Annons

Fota lastbilsflak! hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbban77

Medlem
Tjennare!
Har precis fått förfrågan om ifall jag kunde ta några bilden på ett par nya lastbilsvagnar åt ett företag, och jag sa att jag återkommer med svar, för jag behöver bli lite bättre?

Så nu vill jag ha lite tips på vad jag skall ha för inställningar, som tex slutartid, iso m,m för få riktigt fina bilder på dessa lastbilsflak :)

Sen kanske jag även skall fota personer, slutar tid, iso å sånt till det?

Jag använder mig av en Canon 350D.

extern blixt lär jag inte ta med mig.

Tack i förhand!
/Robin
 
Lite svårt att ge ett svar på det, slutartider, bländare osv är beroende av vilket ljus motivet är i. Du ska köra så låg iso som möjligt för att inte få brus i bilderna men ta mycket bilder och inte bara 1bild/per objekt. Så det är bara gå ut och träna på bussar bilar osv så du lär dig hur det fungerar.
 
jag kan fota, men de är de att jag inte vill göra "fel" så de blir riktigt "fula" bilder, så vill ha tips:)

Om du kan fota behöver du ju inte oroa dig för att dom ska bli fula, isf kan du ju inte fota ;)

Välj bländare så du får fokus över så mycket du vill så låt kameran ställa in resten.
 
Om du kan fota behöver du ju inte oroa dig för att dom ska bli fula, isf kan du ju inte fota ;)

Välj bländare så du får fokus över så mycket du vill så låt kameran ställa in resten.


Men eftersom dessa bilder kanske kommer vara på deras hemsida så vill man gärna att de skall vara snygga, och så man får lite + i kanten av företaget för snygga bilder, bra lägen, fokus ( suddig bakgrund ) m,m:)
 
Svårt o få suddig bakgrund på en så stor sak som ett lastbilssläp. Måste vara rejält med luft bakom.
Läs på lite om skärpedjup. Finns någon artikel här på FS har jag för mig.
 
Inte lättaste uppdraget!

jag kan fota, men de är de att jag inte vill göra "fel" så de blir riktigt "fula" bilder, så vill ha tips:)


Hejsan!

Jag fotograferar en hel del sådana uppdrag också. Jag tycker du ska ta reda på vilken typ av bilder dina kunder vill ha, vilka förväntningar dom har. Dom uppdrag jag fotograferat är mer för företagen som vill ha "jobbarbilder" med fordonen, men om jag fattar rätt så tillverkar dom lastbilssläpar och vill ha renodlade produktbilder?

Kolla här är några olika bilder på lastbilar / jobbarbilder kanske kan det ge någon ideé? http://www.ricke.nu/lastbil/

I din utrustning säger du att du har en Canon 350? men vad som kanske är mer intressant är vilka objektiv som du har till det huset? tror du kan få riktigt tuffa bilder med en ex: vidvinkel 10-22, eller om du ska köra med kort skärpedjup på så stor produkt är det svårt, men en 400 mm med stor bländare typ f2.8zoom på rejält avstånd och med riggade blixtar i solnedgången så skulle det nog bli najs? ;)

Kolla så du inte har för mycket störande runt omkring eller i bakrunden när du fotograferar, så clean som möjligt när det gäller produktbilder tycker jag.


Lycka till!

Mvh Ricke
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    21.7 KB · Visningar: 319
Hejsan!

Jag fotograferar en hel del sådana uppdrag också. Jag tycker du ska ta reda på vilken typ av bilder dina kunder vill ha, vilka förväntningar dom har. Dom uppdrag jag fotograferat är mer för företagen som vill ha "jobbarbilder" med fordonen, men om jag fattar rätt så tillverkar dom lastbilssläpar och vill ha renodlade produktbilder?

Kolla här är några olika bilder på lastbilar / jobbarbilder kanske kan det ge någon ideé? http://www.ricke.nu/lastbil/

I din utrustning säger du att du har en Canon 350? men vad som kanske är mer intressant är vilka objektiv som du har till det huset? tror du kan få riktigt tuffa bilder med en ex: vidvinkel 10-22, eller om du ska köra med kort skärpedjup på så stor produkt är det svårt, men en 400 mm med stor bländare typ f2.8zoom på rejält avstånd och med riggade blixtar i solnedgången så skulle det nog bli najs? ;)

Kolla så du inte har för mycket störande runt omkring eller i bakrunden när du fotograferar, så clean som möjligt när det gäller produktbilder tycker jag.


Lycka till!

Mvh Ricke


Jag har inte direkt något specielt vidvinkel objektiv, kör med 18 - 55mm.
Och tillgång till solnedgång tror jag inte att jag har, vagnen kommer till företaget mellan 10 - 13, kanske mellan 12 - 14. vilket ger ett direkt dags ljus.
Så jag kommer använda mig av naturens ljus när jag fotar:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.