Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota insekter med makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
nån som kan identifiera den exakta utristningen som bilden visar

kamerahuset vet jag ju. men de andra artiklarna
 
ang. arbetsavstånd, mellanringar och 5:1...

Vill bara påpeka att ju längre brännvidd du har på objektivet (praktiskt vid foto av småkryp och insekter, mm) desto tjockare mellanringar behöver du för att få samma förstoring. Dvs en 35 mm mellanring på ett 50mm macro fokuserat vid 1:1 ger betydligt större förstoring än vad en 35 mm mellanring gör på ett 150mm macro inställt på 1:1. Bra att ta med i beräkningen...

/Peter
 
Testade nyss med tamron 17-50 f2.8 xr + mellanring på ca 2 cm
men man ser knappt vad man fotar

hur ljus måste det vara för att man ska se någonting igenom sökaren

Antar att du inte har bländarpinne på dina
mellanringar, och då funkar inte objektiv
utan bländarring om det inte finns elektriska
kontakter för bländaren.

Tamron 90/2,8, Pentax DFA50/2,8 och DFA100/2,8,
Sigma180/3,5 och Zeiss 50 100 och makro funkar genom
att du ställer in största bländaren för att se bra
och ställer in tex 8 för rätt skärpedjup innan
du trycker av.

Men övriga makroobjektiv, som Sigma 50, 70 och 105
samt Pentax DFA100/2,8WR saknar bländarring...

Bländarpinnen syns vid 3 på:
http://www.jonasweb.se/sidor/fotoskolan/blandareslutare/blaendare.jpg
 
Vilket macroobjektiv som helst ger mycket bättre resultat än försättslinser. I och med att man oftast fokuserar manuellt när det gäller macro så kan du även använda gamla Pentax macroobjektiv. Pentax K7 är mycket lätt att använda med helt manuella objektiv så det är inga problem.På begagnatmarknaden kan du säkert hitta både 50 och 100 mm macroobjektiv till bra priser. Själv använder jag ofta ett gammalt Pentax 100/4 macro som är ett mycket skarpt objektiv.
 
Vilket macroobjektiv som helst ger mycket bättre resultat än försättslinser. I och med att man oftast fokuserar manuellt när det gäller macro så kan du även använda gamla Pentax macroobjektiv. Pentax K7 är mycket lätt att använda med helt manuella objektiv så det är inga problem.På begagnatmarknaden kan du säkert hitta både 50 och 100 mm macroobjektiv till bra priser. Själv använder jag ofta ett gammalt Pentax 100/4 macro som är ett mycket skarpt objektiv.

Jag håller inte riktigt med. Det finns makrolinser med mycket hög kvalité och i kombination med bra vanligt objektiv kan de vara likvärdiga makroobjektiv.
De här bilderna är tagna på det sättet, inga makroobjektiv bara bra normaler eller kitzoomar med kvalitétslins som Raynox.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1438601.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1331591.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1331551.htm?set=mp
 
okey tror jag bestämmt mig för smc PENTAX D FA 100mm F2.8 WR Macro

+ en macrolins och ringblixten.

vad tror ni om denna setup för insekter?

nackdelar och fördelar mottages tacksamt?
 
Verkar vara en superkombination. Makrolinsen går ju att plocka på och av vid behov och du har ett bra makroobjektiv i grunden. Ringblixt har jag ingen erfarenhet av, kör med en hemmagjord bouncer istället.
 
okey tror jag bestämmt mig för smc PENTAX D FA 100mm F2.8 WR Macro

+ en macrolins och ringblixten.

vad tror ni om denna setup för insekter?

nackdelar och fördelar mottages tacksamt?

Hej, min erfarenhet är att man behöver en glugg med minst 100mm brännvidd. Många insekter är för skygga för att sitta kvar när "ett enögt monster" närmar sig. Började för många år sedan med en Pentax IV och ett Primotar 180 3.5, med mellanringar och bälg. Har de senaste åren använt K10D och ett Sigma 180. En kombination jag trivs bra med. När det gäller ringblixt fanns det ingen PTTL-kompatibel när K10:an kom så jag byggde en "spagettiblixt" med optisk fiber. Billig och lätt men gav lite för klent med ljus.
Nu kör jag med Metz ringblixt och den fungerar utmärkt. Ska bli intressant att testa med K7 i vår. Ex-bilder på www.hjeltman.se
mvh
/Sören
 
Lånar tråden lite. Jag har ett Canon 60mm Macro som jag vill fota flugögon med (ni vet så att man ser varje "hål").

Fick ett tips att jag behövde köpa en mellanring då. Jaha, sa jag, vad är det då? Och det är det ni ska hjälpa mig med tänkte jag.

Vad kostar en OK mellanring som passar mitt objektiv? Är det mellanring man ska ha för att fota flugögon (och även annat ganska nära)? Vad finns det för nackdelar?
 
En mellanring är inget annat än en distans. En rörbit för att vara övertydlig. Det finns mellanringar från 100 kr och upp till över 1000 kr. Skillnaden mellan de olika är främst hur avancerad fattningen är dvs om mellanringen överför informationen mellan objektiv och kamera. Köper du en billig så förs ingen information över och du får ställa in allt manuellt dvs autofokus, bländare osv är inte tillgängliga via normala inställningar.

Det enklaste sättet att fota flugögon är att börja träna på en död insekt tills du fått ordning på det tekniska samt ljussättning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.