Annons

Fota konsert med Sigma 70-300/4.0-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Hej, ska på konsert i Globen om en vecka och funderar på om det är värt att släpa med kameran. Sitter nästan allra längst fram på parketten så brännvidden kommer verkligen inte bli något problem. Men, är det döfött att ens försöka fota med det objektivet, utan blixt, utan stativ på kanske 10m avstånd? har precis köpt objektivet och har aldrig fotat på konserter så vet inte så mycket om det.

EDIT: Har en Pentax K10D.
 
Senast ändrad:
Jag skulle tro att du inte får fota då din utrustning räknas som "proffsutrustning" då bilderna kan bli så bra så du kan sälja dem. Gissar på att man måste ha presskort.
 
Även om du kommer in och får fota, så blir det väldigt svårt att fota med så liten bländare. Antar att du menar Roger Waters-konserten (27 April)?

Mitt tips är att lämna kameran hemma, och bara njuta av konserten. Du lär inte få tillräckligt bra skärpa med ett sånt objektiv.

Är det Waters så ses vi där ;)
 
Örjan: Nja möjligt, dock såg jag en som satt helt öppet med en 350D sist, så jag tror inte det är omöjligt att få fota.

Johan: Jepp, handlar om Waters :) Ahh ne jag misstänkte det med... det kommer bli omöjligt att få skarpa bilder där alltså?
 
Hej! Jag håller inte alls med, har själv ett Canon 70-300 4-5,6 IS och det har jag fotat med bla på Bruce Springsteen på Globen då vi fick stå bakom mixerbordet typ 50 m från scenen och det fungerade ju. På 50 Cent gick det också bra, samma sak där.

Det gäller bara att ha rätt teknik när man fotar. Många som fotar konserter, eller som inte ens gör det utan bara gillar tekniska lösningar och svarar här på forumet är så fixerade vid tekniken, hur stor bländare, vilket omfång objektivet har osv. det handlar inte bara om det.

Man ska inte låta tekniken begränsa en. Jag har aldrig ägt värstingprylar och ändå har jag inte haft några problem att fota konserter. Har varit på ca 1000 st och inte en enda gång har jag kommit hem med bilderna som inte skulle fungerat att använda. Så bara du lyckas smuggla in kameran ska det nog gå bra.
 
Emma verkar ha mycket bättre koll på detta än jag. Men samtidigt behöver man kunna en hel del för att få fram rätt teknik, kan jag tänka mig. Jag har också ett Sigma 70-300, och har testat att fota spelningar några gånger, men då har det oftast blivit utfrätt med detaljer och blurriga bilder.

Däremot hade jag personligen lämnat kameran hemma, just för att det gäller Waters. Dark Side of the Moon vill man ju gärna njuta av varje sekund som går ;)
 
Nån annan som tog med kameran?

På Roger Watrskonersten igår 27/4.

Satt på tredje raden på parkett. "Vågade" inte ta med stora kameran så jag fotade med en kompakt...
Nån annan som kan bidra?
Var Emma där? En tjej var i diket första två låtarna och fotade med andra ackrediterade.
Konserten var utomordentligt bra!
 

Bilagor

  • roger-waters.jpg
    roger-waters.jpg
    74.6 KB · Visningar: 517
Ångrar lite att jag inte försökte få med kameran, hade varit jäkligt kul att fota där. Satt också långt fram på parketten. Menmen, var en riktigt bra konsert hursomhelst!
 
Ber om ursäkt.. Du skulle haft med kameran, skulle gett mycket för att få se prismat, grisen och bakgrunden igen. Helt enkelt världsklass på den gubben!
 
Dirfors skrev:
Ber om ursäkt.. Du skulle haft med kameran, skulle gett mycket för att få se prismat, grisen och bakgrunden igen. Helt enkelt världsklass på den gubben!

Här har du grisen Johan.

Är någon intresserad av att se fler bilder från konserten och ev få några bider i full upplösning mailade så är det bara att höra av sig till mig.
Bilderna tagna med Fuji FinePix F11 , manuell inställning ,tidspriottering 1/120 s och ISO 1600 , efterbehandlad i Noiseware brusreduceringsprogram. Med tanke på förutsättningarna blev jag nöjd med bilderna.
 

Bilagor

  • grisen.jpg
    grisen.jpg
    90.1 KB · Visningar: 373
Åh, helt grymt Stefan!

Du får gärna skicka över bilderna till mig. Har bara mobilbilder att gå efter, och det verkar vara ISO 67000 på den luren, det är mer brus än motiv. Så jag blir glad för minsta lilla!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.