Annons

Fota lägenheter som yrke

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå, jag har blivit erbjuden att fota lägenheter som yrke.
Men måste erkänna att jag inte har hundra koll på hur man bär sig åt.

Hur bär den professionella husfotografen sig åt?

Jag har en nikon D800, Nikon 16-35 F4 lens och stativ såklart. Vad mer behövs? En stege? Fjärrslutare? eller går det bra med timer funktionen?

Fotar såklart i raw på lågt ISO, gissningsvis med längre slutartid för att få till ljuset. Skall man göra HDR eller använda blixtar? Jag har 3 st externa blixtar. Om man tar flera bilder, hur lägger man ihop dem? I photoshop eller med annan programvara?

Jag har en nikon D800, Nikon 16-35 F4 lens och stativ såklart. Vad mer behövs? En stege? Fjärrslutare? eller går det bra med timer funktionen?

Fotar såklart i raw på lågt ISO, gissningsvis med längre slutartid för att få till ljuset. Skall man göra HDR eller använda blixtar? Jag har 3 st externa blixtar. Om man tar flera bilder, hur lägger man ihop dem? I photoshop eller med annan programvara?

Hur dina bilder ska se ut är svårt att svara å här. Då du har blivit erbjuden arbete av någon för dina tidigare bilder (antagligen) och din egen bildstil. Så använd den istället för att göra som alla andra.

HDR är ju mycket populärt nu inom bostadsfoto, men vad man tycker om det är ju personligt. Hör med han/hon som vill anställa dig vilka bilder de vill ha.

Jag skulle tro att det viktigaste (och svåraste) med att fota lägenheter inte är själva fotandet, utan att arrangera lägenheten så att den ser bra ut på bild.

Du har den bästa kameran och det bästa objektivet för uppgiften! Mycket mer behöver du inte. Det enda du inte nämnt är en eller två blixtar. Spelar inte så stor roll vilka. Jag skulle valt ett par billiga SB900 kopior som går att ställa manuellt med inställningsratt på blixten. Blir lite jobbigt att ändra blixtstyrka med en himla massa knapptryckningar. Eller en SB410 eller vad de små låga blixtarna heter (Nissin I40) istället för en av 900orna, för ett mer smidigt och lätthanterligt paket.
Sedan finns det småsaker som inte är nödvändiga men bra att ha. Fjärr- trådutlösare, polfilter, ett halvgenomskinligt 60cm paraply, ett litet belysningsstativ, en bra och bekväm kameraväska är bland det viktigaste en yrkesfotograf kan investera i. Själv föredrar jag ett 3vägshuvud på stativet istället för kulled eftersom raka linjer är viktiga och det blir lättare när man ställer in en ledd i taget. Ju mindre prylar desto snabbare kan du jobba, och snabbhet är viktigt.
Hur du fotar och lägger upp ditt arbetsflöde är en smaksak, och beror på vad din kund efterfrågar. En del fotar bara med naturligt ljus, en del med HDR, en del lägger på lite blixt för att slippa HDR. En del fotar RAW, andra tycker det tar för lång tid och väljer istället JPG. Sedan hänger det mycket på att man hittar en bra rutin och bra tempo på plats. Mäklaren måste vara bra på att få kunden att göra huset i ordning så allt är klart. Ska du börja springa och plocka undan kommer du aldrig upp i en bra timpeng, eller så blir bilderna sk-t.
Efterbehandling är också olika. En del gör det själv, andra t ex på stora firmor skickar bilderna utomlands över natten för redigering. De som redigerar själv gör också olika. Mycket beroende på vad kunden vill ha och betalar för. Kolla genom en massa mäklarbilder från flera olika bolag. Jämför sedan med egna oredigerade bilder, så ser du vad som har gjorts. En del gör allt inkl kritvita väggar och blå himmel på alla bilder och inklippta brasor i kaminer, och inklippta vyer i alla fönster. Andra ser bara till att bilderna är raka och färgbalanserade. Skillnaden är att den som gör allt själv sitter upp till 4 timmar i efterbehandling för ett stort objekt, medan den som håller nere efterbehandling gör ett urval, och bara lightroomar på under 30min.
Ofta säger mäklaren vad han är beredd att betala. Du får sedan själv anpassa mängden jobb så att du kan ta ut en ok timpeng utan att för den skull behöva leverera sk-t.
Lycka till!

Poängen med bilderna är ju att de skall sälja in lägenheten så att så många som möjligt blir intresserade av den. Men samtidigt gäller det att inte försköna eller förvränga FÖR mycket. Själv blir jag bara irriterad om en bostad som ser trevlig ut på bilderna i verkligheten visar sig vara stor som en skokartong p ga att fotografen använt för mycket vidvinkel. En mäklare jag pratade med tidigare i veckan har t om fått säga till sin fotograf att inte använda så mycket vidvinkel, eftersom de som kom på visningarna hade felaktiga förväntningar och därmed bara slösade sin och hennes tid.

Att använda blixt(ar) för att få ett jämt ljus samt få bort hårda skuggor (vilket lätt sker när ljuset skiner in genom fönster) samt justera bilderna så att bostaden ser ljus och trevlig ut borde vara självklart. HDR är jag mer tveksam till då det lätt ger orealistiska färger, med ökad risk att de som kommer på visningar känner sig lurade. Eller att potentiella kunder blir avskräckta från att gå på visningen för att de tror att de hämska färgerna är äkta (jag har faktiskt träffat personer som sagt "där vill jag aldrig bo" bara för att de ogillar färgerna som HDR-mixtrande dragit fram). Därmed inte sagt att det aldrig bör användas - viss modern design tycker jag ibland får ett lyft när lätt HDR appliceras.

Min åsikt är att bilderna alltid skall kännas "ärliga" och förmedla den känsla som bostaden ger. Samtidigt som de skall se tillräckligt bra ut för att vara säljande.

Vad mer behövs? En mast för att fota utsidan. Billig transport. Tid mitt på dagen. Kunna leverera bra bilder på beställning. Tålamod och vilja jobba hårt. Det är ett yrke där botten gått ur och mäklarna betalar för lite.

Av ren nyfikenhet frågar jag.

Hur långt känner du själv att du har kommit i din fotografiska självkänsla (om man nu kan uttrycka det så, men jag hoppas du förstår vad jag menar)

Utrustningen har du, men det känns lite som att du är osäker på det du skall göra rent tekniskt.

En bra metod är ju att fota det du själv vill förmedla och sen lägga upp bilden här och få lite konstruktiv kritik, det lär man sig jättemycket på.
Då man får andras åsikter om bilden som man själv tog, och man tycker kanske den är perfekt, men så får man sig en smart liten tankeställare från nån medlem som skriver en helt annan syn på det hela.

Kan kännas lite jobbigt att göra det ibörjan, men man vänjer sig. Det är väldigt roligt och lärorikt

Annars är det som vanligt, plugga fototermer, ta en massa bilder & ta en massa bilder & ta en massa bilder etc etc etc.......

Av ren nyfikenhet frågar jag.

Hur långt känner du själv att du har kommit i din fotografiska självkänsla (om man nu kan uttrycka det så, men jag hoppas du förstår vad jag menar)

Utrustningen har du, men det känns lite som att du är osäker på det du skall göra rent tekniskt.

En bra metod är ju att fota det du själv vill förmedla och sen lägga upp bilden här och få lite konstruktiv kritik, det lär man sig jättemycket på.
Då man får andras åsikter om bilden som man själv tog, och man tycker kanske den är perfekt, men så får man sig en smart liten tankeställare från nån medlem som skriver en helt annan syn på det hela.

Kan kännas lite jobbigt att göra det ibörjan, men man vänjer sig. Det är väldigt roligt och lärorikt

Annars är det som vanligt, plugga fototermer, ta en massa bilder & ta en massa bilder & ta en massa bilder etc etc etc.......

Jag har 2st sb700 och 1 sb910 blixt, brukar trigga dem genom kamerablixten. Men har funderat på riktiga triggers i framtiden.
Jag äger 2 silverparaplyn och ett vitt genomskinligt paraply, 4 stativ.

Ja, kan ju säga att mitt självförtroende har aldrig varit det bästa, men jag vet att jag ändå kan fotografi.

Här kommer 2 bilder jag tog i våran lägenhet mest för att pröva ut om det ser realistiskt ut med färgerna, så jag tog ej hänsyn till de perfekta vinklarna. Kameran stog på stativ, och kan ju erkänna att jag gillar mer att ta handhållet då jag får exakt vinklarna så som jag vill då, så ska träna mer med stativet. Behöver man stativ om man fotar med blixt?

Vad jag gjorde var att ta 7 bilder i olika exponeringar. Men till sist valde jag ut enbart 2 stycken. En med rätt exponering på utsidan av fönstret, och ett med rätt exponering på insidan. Sedan försökte jag matcha ljuset på mitten i de båda bilderna mot varandra så att det inte såg onaturligt inklippta ut.

Om jag skall använda mig av blixtar i stället för naturligt ljus har jag inte räknat ut ännu hur jag skall rikta dem osv. Jag har sett att man kan koppla på en kula på blixten så att blixtljus studsar i hela rummet.

Bilagor

• Ankargränd1.jpg
    Ankargränd1.jpg
    95.2 KB · Visningar: 214
  • Ankargränd2.jpg
    Ankargränd2.jpg
    113.7 KB · Visningar: 221
Senast ändrad:
Exponering och färgbalans ser ok ut. Upplättningsblixt är enligt mig oftast ett måste. Sällan rummen ser ut som det du visar här, alltså vitt med stora fönster och jämt ljus. Blixtarna du har passar fint. Testa fota bara på stativ. Nästan ingen mäklare accepterar lutande linjer som i dina bilder. Testa dels låg kameraposition så att du slipper luta kameran alls, testa sedan även att ha kameran lite högre upp men lutad lite framåt(nedåt) så att du får lite lutande linjer, och räta sedan upp linjerna i photoshop. MVH

Skaffa ett sånt där vattenpass som man sätter i blixtskon och se till att hålla kameran vågrätt! De störtande linjerna förstör vad som annars hade varit riktigt bra interiörfoton. (Ljussättningen är utmärkt!) Håll kameran lägre, ungefär i maghöjd, för att få balans i bilden. Använd gärna stativ.

Testade räta upp kameran. Vattenpass var en bra idé, skall kika efter det på Cyberphoto.

Den här gången körde jag en blixt på TTL rätt upp i taket. En bild underexponerad i naturligt ljus, en rätt exponerad inomhus med naturligt ljus, och en rätt exponerad med blixt på ttl. Jag märkte direkt hur otroligt mycket skuggor som skiljer sig mellan blixt bilden och den med naturligt ljus.

Här stängde jag av fönsterna till höger med rullgardin, då kanske inte alla rum har så många fönster som tidigare nämns i tråden. Nu var dock soljuset lysande rätt in i rummet genom de 2 fönsterna längst bak, så man ser en solstrimma på filten som stör. Jag börjar ana att det är bäst att fota lägenheter när det är molnigt ute, eller helt enkelt rätt tidpunkt på dagen.

Bilagor

• Ankare.jpg
    Ankare.jpg
    84 KB · Visningar: 175
Okej, jag hittade info om hur man använder Distort i Photoshop.
Här är en efterbehandlad bild. Tyvärr så försvinner då en del av bilden =p .
Man kanske skall ta hänsyn till det redan innan så att man fotar längre ifrån helt enkelt.

Bilagor

• Ankare2.jpg
    Ankare2.jpg
    87.3 KB · Visningar: 139
...
Här stängde jag av fönsterna till höger med rullgardin, då kanske inte alla rum har så många fönster som tidigare nämns i tråden. Nu var dock soljuset lysande rätt in i rummet genom de 2 fönsterna längst bak, så man ser en solstrimma på filten som stör. Jag börjar ana att det är bäst att fota lägenheter när det är molnigt ute, eller helt enkelt rätt tidpunkt på dagen.

Har jobbat en del med mäklarfotografering själv.

Att täcka för fönster är ingen bra idé. Rent generellt är fönstren det viktigaste att få med av allt i ett rum.
Att välja fototillfälle efter tidpunkt på dagen, alternativt väderlek är sannerligen inget seriöst alternativ.

Det finns väldigt mycket mer att säga om det här med mäklarfotografering.

När jag lärde mig att arbeta med just mäklarfotografering, så hade jag redan en rätt stor erfarenhet som fotograf. Men hade ändå en hel massa att lära mig.

Men så fick jag gå vid sidan av en duktig fotograf. Som lärde mig både hur jag ska tänka ute på plats när jag fotograferar. Samt hur jag skulle jobba med redigeringsarbetet.

Tillsammans är alla dessa saker på tok för många. För att kunna rymmas i en diskussionstråd som den här.
(Dessutom så finns det olika sätt att arbeta på. Så risken är rätt stor att du mest blir förvirrad av diverse "motstridiga" bud från olik personer).

Därför är mitt "tips" till dig att, tillsammans med mäklaren.
Se till att hitta någon som kan lära dig just det här med mäklarfotografering.

Har jobbat en del med mäklarfotografering själv.

Att täcka för fönster är ingen bra idé. Rent generellt är fönstren det viktigaste att få med av allt i ett rum.
Att välja fototillfälle efter tidpunkt på dagen, alternativt väderlek är sannerligen inget seriöst alternativ.

Det finns väldigt mycket mer att säga om det här med mäklarfotografering.

När jag lärde mig att arbeta med just mäklarfotografering, så hade jag redan en rätt stor erfarenhet som fotograf. Men hade ändå en hel massa att lära mig.

Men så fick jag gå vid sidan av en duktig fotograf. Som lärde mig både hur jag ska tänka ute på plats när jag fotograferar. Samt hur jag skulle jobba med redigeringsarbetet.

Tillsammans är alla dessa saker på tok för många. För att kunna rymmas i en diskussionstråd som den här.
(Dessutom så finns det olika sätt att arbeta på. Så risken är rätt stor att du mest blir förvirrad av diverse "motstridiga" bud från olik personer).

Därför är mitt "tips" till dig att, tillsammans med mäklaren.
Se till att hitta någon som kan lära dig just det här med mäklarfotografering.

Det du skriver här "Tillsammans är alla dessa saker på tok för många. För att kunna rymmas i en diskussionstråd som den här"
Är lite av en undanflykt, du kan mycket väl beskriva i text exakt vad du menar. Denna tråden har faktiskt ingen stopskylt.

...
Är lite av en undanflykt, du kan mycket väl beskriva i text exakt vad du menar. Denna tråden har faktiskt ingen stopskylt.

Låt mig uttrycka det lite annorlunda.
Trådskaparen har oerhört mycket att vinna på att få gå på sidan av någon som behärskar helheten av mäklarfotografering.

Att försöka lära ut det via ett internetforum kommer inte att bli bra.
Framför allt, det kommer inte att bli i närheten av lika bra som att få lära sig av någon som redan har de kunskaper som krävs.

Det finns några stora företag som är inriktade på att agera underleverantörer av bilder till mäklarföretagen.
Gemensamt för dessa är att de lär upp alla sina fotografer via workshops.
Det är ingen tillfällighet.

Själv blir jag bara irriterad om en bostad som ser trevlig ut på bilderna i verkligheten visar sig vara stor som en skokartong p ga att fotografen använt för mycket vidvinkel. En mäklare jag pratade med tidigare i veckan har t om fått säga till sin fotograf att inte använda så mycket vidvinkel, eftersom de som kom på visningarna hade felaktiga förväntningar och därmed bara slösade sin och hennes tid.

.[/QUOTE]

En av mina större kunder vill just ha max vidvinkel (i mitt fall 14mm).
Kunden är en av de mest framgångsrika i Sthlm och anser att just vidvinkel visar
bostaden bättre, dessutom står bostadsytan tydligt angiven i annonsen.
Min kund anser vidare att spekulaterna i dagsläget "vant" sig.

Att försöka påvisa vad som är rätt eller fel har snarare med smak/tycken att göra
än fakta. Jag tycker det är bra om vi försöker förstå att inte allt är svart eller vitt.

Själv har mina kunder olika preferenser som jag i möjligaste mån försöker
tillgodose.

Men samtidigt gäller det att inte försköna eller förvränga FÖR mycket.
Det är nog vad du och jag och kanske någon enstaka person till tycker. Alla andra håller sig till den förvrängda stilen och verkar gilla den. Gissningsvis fungerar den för att locka köpare eftersom den är så vanlig.

Råd till trådskaparen är att prata med den som kom med erbjudandet och försöka reda ut vad denne förväntar sig. Jag gissar att du inte är helt tappad bakom en vagn vad gäller foto eftersom du fick erbjudandet, så troligen är din bildstil gångbar.

ska du fotografera Villor bör du ha en lång stång att skicka upp kameran 3m i luften så du får en bra vinkel.
Är inte alla hus som man kan backa långt och du behöver köra vidvinkel, då är detta speciellt bra.

Själv blir jag bara irriterad om en bostad som ser trevlig ut på bilderna i verkligheten visar sig vara stor som en skokartong p ga att fotografen använt för mycket vidvinkel. En mäklare jag pratade med tidigare i veckan har t om fått säga till sin fotograf att inte använda så mycket vidvinkel, eftersom de som kom på visningarna hade felaktiga förväntningar och därmed bara slösade sin och hennes tid.

.

En av mina större kunder vill just ha max vidvinkel (i mitt fall 14mm).
Kunden är en av de mest framgångsrika i Sthlm och anser att just vidvinkel visar
bostaden bättre, dessutom står bostadsytan tydligt angiven i annonsen.
Min kund anser vidare att spekulaterna i dagsläget "vant" sig.

Att försöka påvisa vad som är rätt eller fel har snarare med smak/tycken att göra
än fakta. Jag tycker det är bra om vi försöker förstå att inte allt är svart eller vitt.

Själv har mina kunder olika preferenser som jag i möjligaste mån försöker
tillgodose.[/QUOTE]

mycket vidvinkel är nödvändigt för att kunna visa flera rum samtidigt samt att man får grepp om hur planlösningen ser ut. Jag har själv kunder som från början bara ville ha låga vinklar o maxvidvinkel men jag har lagt dit mindre vidvinkel bilder o (vant) dom att få bilder som ger annat än bara yta men till sist så är det kunden som bestämmer vad dom vill ha o tycker är bra så man får anpassa sig en del men det är viktigt att ha sin egen stil o inte falla in i mainstream gänget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar