Annons

Fota insekter med makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att investera i ett macro-objektiv främst för att kunna ta close-upp bilder på insekter.

men frågan är vilket objektiv ska jag köpa?

kameran jag har är en pentax k-7 hittintills har jag fotat insikter med filter 10x men tror det blir bättre resultat med
macroobjektiv.

skulle vara kul med några förslag på riktigt bra macroobjektiv
som är till för att fota insekter
 
Senast ändrad:
Brännvidd från 100mm och uppåt är bra, avståndet mellan frontlinsen och motivet blir såpass att inte alla insekter försvinner direkt. Ett mycket bra alternativ är tele med mellanring, fotar själv mycket insekter med 300mm och 36mm mellanring.

Hur Pentax objektiv är har jag ingen aning om men Sigmas objektiv får mycket skryt och även Tamrons klasiska 90mm är mycket bra optiskt.

Bilderna här är i huvudsak fotade med 105mm och 300mm med mellanring
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=253573

/FW
 
Makro-foto

Hej.
Jag har makrofotograferat med dels Canon 100/2,8 Makro och dels med Canons 70-200/f4,0 med 25 mm mellanring.
I båda fallen har jag uppnått bra resultat. Tele-zoomet, som ger oerhört skarpa bilder, har en fördel i, att zoom-möjligheterna medger ett värdefullt arbetsområde i djupled. Vid användandet av långa brännvidder blir det ett längre avstånd mellan frontlinsen och motivet, vilket är betydelsefullt vid fotografering av insekter, eftersom de då blir mindre skrämda. Dessutom blir belysningen inte lika påverkad vid längre fotograferingsavstånd än vid korta.
Om Du har ett bra tele-zoom, bör Du testa det tillsammans med mellanring, innan Du köper ett speciellt makro.
Mvh
Bernert
 
Pentax D FA 100 f/2.8 Macro (jag rekommenderar nya WR versionen).
100 på APS-C ger ju en brännvidd som motsvarar 150 på 24x36 formatet (traditionellt analogt småbildsformat) och räknas som medium teleobjektiv.

Sigma har ett 105 och 180 Macro som också kan vara bra alternativ.
 
jag förstår inte det här med mellanringar. har haft ett par st men alldrig använt dom.
har 3 olika storlekar på mellanringarna har testat alla.

när jag sätter på en mellanring så blir det nästan kolsvart i sökaren.

verkar inte komma in tillräckligt med ljus.
ska det vara så?
 
jag förstår inte det här med mellanringar. har haft ett par st men alldrig använt dom.
har 3 olika storlekar på mellanringarna har testat alla.

när jag sätter på en mellanring så blir det nästan kolsvart i sökaren.

verkar inte komma in tillräckligt med ljus.
ska det vara så?

Kan vara så att du använt ett objektiv
med största bländare 5,6?
2 eller 2,8 är bättre.

Eller att inte "uppbländningen" funkar?
Alltså att du ser bländare 22 i sökaren?
I så fall ser du en liten bländare när
du tittar in i objektivet framifrån.
 
Hej.
Jag har makrofotograferat med dels Canon 100/2,8 Makro och dels med Canons 70-200/f4,0 med 25 mm mellanring.
I båda fallen har jag uppnått bra resultat. Tele-zoomet, som ger oerhört skarpa bilder, har en fördel i, att zoom-möjligheterna medger ett värdefullt arbetsområde i djupled. Vid användandet av långa brännvidder blir det ett längre avstånd mellan frontlinsen och motivet, vilket är betydelsefullt vid fotografering av insekter, eftersom de då blir mindre skrämda. Dessutom blir belysningen inte lika påverkad vid längre fotograferingsavstånd än vid korta.
Om Du har ett bra tele-zoom, bör Du testa det tillsammans med mellanring, innan Du köper ett speciellt makro.
Mvh
Bernert

Har du några bilder du tagit med 70-200 med mellanring som du kan visa? Jag har aldrig använt mellanringar, men blev klart nyfiken.
 
Ju längre objektiv desto lättare med
insekterna, men oxå svårare att hålla
koll på skärpedjupet.
Billigt och bra är Tamron 90/2,8,
fördel att du kan köra utan motljusskydd,
nackdel är att motljus funkar dåligt(sol in
i kameran).

Pentax DFA50 och 100 har kvickshift
och är skarpa.
Kvickshift är bra vid makro(manuell fokus
möjlig i autofokusläge).

"Nya" Sigma 70/2,8 har fått mycket beröm.

Med Sigma 70-200/2,8 Makro kommer du ganska
"nära"(bra förstoring), men inte som "riktiga" makro,
går att använda till annat oxå, men stativ är bra...

Med Sigma 18-50/2,8 Makro kommer du oxå
ganska "nära", men du kommer nog för nära
insekterna, skarp är den oxå.
 
Kan vara så att du använt ett objektiv
med största bländare 5,6?
2 eller 2,8 är bättre.

Eller att inte "uppbländningen" funkar?
Alltså att du ser bländare 22 i sökaren?
I så fall ser du en liten bländare när
du tittar in i objektivet framifrån.

Testade nyss med tamron 17-50 f2.8 xr + mellanring på ca 2 cm
men man ser knappt vad man fotar

hur ljus måste det vara för att man ska se någonting igenom sökaren
 
kan detta objektiv vara något för att fotografera extrema cloe upps på insekter?

Pentax-D FA Macro 100mm F2.8 WR
 
Testade nyss med tamron 17-50 f2.8 xr + mellanring på ca 2 cm
men man ser knappt vad man fotar

hur ljus måste det vara för att man ska se någonting igenom sökaren

Om mellanringarna är automatiska ska det inte bli speciellt mycket mörkare i sökaren av en så pass tunn mellanring. Är de däremot manuella så öppnas inte bländaren när du vrider fast objektivet och då blir det extremt mörkt. Sådana manuella mellanringar är alltså enbart avsedda att användas tillsammans med objektiv som har en egen bländarring.

När objektivet är borttaget kan du titta in i objektivet bakifrån och se att bländaren bara bildar ett mycket litet hål. Om du nu drar bländarstiftet medurs så blir hålet större och det är det som normalt ska ske när du vrider fast objektivet på kameran (du kan titta in i objektivet framifrån medan du vrider fast och tar av objektivet från kameran utan mellanringar så ser du hur det fungerar).
 
Det skall sitta en pinne från objektivet in i kamerahuset. Denna pinne håller upp bländaren i största öppning tills dess kortet tas. Då smäller bländaren igen till det värde man valt.

En del mellanringar saknar mekanism så denna pinnes funktion inte förs över. Då saknas den pinne som håller bländaren öppen. Då blir det väldigt mörkt i sökaren.

Jag som har gamla veteranobjektiv med manuell bländarring kom snart på att det funkar att ställa bländaren fullt öppet, sikta och sen ratta in rätt bländare. Då behövs ingen pinne utan det man ser sökaren hur mörkt det blir beroende på bländaröppning.

På de mer moderna objekttiven tejpade jag fast bländaren på ungefärligt storlek genom att titta in genom i linsen och gämföra med normal bländaröppning. Detta är kanske inte helt att rekomendera för den som är rädd att få skräp på sensorn eller på andra ställen innuti.

Bästa är att kosta på sig mellanringar som har denna överföringspinne.

Edit: Nu är jag slarvig. Jag skrev exakt samma som föregående talarare. Ursäkta.
 
antar att jag har för billiga mellanringar.

dom är köpta på dealextreme och är väldigt plastiga.

Iallfall

om jag köper Tamron 90mm Macro

Vilka sorts mellanringar ska jag köpa till ?

och sedan har jag läst någonstans att det finns speciella macro blixtar som man fäster på objektivet vad kallas detta?

kommer jag med dessa tillbehör kunna ta bilder i 5:1

Tacksam för alla svar jag fått och kommer att få.
 
Ringblixt. Har för mig att Pentax skulle ge ut en men vad jag kan se säljs den inte i Sverige (eller också blev det inget med den). Scandinavian Photo säljer en från Sigma t.ex: EM-140 DG macro till Pentax för drygt 4000:-. Kanske också att man behöver en adapter beroende på vilket objektiv man väljer...
 
Mellanringar stjäler ljus.
Det bästa vore ett macroobjektiv med en bländaröppning på 2,8. Tamron har ett sådant på 90 mm, vilket jag har själv och det är mycket bra. Däremot har jag märkt att man oftast skrämmer bort fjärillar för att man är för nära på dem. Ett med längre brännvidd skulle vara bättre.
Sigma har ett 2,8/150 mm som har varit mycket bra i test.
 
Senast ändrad:
Pentax ringblixt AF160 har sålts utomlands i över ett halvår så den är i produktion och levereras, men det verkar som om många fotohandlare i Sverige inte listar den (Cyberphoto exempelvis) och den saknas även på Pentax svenska hemsida så det är ju inte precis så att den marknadsförs hårt här.

Kenko har bra mellanringar för Pentax.
 
Senast ändrad:
kan detta objektiv vara något för att fotografera extrema cloe upps på insekter?

Pentax-D FA Macro 100mm F2.8 WR

Aboslut, men viss reservation om vad du menar med extrema close-up. Det ger 1:1 i avbildningsskala. Jag har ett och har använt det mycket. Bra skärpa och bra ljusstyrka, lätt och behändigt. Funkar naturligtvis till annat än makrofoto också.

Hälsn Maria
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.