Annons

Fota konsert innomhus...

Produkter
(logga in för att koppla)

smiler

Avslutat medlemskap
Hallå!

Får min första "riktiga" kamera imorrn D80 & 18-200 så jag behöver lite nybörjartipps.

Tipps på några inställningar vid fotning av konsert innomhus i relativt liten lokal 700-800 pers.

Kommer förmodligen isf husera på en ballkong 20-25m från scenen.


/Thomas.
 
”Låg bländare”. Menar du stor eller liten bländare? Eller menar du ett lågt (litet) bländarvärde? Bäddat för missförstånd.
 
Det man vill åt är slutartider som inte ger skakningsoskärpa. Sen kanske man får acceptera att det ibland blir viss rörelseoskärpa på det som sker på scenen.

Största möjliga bländare (dvs. t.ex. f/1,4, f/1,8 eller vad nu objektivet tillåter. Alltså största bländaröppning=minsta talet) samt att höja ISO-talet i kameran till så pass mycket att det inte blir olidligt brusigt.

Jag har kört 1,4 och ISO 1000 på min 30D med klart användbara resultat.

Där har du receptet, ut å koka!
 
Det man vill åt är slutartider som inte ger skakningsoskärpa. Sen kanske man får acceptera att det ibland blir viss rörelseoskärpa på det som sker på scenen.

Största möjliga bländare (dvs. t.ex. f/1,4, f/1,8 eller vad nu objektivet tillåter. Alltså största bländaröppning=minsta talet) samt att höja ISO-talet i kameran till så pass mycket att det inte blir olidligt brusigt.

Jag har kört 1,4 och ISO 1000 på min 30D med klart användbara resultat.

Där har du receptet, ut å koka!

Tackar!

Blir man inte räddad mkt av att objektivet har VR?
 
Vad har du för bländare på objektivet?

De enda tips jag kan ge efter att bara fotat ett fåtal ggr inomhus är ...
-Ljusstarka objektiv
-Ingen blixt
-Testa olika ISO, oftast behövs iaf.800-1600 (beroende på vilken bländare och tid du kan använda)
-Rör dig om möjligt så mycket du kan för olika vinklar och avstånd
-Försök fota snett framifrån så inte micen hamnar mitt i ansiktet
 
Dom där superzoomarna är ju inte så vidare ljusstarka så det kan bli ett problem, men eftersom du kommer befinna dig på en balkong så kan du testa med att använda räcket som stöd, kanske en bönpåse som underlag kan hjälpa till också, sen får du nog räkna med att gå upp i iso runt 1600 och använda fullt öppen glugg.

/kent
 
Om du står 20-25 meter ifrån så kommer du få använda 200mm på ditt 18-200 en hel del skulle jag tro. Vad är största bländare (minsta tal) på ditt objektiv? Kan tänka mig att det ligger runt 5.6 eller 6.3 kanske?

Beroende på ljuset så kommer du med största sannolikhet få problem med det objektivet tyvärr. När jag fotar konserter så brukar jag använda mitt 70-200/2.8 eller 50/1.7 och får nästan utan undantag gå upp till ISO 800 eller 1600 för att få någorlunda vettiga slutartider (helst snabbare än 1/50 för att ha en rimlig chans att slippa rörelseoskärpa)

Ett objektiv med bländare 5.6 släpper in två steg mindre ljus än ett 2.8, dvs en slutartid på 1/100 med 2.8 blir 1/25 med 5.6 om allt annat är inställt likadant i kameran.

Stabiliseringen i objektivet kan ju tyvärr inte göra något åt att motivet rör på sig...

Nu kanske jag låter lite väl negativ här, men mitt tips är att testa med största möjliga bländare och högt ISO (minst 800, troligtvis 1600) och se hur det går!
 
Ta mycket bilder

Var på en utomhuskonsert nu i helgen. Fylde mitt minneskort (4GB) med bilder lagom till slutet av konserterna (liten festival). I slutändan hade jag 500MB bilder som var värda att spara. Du har en digitalkamera, skjut många bilder och rensa i efterhand.

Ställ upp iso till 1600, öppna bländaren fullt (jag körde 2,8) och försök att förutse vad som kommer att hända på scenen. Och rörelse oskärpa är inte alltid dåligt.

Blev bra fart i den här bilden

http://farm4.static.flickr.com/3221/2822163952_eb33c8deaa_b.jpg

Och den här gillar jag skarpt, vakten tittade på min kamera och frågade om jag ville upp på scenen för att ta lite bättre bilder, Jovisst, tackar.

http://farm4.static.flickr.com/3068/2821322743_731127b856_b.jpg
 
Hallå!

Får min första "riktiga" kamera imorrn D80 & 18-200 så jag behöver lite nybörjartipps.

Tipps på några inställningar vid fotning av konsert innomhus i relativt liten lokal 700-800 pers.

Kommer förmodligen isf husera på en ballkong 20-25m från scenen.


/Thomas.

Som sagts tidigare öppna upp bländaren så mycket du kan och skruva upp ISO vid behov, försök att gå närmare om du kan och får för arrangören.

Personligen brukar jag använda första låten till att bara titta på hur artisten eller gruppen rör sig på scenen, det underlättar för att kunna stå på rätt plats s.a.s när det är dags att fotografera.

// Johan
 
Jag har skrivit lite nybörjartips om konsertfoto på min hemsida, utifrån min synvinkel, sedan är konsertfoto alltid upp till sin egen stil och vad man fördrar. Finns mååååååååååånga tips om konsertfoto men funkar det med din utrustning och din stil så funkar det... det är upplevelsen av bilden som räknas.
www.growingart.se/konsertfoto.html
 
Jag har skrivit lite nybörjartips om konsertfoto på min hemsida, utifrån min synvinkel, sedan är konsertfoto alltid upp till sin egen stil och vad man fördrar. Finns mååååååååååånga tips om konsertfoto men funkar det med din utrustning och din stil så funkar det... det är upplevelsen av bilden som räknas.
www.growingart.se/konsertfoto.html

Tackar!!

Objektivet i fråga är ett:
18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor

Dvs inte så ljusstarkt då...
 
Inte direkt ljusstarkt, men sätt på det och åk till spelstället och fota! Övning och erfarenhet är viktigt. Jag började fågelfoto med 60 mm makro, det var vad jag hade då.
 
Rekomendera...

Vad skulle ni rekomendera för objektiv för detta endamål... el generellt lite mörkare miljöer?
Även mingelbilder mm...
 
Finns väl en miljon svar beroende på hur man fotar. Om jag sammanställer vad jag använder oftast vid konsertfoto (mindre scener) och inomhusfoto så blir det fast ljusstark optik, 35 och 85 mm som används mest. En del använder 50 mm men jag tycker den optiken hamnar lite mellan.
 
Ska på brosans Punkkonsert ikväll(väldigt mörkt, och möe färgade lampor). Tänker köra med ett D80 hus, ett 50mm 1,8 o ett 85mm 1.8.
Kan berätta efteråt hur den kombinationen va och ifall de kan vara något att sattsa på!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.