Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota kampsport

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle också titta på en Sony A550 och utrusta den med ett Tamron 70-200 f2,8 som enligt vad jag sett skall vara skarpare än Sigman på f2,8 . Och därför går att använde i realiteten även på f2,8 och ändå få hyfsat skarpa bilder..... Sony A550 verkar dessutom av det man sett tills nu klara höga iso riktigt hyfsat.. Vilket ju är bra i snabba situationer samt dåligt ljus.... Hög serietagning dessutom har den om du vill dra av en serie..Snabb funktionell Live view om du vill ta bilder i besvärliga ställningar eller vinklar. Samt med vinklingsbar skärm..Och den går att använda i praktiken även den med serietagning..

Stabilisering får du i kamerans hus och behöver aldrig tänka på oavsett objektiv du använder...

Och jag har tränat lite kampsport,, så aningen kännedom har jag inom denna sporttyp.

Mvh
Tobbe.
 
Jag skulle också titta på en Sony A550 och utrusta den med ett Tamron 70-200 f2,8 som enligt vad jag sett skall vara skarpare än Sigman på f2,8 . Och därför går att använde i realiteten även på f2,8 och ändå få hyfsat skarpa bilder.....

Sony A550 verkar oerhört spännande, så långt håller jag med. Men Tamron 70-200 skulle jag vara lite försiktig med för sportfoto: Alla tester jag har läst av det berömmer det för dess oerhört fina optiska egenskaper ... Och kritiserar den sega och tveksamma autofokusen. Det hjälper ju inte mycket om objektivet är skarpt om det ofta missar fokus.

Skulle någon ha en 70-200 för allmänfotografering låter Tamronen riktigt bra, men just för sport ... Där skulle jag (i den här prisklassen) istället rösta på Sigma, antingen deras 50-150/2,8 eller deras 70-200/2,8.
 
K-1 brukar kräva ackreditering. De är om jag minns rätt ganska hårda på detta. Om du tar bilen kan du ju lubba ner och lämna kameran..
 
Hejsan Martin A..

Jag tror att är man kunnig inom sporten så är man hyfsat beredd med kameran.. Samt lär sig snabbt hur kamera /objektiv svarar..Och hellre skarp bild med f2,8 än disig med 2,8 .. Och tamronet är nog snabbt nog för en som vet hur sporten går till på ett ungefär..

Sedan med A550íns bildhastighet så lär man säkerligen klara att fylla på med actionbilder som kommer bli dugande i flertal..

Sedan då.. :)
jag tror inte den biten "af hastighet" är så himla.avgörande såsom det ofta blir i resonemang i tipstrådar... Då en aningen långsammare blir snudd att betrakta som omöjlig att ens använda alls.. För det är oftast så dessa resonemang utvecklas...
Och det är enligt mig ett oerhört svartvitt sätt att saker blir så..

Af hastighet mellan ett bra objektiv mot ett med något bättre kanske avgör nån bild nån gång vid varje fototillfälle..

Medans ett mindre skarpt objektiv vid f2,8 blir vid varje bild skillnad negativt då den bländaren erfordras. Vilket den ofta gör just vid "snabba saker" i sämre ljus som skall fångas i bild...
 

Hej själv! :)

Nu finns risken att Torbjörn och jag drar iväg den här tråden till en av de många och ofta långa diskussionerna kring AF-hastighet ... Jag lovar att försöka behärska mig :)

Men inom sportfoto är AF-hastighet viktigt - hävdar jag i alla fall.

Jag tror att är man kunnig inom sporten så är man hyfsat beredd med kameran..

Här har du en mycket bra och viktig poäng - att kunna och att förstå sig på den sport man fotograferar är avgörande för om man får bra bilder. Det gäller att kunna läsa av deltagarna och i någon mån få en liten förvarning om vad som kan vara på väg att inträffa ... Innan det inträffar, för sedan är det i allmänhet för sent att ta en bild.

Samt lär sig snabbt hur kamera /objektiv svarar..Och hellre skarp bild med f2,8 än disig med 2,8 .. Och tamronet är nog snabbt nog för en som vet hur sporten går till på ett ungefär..

Här däremot håller jag inte med.

Jag har fotat sport både länge och mycket (redan innan AF fanns :), och jag har bland annat provat att fotografera sport med flera mycket skarpa men inte allt för snabbfokuserande objektiv: Nikon AF 80-200/2,8 (både skjutzoom och tvåringsversionen), med Nikon AF 135/2,0, med Nikon AF 180/2,8. Detta på D70, D200, D2H, D300, D3.

Jämfört med min gamla utslitna och sönderkörda AF-S 80-200/2,8 (version med inbyggd fokusmotor - mycket snabb AF) så är de ovan nämnda objektiven hopplösa för sport, i alla fall i svagt ljus. I bra ljus funkar långsamma objektiv hyfsat, men i svagt blir det bara pannkaka av det hela.

Jag har bland annat gjort direkta jämförelser mellan AF 135/2,0 och AF-S 80-200/2,8 på Nikon D3 i en ishall med medioker belysning. Jag körde 135:an både på f2,0 och 1/1000 och på f2.8 och 1/500, med AF-S 80-200 var det förstås f2,8 och 1/500 hela tiden. Jag tog ungefär 500 bilder vardera med de två objektiven. Utfallet? Jo, med AF-S 80-200 fick jag ungefär 65%-70% bilder med rätt fokus på hockeyspelarna, med 135:an under 15%.

Nu kanske någon tänker att mycket av fokusfelen med 135:an på 2,0 säkert berodde på att skärpedjupet är så tunt på f2. Nope. Jag har fotat i samma hall med Nikons underbara AF-S 200/2,0 - för övrigt det mest snabbfokuserande objektiv jag har testat - och där blev utfallet på f2.0 bättre än med AF-S 80-200 ...

Varför blir problemen med långsam AF i objektivet större i svagt ljus?

Jo, huvudproblemet med långsam AF ligger sällan i "transporthastigheten", det många hänger upp sig på när de mäter hur lång tid det tar att fokusera om mellan två punkter på olika avstånd. Problemet ligger i att det tar för lång tid med "start-stopp-fokusering", de där små men många finjusteringarna både framåt och bakåt som ett AF-system hela tiden gör när man följer ett rörligt motiv. I sämre ljus blir själva mätenheten (AF-systemet i kamerahuset) lite osäkrare och ger mer motstridig information. Har man då ett objektiv som är långsamt på start-stopp-fokusering blir resultatet som sagt ofta bara pannkaka.

Så är det omöjligt att fota sport med långsam AF? Nej, men det är svårare, jobbigare, mer frustrerande och ger sämre resultat än med snabb AF.

Sedan då.. :)
jag tror inte den biten "af hastighet" är så himla.avgörande såsom det ofta blir i resonemang i tipstrådar... Då en aningen långsammare blir snudd att betrakta som omöjlig att ens använda alls.. För det är oftast så dessa resonemang utvecklas...
Och det är enligt mig ett oerhört svartvitt sätt att saker blir så..

Af hastighet mellan ett bra objektiv mot ett med något bättre kanske avgör nån bild nån gång vid varje fototillfälle..

Medans ett mindre skarpt objektiv vid f2,8 blir vid varje bild skillnad negativt då den bländaren erfordras. Vilket den ofta gör just vid "snabba saker" i sämre ljus som skall fångas i bild...

Jag skulle faktiskt säga precis tvärtom: många (i alla fall för sportfoto) överdriver betydelsen av superskärpa, och underskattar betydelsen av felfokuserade bilder.

Jag fotar ju sport yrkesmässigt och är kanske extra noga, men jag vill nog hävda att snabb AF är guld värt inom sportfoto. I många andra sammanhang (landskap, porträtt, studio, makro) är snabb AF antingen rätt ointressant eller rent av helt betydelselöst. Själv använder jag till exempel över huvud taget inte AF vid produktfoto - kör ett gammalt helmanuellt objektiv :)

Men vid sportfoto är långsam AF frustrerande, irriterande och tar bort mycket av glädjen. I synnerhet i dåligt ljus (dvs inomhus).

Skall jag för samma pengar välja mellan ett objektiv med bra skärpa och snabb AF och ett med fantastisk skärpa och långsam AF blir det det första alternativet varje gång.
 
Aj aj aj...

Jag hade skrivit ett inlägg med mycke text som råkade tryckas bort just då jag skulle sätta in det..... Sablars........

Och har inte tid att skriva det igen......

men..

Kort då..

En kamera med Tamron 2,8 kan ta bilder som är skarpa. Motsvarande skärpa med Sigma får man blända om.. Samt höja iso för att få motsvarande bild.. Vilket försämrar brus-situationen ... Vilket är i segment startserie och därrunt viktigt att hålla koll på.. Den skarpare tillåter dessutom mer bildbehandling innan den dom går sönder...Samt visning i större format inna bilderna ser fel ut..

Om man missar nån enskild bild under en fotosession en kvall pg af inte hinner med så... Ja då vinner man troligen flera på att tex A550 har snabb live view som går att använda i knepiga vinklar samt med serietagning vilket ger ett antal bilder som väl uppväger nån enstaka bild man missar i övrigt...

Jag talar om helhet... inte enskild bild här o där.. Utan en fotokvälls totala helhet man får med sig hem...

Sedan använder du ordval såsom "långsam" vilket blir missvisande samt skapar känslan att skulle man infinna sig med ett tamron f2,8 telezoom så får man rakt inga bilder med sig hem.. och en Sigma brakar varenda bild in utan problem alls...

och där kommer mitt tjatande om nyanser in igen.. Detta är ni dåliga på många utav er som är mer profotografer. men även andra...

För då du använder ordvalet "Långsam" så får man verkligen intrycket att af står fasiken stilla mot om man använder sigman...

Så är det inte anser jag.... Utan alla kameror idag i segmenten som här talas om är rätt hyfsat snabba även om någon är aningen raskare än den andre.. Eller om objektiven är lite skillnader på... Men även om där skiljer lite så är det inte det viktigaste i segmenten som här talas om.. För ingen är reptilsnabb direkt i jämförelse med progrejer som ni ofta använder som reference......

Utan det är den totala helheten man bär med sig hem i bild med dessa billigare enklare grejer jag anser viktigast....

och tex en Sony A550 med ett Tamron 70-200 f2,8.. med Sonys extremt fungerande live view med vinklingsbar skärm vid snabba fokuseranden samt konstiga vinklar skapar en helhet som jag lätt kan vinna fler bilder ifrån en kampsportsession med kameran än en något snabbare af kan lösa... Och skillnaden är just att inte se enbart en bild och en bild. Utan en helhet där kamerans alla funktioner tillför mer möjligheter. Och där kommer parameterna Live view i Sonys kameror in i helheten...Och skapar möjligheter att fånga andra bilder som väl kompenserar ev nån som faller bort pga att objektivet inte hann med..

Asså för man tappar nån bild pga möjligen att af inte hänger med kompenseras ju tiofalt av att andra accitonsbilder kan tas där en kamra tex med snabb live view kan ta bilden därför live viewén hänger med så den går att använda som fotoverktyg i snabbare situationer i spännande /svåra/ vinklar...

jag talar om helhet ... En hel fotokväll..

men men.. Nu är även jag ute och snackar en massa runtomkringsnack..

Samt skriver stressat då tiden inte finns..

Men hoppas mina kråkfötter skall förstås även om jag skriver oerhört amatörmässigt.. Då jag ju är amatör.. Samt dessutom helt utan rätt fotografiska ordval ofta...

men tror du är så erfaren så du enkelt förstår vad jag menar även om jag utryckar mig som en ordblind tjur på sommarbete och inte hobbyist med kamera...

:) :)


Nu skall kamerabatteri kollas laddningen på.... packas grejer.. Så skall förhoppningsvis min A700 göra själv för sin kostnad den betingat.. om man får ta med den in vill säga på konserten vi skall på..... Det blir spännande att se hur dom resonerar runt den saken...

och .. Som slutord.. Sedan förnekas ju givetvis inte ATT fokushastighet har betydelse... Givetvis inte..!!.

men den parameterna i det segment som här talas om är inte så att den ena står stilla och den andre löser allt utan problem.. Utan det är nyanser som kan via andra funktioner,, i alla fall om en Sony med live viewfunktion används enkelt kompenseras över en fotokväll då man lyckas med flertalet fler bilder pga funktioner som gör det möjligt än dom man ev missar ibland pga af inte helt hinner med... och därigenom helheten blir större...Samt bilderna skarpare... Vilket jag lätt skulle föredra..

hualigen. Det blev långt ändå ju.. Sorry..........

Nu lämnar jag ämnet.... med detta klart sämre inlägg här än det som försvann...men det får duga...jag hoppas ju på att läsaren samt Martin väljer att läsa med förståelse för vad samt hur jag menar....
 
Nu kan vi börja snacka mer seriöst då det inte längre är en val-av-Kamera-tråd längre... ;)

Valet föll på Nikon D5000 med ett 18-105mm VR objektiv.
Och jag hann fota några få kort under träningen ikväll, Har inte kollat på datorn men jag gissar på ridå ner!

Fan va svårt det var när man dels aldrig använt systemkamera och dels inte kunde knapparna alls...
Den fokuserade så mkt att jag missade med säkert 95% av bilderna..

Bara för att ni ska få nåt att börja utgå ifrån (hur själva lokalen+ljuset ser ut) så ska jag lägga upp några stycken snart.

Det första jag ska lära mig är att fota i lokalen!

Märkte redan nu att ett ljusstarkt 50mm eller nåt som zoomar betydligt mer och är ljusstarkare kommer behövas, men jag tränar in mig så gott det går med det jag har nu först!

Kul att se så mkt om sport-foto! Mkt intressant! :)
 
Fan va svårt det var när man dels aldrig använt systemkamera och dels inte kunde knapparna alls...
...
Det första jag ska lära mig är att fota i lokalen!

Näää... Det första du ska lära dig är hur kameran fungerar och vad alla knappar kan. Dassigt ljus kan du fixa hemma och lära dig hantera kameran i dessa ljusförhållanden.

Nu vet jag inte vad din kamera har för finesser/funktioner eller hur man ställer in dom, men en början kan vara att prova mina ishockeyinställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.