpa kameran fokusera och exponera.
 
M-läge

När du fotar med blixten i M-läget styr du också blixtljusets styrka med nämnda blixtljuskompensation. Med slutartiden styr du enbart det naturliga ljuset. Är det mörkt så blir det inte så stor skillnad med 1/30s och f/8 gentemot 1/500s och f/8 eftersom blixten är det nästan helt dominerande ljuset och du ändrade nog inte på blixtljuskompensationen, därav ditt resultat att alla bilder blev bra i M-läget,
 
Ah, förstår. Tack. Krävs nog lite övning för att kunna utnyttja blixten till fullo
 
Jag fotograferar alltid med bade kamera och blixt in manuellt lage.

Det ar jattelatt att lara sig och du far en helt annan kreativ kontroll.

En annan fordel ar att man kan kopa kraftfulla manuella blixtar for under 500:-.
 
Läs igenom manualen till blixten. Den förklarar hur det vad som händer när du använder de olika exponeringslägena tillsammans med blixt. Exponeringslägena P, M, Av och Tv handlar om att exponera efter det befintliga ljuset och blixten kompletterar detta. (M-läget är förstås lite speciellt eftersom man då inte behöver bry sig om vad exponeringsmätaren tycker).

Observera att befintligt ljus och blixtljus inte mäts likadant.
 
Köpte precis en Canon Speedlite 430EX III-RT och använde den i natt med mitt reservhus (70D). Är ny med blixt så jag har dålig koll, men jag körde Av och försökte fota men kameran mätte helt utan blixt, vilket gjorde att slutartiden blev extremt lång. Var tvungen att slå över till manuell för att kunna fota.

När jag tryckte in avtryckarn så lös blixten till lite snabbt, vilket jag antar är för att kameran ska kunna fokusera samt bestämma exponering? Detta verkade dock inte hjälpa.. det var dessutom svårt att fokusera då blixten lös under en mycket kort tid.

När jag använde manuellt läge verkade dock allt fungera per automatik för det spelade ingen roll vilken slutartid jag hade, det blev ändå rätt exponerat.
Blixten har ingenting med din slutartid att göra. Den flashar en gång och det är det den gör, du kan ha 1/300s eller 30 sekunder - så länge blixten bara slår en gång får du inte in mer blixtljus bara för att du har kameran öppen när blixten är släckt.

Av-läget mäter korrekt exponering utifrån naturljuset och skiter i om du har blixt eller inte på, kameran mäter för att exponera bilden utan blixt och blixten flashar till ändå "utöver det" vilket brukar kunna bli lite märkliga kombinationer av färger eftersom att naturljus och blixt är olika färgbalanserat de flesta gångerna. Vad du kan göra om du vill är att t.ex. sätta blixten på E-TTL-läge för automatisk styrka, sätta kameran på Av-läget med lite högre ISO för att få ner slutartiden och sen justera kamerans exponeringsmätning efter hur mycket av naturljuset du vill ha och hur mycket blixtljus du vill ha. Alltså typ låta blixten slå som den ska i sina 1/500-dels sekunder eller vad det nu är, och sen låta kameran samla in naturljus till ett exponeringsvärde av typ -1 för att få blixten dominant men ändå inte ta bort naturljuset. Blixt och naturljus tillsammans handlar ofta om att kontrollera skuggor och/eller få en mer upplyst del av något som inte har mycket naturligt ljus på sig.

Sambandet mellan de två är lite komplicerat för nybörjare men i slutändan kommer det bli så att om du har naturligt ljus och blixtljus på samma bild, och justerar inställningarna manuellt på kameran, så kommer du använda bländartalet för att kontrollera styrkan på blixtljuset i bild och slutartiden för att kontrollera mängden naturljus som kommer in i bild, om du inte går andra vägen och istället låter slutartid och bländartal vara där du känner att de är rätt för den bilden och sen justerar blixtens styrka manuellt istället tills du tycker att blixtljuset är tillräckligt starkt. Men det är ett jävla pillande att göra det manuellt hela tiden, så bästa är att göra det smidigt för sig och lära sig kombinera Av-läget med E-TTL och sen styra de två mätningarna separat på respektive enhet.
 
Blixten har ingenting med din slutartid att göra. Den flashar en gång och det är det den gör, du kan ha 1/300s eller 30 sekunder - så länge blixten bara slår en gång får du inte in mer blixtljus bara för att du har kameran öppen när blixten är släckt.

Av-läget mäter korrekt exponering utifrån naturljuset och skiter i om du har blixt eller inte på, kameran mäter för att exponera bilden utan blixt och blixten flashar till ändå "utöver det" vilket brukar kunna bli lite märkliga kombinationer av färger eftersom att naturljus och blixt är olika färgbalanserat de flesta gångerna. Vad du kan göra om du vill är att t.ex. sätta blixten på E-TTL-läge för automatisk styrka, sätta kameran på Av-läget med lite högre ISO för att få ner slutartiden och sen justera kamerans exponeringsmätning efter hur mycket av naturljuset du vill ha och hur mycket blixtljus du vill ha. Alltså typ låta blixten slå som den ska i sina 1/500-dels sekunder eller vad det nu är, och sen låta kameran samla in naturljus till ett exponeringsvärde av typ -1 för att få blixten dominant men ändå inte ta bort naturljuset. Blixt och naturljus tillsammans handlar ofta om att kontrollera skuggor och/eller få en mer upplyst del av något som inte har mycket naturligt ljus på sig.

Sambandet mellan de två är lite komplicerat för nybörjare men i slutändan kommer det bli så att om du har naturligt ljus och blixtljus på samma bild, och justerar inställningarna manuellt på kameran, så kommer du använda bländartalet för att kontrollera styrkan på blixtljuset i bild och slutartiden för att kontrollera mängden naturljus som kommer in i bild, om du inte går andra vägen och istället låter slutartid och bländartal vara där du känner att de är rätt för den bilden och sen justerar blixtens styrka manuellt istället tills du tycker att blixtljuset är tillräckligt starkt. Men det är ett jävla pillande att göra det manuellt hela tiden, så bästa är att göra det smidigt för sig och lära sig kombinera Av-läget med E-TTL och sen styra de två mätningarna separat på respektive enhet.

Tack så mycket för ett bra svar!
 
Blixten har ingenting med din slutartid att göra. Den flashar en gång och det är det den gör, du kan ha 1/300s eller 30 sekunder - så länge blixten bara slår en gång får du inte in mer blixtljus bara för att du har kameran öppen när blixten är släckt.

Av-läget mäter korrekt exponering utifrån naturljuset och skiter i om du har blixt eller inte på, kameran mäter för att exponera bilden utan blixt och blixten flashar till ändå "utöver det" vilket brukar kunna bli lite märkliga kombinationer av färger eftersom att naturljus och blixt är olika färgbalanserat de flesta gångerna. Vad du kan göra om du vill är att t.ex. sätta blixten på E-TTL-läge för automatisk styrka, sätta kameran på Av-läget med lite högre ISO för att få ner slutartiden och sen justera kamerans exponeringsmätning efter hur mycket av naturljuset du vill ha och hur mycket blixtljus du vill ha. Alltså typ låta blixten slå som den ska i sina 1/500-dels sekunder eller vad det nu är, och sen låta kameran samla in naturljus till ett exponeringsvärde av typ -1 för att få blixten dominant men ändå inte ta bort naturljuset. Blixt och naturljus tillsammans handlar ofta om att kontrollera skuggor och/eller få en mer upplyst del av något som inte har mycket naturligt ljus på sig.

Sambandet mellan de två är lite komplicerat för nybörjare men i slutändan kommer det bli så att om du har naturligt ljus och blixtljus på samma bild, och justerar inställningarna manuellt på kameran, så kommer du använda bländartalet för att kontrollera styrkan på blixtljuset i bild och slutartiden för att kontrollera mängden naturljus som kommer in i bild, om du inte går andra vägen och istället låter slutartid och bländartal vara där du känner att de är rätt för den bilden och sen justerar blixtens styrka manuellt istället tills du tycker att blixtljuset är tillräckligt starkt. Men det är ett jävla pillande att göra det manuellt hela tiden, så bästa är att göra det smidigt för sig och lära sig kombinera Av-läget med E-TTL och sen styra de två mätningarna separat på respektive enhet.

Var sak har sin plats. Automatik ar bra for events och tillfallen nar det ar viktigare att ta bilden an hur den ser ut. Jag anvander blixt for portratt och da tycker jag det fungerar mycket battre med manuella installningar.

Det ar valdigt enkelt och knappast nagot "pillande" att skota blixt- och kamerainstallningar manuellt. Jag anvander blixt mest for portratt utomhus dar jag balanserar artificiellt och naturligt ljus sa att jag far bilden som jag vill ha den. Blandaren ror jag oftast inte och da har jag bara tva variabler, slutartid och effekten pa blixten (tre med ISO).

Tvartom tycker jag att det ar i stort sett omojligt att fa jamna resultat med automatik.

Pa exemplet nedanfor anvande jag f/5.6 (det gor jag nastan alltid), 1/20s (det borjade morkna) och ISO 100. Jag har for mig att blixten var 1/2 effekt. Reflekterande guld paraply. Hade jag tagit om bilden hade jag eventuellt sankt blixten till 1/4.
 

Bilagor

  • 34659517411_574852bc96_z.jpg
    34659517411_574852bc96_z.jpg
    85 KB · Visningar: 36
Man måste skilja på kamerans exponeringsautomatik för befintligt ljus och blixtexponeringsautomatik. Det senare (brukar kallas TTL i olika varianter) är oerhört praktiskt i situationer där man rör sig och motiven rör sig.

Utan blixtexponeringsautomatik måste man antingen räkna ut bländarinställningen med hjälp av blixtens ledtal och avståndet till motivet eller prova sig fram. Båda dessa metoder är oftast betydligt långsammare än att bara ställa in TTL-exponering på blixten och därmed vara beredd när det händer saker. Ibland måste man ställa in kompensering på blixljuseffekten även när man använder TTL-exponering och det är något man lär sig att göra genom erfarenhet.
 
I Av-läge (och Tv) med blixt så försöker kameran exponera till 50% med omgivningljus, 50% med blixt. (proportionerna går föralldel att ändra med exponeringskompensation och 'exponering komp blixt'). Konsekvens: fotar man i mörker på Tv eller Av så går det åt skogen, slutaren förblir öppen flera sekunder efter att blixten brunnit av. Är det mörkt måste man alltså använda M-läget, exponeringsautomatik på blixten har man ändå förutsatt att TTL är påslagen
 
Man måste skilja på kamerans exponeringsautomatik för befintligt ljus och blixtexponeringsautomatik. Det senare (brukar kallas TTL i olika varianter) är oerhört praktiskt i situationer där man rör sig och motiven rör sig.

Utan blixtexponeringsautomatik måste man antingen räkna ut bländarinställningen med hjälp av blixtens ledtal och avståndet till motivet eller prova sig fram. Båda dessa metoder är oftast betydligt långsammare än att bara ställa in TTL-exponering på blixten och därmed vara beredd när det händer saker. Ibland måste man ställa in kompensering på blixljuseffekten även när man använder TTL-exponering och det är något man lär sig att göra genom erfarenhet.

Automatik ar jattebra om man dokumenterar ett event, men det fungerar inte om du har en artistisk ambition.

Nar jag borjade fotografera portratt anvande jag dyra Nikon blixtrar och litade pa automatiken. Problemet ar att om man tar 200 bilder under en portrattsession sa kommer bakgrunden vara valdigt ojamnt exponerad och det ar svart att skapa en sammanhallen serie av de basta 3-5 bilderna.

Det tar 10 minuter att lara sig att fotografera fantastiska bilder i manuellt lage. Efter ett par sessioner vet man redan i forvag hur man staller in blixten. Jag kanner ingen som fotograferar portratt med blixtautomatik.
 
För att förklara situationen närmare så jobbar jag som fiskeguide och var ute på nattpass. Min vän skulle ta kort på mig med fisk i handen, i totalt mörker. Det är ett läge man verkligen vill att full automatik ska fungera :) han kan inget om kameror och jag håller i en slemgurka som måste tillbaka i vattnet.
 
P

För att förklara situationen närmare så jobbar jag som fiskeguide och var ute på nattpass. Min vän skulle ta kort på mig med fisk i handen, i totalt mörker. Det är ett läge man verkligen vill att full automatik ska fungera :) han kan inget om kameror och jag håller i en slemgurka som måste tillbaka i vattnet.

Hade du istället ställt in P-läget på blixten hade det fungerat bra.
 
Fel

I Av-läge (och Tv) med blixt så försöker kameran exponera till 50% med omgivningljus, 50% med blixt. (proportionerna går föralldel att ändra med exponeringskompensation och 'exponering komp blixt'). Konsekvens: fotar man i mörker på Tv eller Av så går det åt skogen, slutaren förblir öppen flera sekunder efter att blixten brunnit av. Är det mörkt måste man alltså använda M-läget, exponeringsautomatik på blixten har man ändå förutsatt att TTL är påslagen

Nja, det där gäller kanske din kamera men på Canon så exponerar alltid kameran efter enbart det naturliga ljuset i Av-läge (du får samma slutartid som om blixten var avstängd med begränsning av snabbaste blixtsynktid) och blixten fyller i skuggorna (Högdagrar påverkas ofta och man får ofta ett ljusare resultat även i högdagar/mnellantoner än man fått om blixten var avstängd - av naturliga orsaker). Resultatet blir dock en bild där de proportioner du nämnde stämmer rätt bra men det är inget som Canonkameran räknar ut i AV-läge - slutartiden förblir densamma.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar