ANNONS
Annons

Fota konserter mm

Produkter
(logga in för att koppla)

mollan

Aktiv medlem
Finns det någon som vet hur man ska göra för att fota vid konserter och liknande.
Alltså inte bara ta ett kort utan jag vill veta hur man ska göra för att tex. få tillstånd att komma in innanför staketet på större konserter.

Vore glad för svar.

hej du måste ta reda på vem som har hand om konserten och ringa och fråga de om tillstånd oftas brukar det vara att du för plåta under 3 låtar eller i värsta fall 3 minuter

eller så ringer du skivbolaget och ber att de skriver upp dig på foto listan så brukar jag göra

mvh
freddy

f.billqvist skrev:
hej du måste ta reda på vem som har hand om konserten och ringa och fråga de om tillstånd oftas brukar det vara att du för plåta under 3 låtar eller i värsta fall 3 minuter

eller så ringer du skivbolaget och ber att de skriver upp dig på foto listan så brukar jag göra

mvh
freddy

Tack freddy för svaret

När man ringer skivbolaget är det något speciellt man måste tänka på. Jag antar att dom inte skriver upp vem som helst på listan....

ja det är bara att säg att du plåtar för någon nätsida som ska starta upp eller hitta på någon tidning

så har jag fått göra fast nu är jag frilansfotograf så det är lite enklare nu än det var innan

säg vad du vill bara det låter trovärdig

glöm inte snabb film ISO 800 Fuji är bra film

mvh
freddy

mollan skrev:
När man ringer skivbolaget är det något speciellt man måste tänka på. Jag antar att dom inte skriver upp vem som helst på listan....

Det underlättar att prata med rätt person. Fråga efter turnéledaren eller den pressansvarige.

Jag tycker att jag får bättre resultat genom att pressa 800-film än genom att köra 1600-film. Dessutom är 800:an billigare. Dessutom ska man inte köra högre känslighet än nödvändigt.

Fast, alla labb kan ju inte pressa.

Låter vettigt

Bara att ljuga max alltså? ;)
Låter skitbra. Måste testas vid bra tillfälle.

Ackreditering brukar det kallas när man får gå in gratis på konserter för att foto, skriva mm.
Kan vara bra att lägga på minnet.
Säg nu efter mig:
Ackreditering

LinaH skrev:
Varför inte iso 1600.. känns mycket tryggare på konserter. :)

Jo det är bättre men använ inte ISO 1600 fil utan använd Fuji 800 press som är skit bra för det finkornig och går jätte bra att pressa så mycket du kan tillokmed ta upp den till ISO 1800

Tycker det är för jävligt att ni uppmuntrar varandra att ljuga er in på diverse konserter. Det förstör för oss som jobbar professionellt, och även för er själva om ni någon gång skulle få ett "riktigt" konsertjobb. Lägg istället er energi på att försöka få era bilder publicerade eller vad det nu är ni jagar.

(sorry skrev fel förut)

när jag tog kontakt med ema telstar, så va det inga problem med att fota.men ema tar betalt för sina pressbiljetter men det gör inte united stage.

Ska man in och fota på större konserter typ EMAT's eller liknande kan vra bra att ta kontakt med dom men vid mindre konserter och framförallt festivaler brukar det räcka med att lösa en ordinarie biljett och kliva fram till sidan av senen och snacka sig in hos vakterna som står där. Själv har jag aldrig behövt ljuga om mitt syfte med bilderna, är hobbyn att fotografera så blir det oftast bara bilder för eget bruk.

En kul fotomiljö faktiskt, mycket att tänka på och tillfällena är få till bra bilder, en musiker brukar se konstig ut i ansiktet när dom sjunger för full hals.

Hur brukar det vara med blixt vid sådana tillfällen? Kan det vara idé att använda en omnibounce? Den kommer väl inte att få någon skugguppmjukande effekt men blixtljuset kanske blir mindre irriterande för de som står på scenen.

/Konrad

sm2uyn skrev:
Hur brukar det vara med blixt vid sådana tillfällen? Kan det vara idé att använda en omnibounce? Den kommer väl inte att få någon skugguppmjukande effekt men blixtljuset kanske blir mindre irriterande för de som står på scenen.

/Konrad

Du kan lämna blixten hemma, får så gott som aldrig användas...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar