Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Judo

Produkter
(logga in för att koppla)

Briske

Medlem
Som total nybörjare behöver jag lite hjälp. Jag hade tänkt att försöka mig på att fotografera min sons judomatcher. Tävlingarna hålls ofta i sporthallar med mycket dåligt ljus och lysrör är väl standard. Blixt vill jag inte använda, vill inte bli anklagad att jag stört någon.
Kameran är en Nikon d5200. Vilken slutartid är den långsammaste jag kan använda, jag hade tänkt mig 1/400 eller snabbare?
Jag har i nuläget ett 18-105mm/3,5-5.6 objektiv och det insåg jag snabbt att det kommer jag inte kunna använda mig av. Jag använde det dock för att kolla vilden brännvidd som kan passa , jag kom fram till att 50mm skulle vara bra.
Nikon har ett 35mm/1,8 och ett 50mm/1.8, frågan är vad som blir bäst av dessa. 50 mm ger mig bra inzoomning men frågan är om focusdjupet blir för litet, armar och ben kan ibland faxa åt alla håll och kanter? Alternativet är att används 35mm och "klippa bort" ointressanta delar. Hur hade ni gjort?
En annan fråga är hur får jag till färgerna i det ljuset, jag tog lite kort i en hall och färgerna blev väldigt tråkiga.
 
Kommer du verkligen tillräckligt nära med 50mm?

Det finns ljusstarka 85mm också som ger lite mer räckvidd, kostar några tusenlappar.

Har du satt någon budget för projektet?

Ett 50mm f1.8 kostar inte några jättepengar, det kan ju vara ett alternativ att börja med ett sådant och känna efter lite.

Vad gäller din 1/400 siffra så, visst, det går att använda. Det finns ingen "exakt rätt" slutartid, allt beror på hur mycket rörelse du vill ha med i bilden. Har du längre slutartid kommer rörelser att synas mer, med kortare kommer saker att se frusna ut. Båda kan vara snyggt.
 
Judo

Som total nybörjare behöver jag lite hjälp. Jag hade tänkt att försöka mig på att fotografera min sons judomatcher. Tävlingarna hålls ofta i sporthallar med mycket dåligt ljus och lysrör är väl standard. Blixt vill jag inte använda, vill inte bli anklagad att jag stört någon.
Kameran är en Nikon d5200. Vilken slutartid är den långsammaste jag kan använda, jag hade tänkt mig 1/400 eller snabbare?
Jag har i nuläget ett 18-105mm/3,5-5.6 objektiv och det insåg jag snabbt att det kommer jag inte kunna använda mig av. Jag använde det dock för att kolla vilden brännvidd som kan passa , jag kom fram till att 50mm skulle vara bra.
Nikon har ett 35mm/1,8 och ett 50mm/1.8, frågan är vad som blir bäst av dessa. 50 mm ger mig bra inzoomning men frågan är om focusdjupet blir för litet, armar och ben kan ibland faxa åt alla håll och kanter? Alternativet är att används 35mm och "klippa bort" ointressanta delar. Hur hade ni gjort?
En annan fråga är hur får jag till färgerna i det ljuset, jag tog lite kort i en hall och färgerna blev väldigt tråkiga.

Hej,
Det är ett litet dilema du hamnar i. Du skall fota något som behöver väldigt snabba slutartider i oftast väldigt dåliga ljusförhållanden. Gissningsvis tror jag att 1/400 inte är snabbt nog, men det beror på hur pass snabbt som du blir nöjd med. Detta innebär att du förmodligen kommer att behöva juster upp din ISO och hitta en kompromiss mellan hastighet och det brus som du anser vara acceptabelt för dig.

Att välja ett objektiv med större bländaröppning kommer att hjälpa dig. Ett 50/1.8 kommer att ge dig ett skärpedjup på drygt ca 70 cm. (beräknat på 5 m, vilket borde vara ett hyfsat snitt för en judomatch. Längre avstånd större djup, kortare avstånd motsatt). Du bör ju få med det mesta i hyfsat focus. En stor nackdel med att ha ett fast objektiv som du hela tiden kommer att behöva använda med samma blandare blir att alla dina bilder kommer att bli väldigt lika. Vilket kan bli tråkigt över tid. Detta talar för ett objektiv med zoom.

Själva färgerna fixar du nog bäst genom att se till att du har rätt vitbalansinställning på kameran.
Fördelen i idrottshallar brukar vara att ljuset är rätt konstant och inte förändras så väldigt över tid. Även om det ibland blir lite blandat ljus från fönster (solljus-gult) och ljusrör (mer grönt).
Kamerorna brukar vara bra att i autoläge hitta rätt. Men eftersom du inte är helt nöjd så behöver du nog ställa in vitbalansen. Ett enkelt sätt är att när du kommer till hallen så slår du på live-view läget på kameran och bläddrar igenom de olika vitbalansinställningarna som du har i kameran. (Den har förmodligen en för lysrör). När du hoppar mellan de olika inställningarna ser du direkt i skärmen hur inställningarna påverkar. Det brukar vara uppenbart vilken som är rätt inställning.
Vill du vara än mer avancerad kan du förmodligen manuellt ställa in var på Kelvinskalan som du skall vara och finjustera inställningarna. Glöm inte ändra tillbaka när du är klar eller går ut i dagsljus ;)

Lycka till med att hitta rätt för att du skall bli nöjd. Tyvärr är det så att just de usla förhållandena som du ställs inför i kombination med snabb action är något som för att det skall bli fantastiskt bra kräver bra utrustning. Snabb kamera med snabb autofocus, bra hantering av brus på höga iso. Linserna skall vara snabba med stora bländare och snabb autofocusmotor som hinner med. Något som brukar tendera till dyr utrustning...
 
Tack för ditt svar Josef.
Jag tog en bild i hallen, ljuset är riktigt tråkigt och är gulaktigt. Kan man göra något åt detta så bilderna blir trevligare än verkligheten? Hur ser möjligheterna ut att justera till det med ett bildbehandlingsprogram
 

Bilagor

  • 5fjf.jpg
    5fjf.jpg
    83.5 KB · Visningar: 90
Kommer du verkligen tillräckligt nära med 50mm?

Det finns ljusstarka 85mm också som ger lite mer räckvidd, kostar några tusenlappar.

Har du satt någon budget för projektet?

Ett 50mm f1.8 kostar inte några jättepengar, det kan ju vara ett alternativ att börja med ett sådant och känna efter lite.

Vad gäller din 1/400 siffra så, visst, det går att använda. Det finns ingen "exakt rätt" slutartid, allt beror på hur mycket rörelse du vill ha med i bilden. Har du längre slutartid kommer rörelser att synas mer, med kortare kommer saker att se frusna ut. Båda kan vara snyggt.

Tack för ditt svar Wilper, Det är inga problem med att komma nära i dessa tävlingar. Det finns ett säkerhetsavstånd på 3m, sen är mattan 8x8m om jag inte minns fel. Det mesta som händer sker ca 8-10m ifrån dig, de här 8-åringarna brukar vara ganska "stationära" vid mitten.
Ska ta med kameran på träningen för att testa lite olika slutartider och se vad som blir bra. Nu är detta barn och ungdomar så de har inte fått upp den riktiga farten på kasten ännu, vilket underlättar för mig.

Budget och budget....säger som min kollega "hobby får kosta", men man vill inte spendera mer än nödvändigt.
 
50 eller 35, tja det är en smaksak o mest nytta har du säkert av 50.
Om man ber snällt så kan säkert alla runt mattan backa lite eller att de sätter sig o du står upp i bakgrunden.

Om tiden räcker eller inte är bara o testa. Ställ in tiden o använd autoiso.
Ta ett par bilder o kolla in diskplayen. Ändra tiden vid behov.

Använd raw-format, du får bättre dynamik och så kan du strunta i vitbalans. Vitbalans fixar du i efterbehandlingen.
Det är bara o dra lite i ett reglage.
O är det ett vettigt program så markerar du resten av filerna o begär att alla skall få samma inställning som din första bild, klart!

När det gäller blixt så kan du ju testa lite försiktigt på träningen o se vart det barkar hän.
Uppriktigt sagt så tror jag inte att de tävlande bryr sig, de kommer ha helt annat i tankarna.
 
Tack för ditt svar Josef.
Jag tog en bild i hallen, ljuset är riktigt tråkigt och är gulaktigt. Kan man göra något åt detta så bilderna blir trevligare än verkligheten? Hur ser möjligheterna ut att justera till det med ett bildbehandlingsprogram

Hej,
Färgerna borde definitivt kunna bli bättre och du har fått svar på vad du kan göra för att justera vitbalansen. Att fota i raw är ett alternativ och efterjustera är ett alternativ. Men för hastighet och smidighet så är det smidigt att få rätt inställningar i kameran. Rätt vitbalans från start. Då spelar inte valet av raw eller jpg så stor roll ur det perspektivet. Raw har väldigt många fördelar men kräver lite handpåläggning för att bli så bra som det kan. Testa.

Du kan också behöva justera exponeringen något. Kolla i din manual hur exponeringsjusterar och testa hur mycket du skall "plussa" för att det vita skall bli vitt. Dräkterna tenderar att kanske dra åt lite det gråaktiga/inte kritvita. Men börja först med ha rätt vitbalans.

Jag hade fotat i manuellt eller tidsstyrt läge och jpg. Auto-iso är smidigt om man kan begränsa den övre nivån. Jag använder det många gånger. Personligen hade jag nog valt en zoom och använt min 70-200 för matchbilder och 24-70 för lite bilder att få med miljö.

Lycka til!
 
Tog lite bilder idag och det var inte helt lätt. Va inte domaren ivägen så var de för nära. 35mm hade nog varit bättre än den 50mm f1.8 som jag använde.


judo2_small.jpeg


judo3_small.jpeg


Ljuset reflekteras mot de röda mattorna, så allt ser rött ut även i verkligheten.
Ska ta och leka lite med vitbalansen tills nästa gång och även prova i RAW.

Slutartid 1/800
f 1.8
Iso 2000
 
Kan du inte backa ett par steg om du kommer för nära med 50mm eller finns det inte plats för det?

Tyvärr inte, sitter intryckt i ytterväggen. Detta var dock bara en "träningstävling" i träningslokalen inför deras första riktiga tävling, så att de (och föräldrarna) lär sig hur det fungerar med bugningar, poängräkning etc
 
Budo passar utmärkt i svartvitt då det inte är så mycket färg på en dräkt, (endast bälte och ev emblem)

// Lelle (budoveteran)
 
Gjorde ett nytt försök. Fick några bra situationer, såg dock i efterhand att bakgrunden var distraherande i många foto. Försökte göra om någon till svartvitt men tyckte inte det blev bra. Skit bakom spakarna gissar jag på, jag får läsa på hur det ska göras för att bli bra.

50mm räckte inte till alla gånger, funderar på en 85mm /1.8G eller Tamron 70-200 /2.8


Bilder: Skåneserien 3
 
Gjorde ett nytt försök. Fick några bra situationer, såg dock i efterhand att bakgrunden var distraherande i många foto. Försökte göra om någon till svartvitt men tyckte inte det blev bra. Skit bakom spakarna gissar jag på, jag får läsa på hur det ska göras för att bli bra.

50mm räckte inte till alla gånger, funderar på en 85mm /1.8G eller Tamron 70-200 /2.8

Bra bilder! Jag skulle nästan våga öka slutartiden lite. Dels för att bli av med bruset på ISO 1800, dels för att få med lite rörelseoskärpa som ger mer "action" åt bilderna.
 
Gjorde ett nytt försök. Fick några bra situationer, såg dock i efterhand att bakgrunden var distraherande i många foto. Försökte göra om någon till svartvitt men tyckte inte det blev bra. Skit bakom spakarna gissar jag på, jag får läsa på hur det ska göras för att bli bra.

50mm räckte inte till alla gånger, funderar på en 85mm /1.8G eller Tamron 70-200 /2.8


Bilder: Skåneserien 3

Jag tycker också att du kan prova en bild någon gång ibland med ganska ordentligt mycket längre slutartid och lägre iso. Just kampsport kan göra sig väldigt bra med nästan överdriven rörelseoskärpa, men se till att ha stativ i så fall så bakgrunden blir krisp, och försök hålla domaren utanför bild.
I övrigt ang bakgrunden; har du möjlighet att backa och använda ett 85mm på samma bländare och behålla dom tävlande i ungefär samma inramning kommer bakgrunden upplevas som suddigare p g a den snävare bildvinkeln. Det i sin tur kan underlätta för magic wand, eller automatic selection eller vad det nu heter så att du förhållandevis enkelt i efterbehandlingen kan frilägga dom tävlande och sudda ut bakgrunden ännu mer, eller mörka ner den eller vad du tänker dig. Jag tror du skulle bli besviken på ett objektiv med f/2.8. Bilderna skulle bli mycket mer brusiga om du vill hålla dig kring 1/800, och bildstabilisering hjälper dig inte alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.