Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mörk häst, med snöbakgrund och ljusklädd ryttare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Skall fotografera en ryttare i vit klänning på en mörk häst i snölandskap, och är väl rädd att det kan gå ganska galet.

Frågan är vad jag mäter ljuset på, för att inte få helt utfrätt snö och klänning, eller helt skiftningslös häst. Är införstådd med att det kommer att gå åt en hel del efterarbete, men vad ska jag tänka på för att göra grundförutsättningarna så goda som möjligt?

Handflatan.
Ställ dig med ansiktet mot motivet, håll ut armen med handflatan mot dig och mät i handen.

Ska du göra det seriöst så skaffar du ett gråkort och ställer brevid motivet och mäter mot det.

Gunnar D skrev:
Handflatan.
Ställ dig med ansiktet mot motivet, håll ut armen med handflatan mot dig och mät i handen.

Ska du göra det seriöst så skaffar du ett gråkort och ställer brevid motivet och mäter mot det.

Det är nog inte ens så lätt Gunnar :-(

Det är mycket som spelar in. En mörk häst på en ljus snadvolt är ibland tillräckligt för att få antingen hästen som en svart blobb eller sanden att bli utfrätt.
Detta är bland det svåraste som finns i hästväg vilken årstid som helst.

Men det är ju en riktigt bra början. Du kan ju köra med hela steg på "bracketing" åt nedåthållet, så har man kanske lyckats täcka "felet". Men med normalgrått på handen (eller en halv över) så blir troligtvis både hästen mörk och snön utfrätt.

Kanske kan flickan ha beige klänning. Den kanske ändå kommer se vit ut.
Om du har beigeare klänning och har gråfilter över snön och hela hästen i totalt solljus (solen i ryggen på dig), så kan det gå vägen. Men det bästa ljuset är ändå ljust molningt, då brukar det mesta klaffa. Men gråfilter över snön kanske ändå är nödvändigt.
Jag skulle iallafall inte vara dum nog att inte testa.

Berätta sedan om det gick och hur du gjorde. Vore jättetrevligt att lära sig mer.

/Efwa

Jag skulle köra med alternativexponeringar, på 10D är det bara att ställa in önskade 3 alternativexponeringar...ser att du har en 300D, jag vet inte om den har den möjligheten.

Alternativ?

Njo, den har nån som gör en bild till 3 om man säger så.. asså den mörkar en lite, en normal och en ljusare..

Smajly skrev:
Alternativ?

Njo, den har nån som gör en bild till 3 om man säger så.. asså den mörkar en lite, en normal och en ljusare..

Precis! perfekt, det är alternativexponering det.

Den tar alltså 3 bilder precis efter varandra, vid 3 olika slutartider...så man får 3 olika exponeringar.

Smajly skrev:
Alternativ?

Mmmm, bra, det är den. Men man kan ställa den som man vill.

Normal, mörkare, mörkast

Mörk, normal, ljus

normal, ljusare, ljusast

Kanske kan man även sätta både halva och hela steg. Det är olika på olika modeller.

Vilken tur att det numer bara är dotterns Isabellafärgade häst framför kameran :)
Fast jag har samma bekymmer med hundarna, mörka mot vit snö och hittills så har handen funkat bra, eller ibland handen +1 steg för att få teckning i pälsen.

Men med digitalkamera så är det ju bara att panga på o prova dig fram.

Har inte alla digitalkameror ganska snäv exponeringslatitud likt diafilm? För mig känns det bäst att fotografera på negativ färgfilm vilken jag sedan scannar. Då kanske det finns hopp om att både få med teckningen i snön samtidigt med lågdagrarna i hästen.

Hursomhelst det viktiga är att man hellre får bilden åt det mörkare hållet än tvärtom, tar du det sen i RAW så kan du mecka till det i efterhand ju. Går du åt andra hållet och hamnar åt det ljusare hållet så har du tappad information i högdagrarna. Synd man inte kan tillämpa zon-systemet till fullo i digitalvärlden för då hade det kommit i ett helt annat läge :) Jag skulle nog satsat på mäta handen och sen minus 1 EV på det... Sen vid framkallningen av RAW-filen hade jag sänkt kontrasten och trimmat till nivåerna, mest troligt lite efterjusteringar i PS åxå.

Ingen har pratat/skrivit om avståndet så jag gör väl det :)

Står du för långt ifrån så blir ju helt klart den vita snön dominerande..

Gå istället lite/mycket närmre för att balansera mängden vitt (snö) i exponeringen.

Självklart ska du kombinera detta med alla andra tips :)

Lycka till.

Hm... ja, jag örjar inse att det kanske är ett lite döfött projekt... dessutom försvinenr ju den förbaskade snön nu också så allt är grått och eländigt ute :/

Nej, någon beige klänning blir det inte... Utan klänningen är en modell "svansjön" och den tänkte jag inte byta bort :)

Jag hade egentligen inte tänkt ta bilden med min 300D utan med min gamla Minolta för att kunna framkalla bilden själv... Tror dock att jag kommer att göra en hel del testplåtningar digitalt.

Vad för typ av film tror ni kan vara fördelaktigt? Jag hade tänkt mig någon grovkornig? Kan det vara bra tänkt?

Tri-X exponerad efter 200 ISO och underframkallad med D-76 1:1. Överexponering och underframkallning kommer i detta fallet ge en mjukare bild...

ANNONS