Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota lyxvillor, hur ta betalt och vilken utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reloadme

Medlem
hej allihopa!

Jag har fått i uppdrag att fota interiört och exteriört i lyxvillor av en bekant som hyr ut såna i olika delar av världen.

Just nu befinner jag mig på andra sidan jorden (australien) och min arbetsgivare är i Sverige.

Han behöver bilder till sin kommande hemsida och jag undrar lite hur jag ska ta betalt för det och vad för sorts utrustning ni kan tipsa om.

Vanligvis brukar man väl ha ett vidvinkelobjektiv när man fotar interiört så det ser större ut.

Jag har en Canon 350D med ett 18-55mm objektiv så jag måste få tag på ett vidvinkelobjektiv.

Så, vad har ni för tips?

Canons 10-22 ska vara bra. Annars är tokinas nya 11-16 riktigt giftig.

Tack för tipset. Kollade in den och Sigmas 10-22 och eftersom min budget är lite tajt så skulle det nog bli Sigmas motsvarighet.

Någon annan som har tips på vad man ska tänka på när man väl är på plats o skjuter?

Reloadme skrev:
Tack för tipset. Kollade in den och Sigmas 10-22 och eftersom min budget är lite tajt så skulle det nog bli Sigmas motsvarighet.

Någon annan som har tips på vad man ska tänka på när man väl är på plats o skjuter?

En kort stege så du får en aning fågelperspektiv,några portabla små slavblixtar brukar vara bra för att sprida ljus där det behövs.

Låt kameran vara lågt placerad (på stativ naturligtvis), då slipper du de fula vinklarna. De går visserligen att räta upp i datorn, men i en lägre vinkel få du mer "rymd". Någon decimeter över soffbord, köksbänk m.m brukar bli bra.

Jag använder Nikon 14-24 idag, men min Sigma 10-20 hängde med i ett par år och gjorde jobbet utmärkt.

Tänk på att rikta blixten i taket och använd en lång slutartid (runt 1/10 eller längre)för att suga upp befintligt ljus från spottar och smålampor. En liten varm ton i bilderna skapar en inbjudande atmosfär.

edit: lade till en länk

Här är några exempel med Sigma 10-20mm:
http://prepix.se/prepix

Senast ändrad:
Reloadme skrev:
Bra tips! tack!

Någon som har något mer tips på hur planera betalningen?

Betalning är alltid svårt att ge råd om. Det beror på din skicklighet med mera. Om det bara gäller ett begränsat antal objekt med 10-20 bilder på varje bör du nog kunna begära mellan 1500-3000 per hus.

Mats - Tack för jättebra tips och kul att se hur bilderna kan bli med sigma objektivet. Blir nog att investera i ett sånt så småningom.

Får se hur det går nu, Nu gäller det bara attt hitta lyxvillorna i den stilen han vill ha dom i haha :)

Ta tillräckligt betalt. Mäklar-firmorna betalar runt 1500 kr plus moms för 10 bilder från fotograf-uthyrningsfirmorna. Lite lyxigare fotografer lär väl ta 2-4.000 kr per objekt, vad jag hört. Kanske till och med mer?

Vidvinkel (10-12 mm på crop kamera) och stativ är nog måsten. Fota i råformat. Se till att kameran står rakt. F-skatt sedel?

Hälsningar, Thorsten

Reloadme skrev:
Mats - Tack för jättebra tips och kul att se hur bilderna kan bli med sigma objektivet. Blir nog att investera i ett sånt så småningom.

Får se hur det går nu, Nu gäller det bara attt hitta lyxvillorna i den stilen han vill ha dom i haha :)

Uhm. Du ska inte fota de objekten han hyr ut? Låter konstigt att fota villor han inte har som uthyrningsobjekt?

Jag skulle passa mig för 10mm.
Det förvränger bilderna så mycket i kanterna att en diskmaskin kan se ut att vara lika lång som en säng.
Iallafall min 20D + 10-22mm

/
Magnus

t_mauritsen skrev:
Ta tillräckligt betalt. Mäklar-firmorna betalar runt 1500 kr plus moms för 10 bilder från fotograf-uthyrningsfirmorna. Lite lyxigare fotografer lär väl ta 2-4.000 kr per objekt, vad jag hört. Kanske till och med mer?

Vidvinkel (10-12 mm på crop kamera) och stativ är nog måsten. Fota i råformat. Se till att kameran står rakt. F-skatt sedel?

Hälsningar, Thorsten

Jag håller inte med angående brännvidden 10-12 mm. I de lägena kan man få ett sovrum att se ut som en balsal med kraftiga distorsioner, sluttande golv m.m.
14 mm (crop) eller längre brukar ge en mer rättvis bild.

edit:
Oops! Magnus var före med samma åsikt! :)

Daniel - Jo nu när du säger det låter det lite konstigt. Jag tror iof inte att han vill att jag ska visa så himla mycket av något speciellt hus utan mer få känslan av lyx i ett hus i den stilen han hyr ut. T ex ett bord med champagneglas och liknande.

_

Men om jag har ett 10-22mm så får jag väl allt emellan också så det väl rätt bra att börja med det iallafall? :)

_

Thorsten - Tack för tipset om betalningen. Det låter rätt bra det du säger.Nu vet jag ungefär vad jag kan ta för bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar