Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota konsert inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Marvster

Medlem
Hej, här om dagen fotade jag mina första vimmelbilder på en klubb. Jag använde mig av blixt med bouncer riktad uppåt eller lite bakåt med lång slutartid osv. Då jag inte kunde någonting alls om det området dagarna innan jag skulle börja jobba läste jag mängder av formustrådar här på Fotosidan och lärde mig extremt mycket.
Nu är det dags för ett eventuellt fotojobb på en inomhuskonsert där jag förmodar att ljusförhållanderna kommer att vara någorlunda lika dana så jag tänkte att jag skulle fråga de som vet:
Hur ska jag plåta? Är det blixt och lång slutartid som gäller här också eller finns det andra "riktlinjer"/viktiga saker att gå efter med tanke på att jag förmodligen inte kommer ha samma möjlighet att komma nära?

Själv tänker jag att det oftast inte är så omtyckt att använda blixt när man fotar konserter (med det kan man ju fråga arrangören eller bandet om på förhand). Dessutom kan det se mer dramatiskt ut om man inte blandar in vitt blixtljus i scenljuset. Problemet som man då ställs inför är att det förstås kan bli väldigt knappt med ljus.

Så vad jag gör är att jag slänger på en väldigt ljusstark glugg och smäller upp ISO så högt det går, utan att bilderna blir obrukbara. Själv har jag för detta ändamål skaffat de fasta billiga objektiven som Canon har (35/2, 50/2.8, 85/1.8 samt 100/2). Jag tycker dessutom att det många gånger är svårt att få kameran att fokusera rätt om man har mindre bländare på objektivet (och svårt nog ändå, även med ljusstark optik!). Om jag hade haft en kamera med superba ISO-egenskaper och grym autofokus (typ Nikon D3S eller annan magisk kamera) hade jag säkerligen klarat mig med f2.8-zoomar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar