Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt om jag postar i fel tråd.

Jag håller på med en hemsida åt ett ganska exklusivt möbelföretag som specialiserar sig på möbler från Bali/indonesien.

Nu vill dom att jag ska ta bilder både på enskilda objekt och affären i sig med deras nyinköpta Nikon D40.

Det är en del färger och mjukt ljus i affären. Jag vill få en sorts känsla av lite mystik blandat med ändå klara bilder.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara mer, men vad jag behöver är helt enkelt några tips. Var ett tag sen jag fotade sist (ca. 3 år) så vanliga grundtips till "vanliga" uppskattas lika mycket.

/Mikael
 
Har de inte råd att anlita en proffessionell fotograf? Vore väl en bättre idé än att få halvtaskiga bilder på en hemsida? Har du inte sysslat med foto så mycket och inte med ljussättning och liknande är väl utsikterna att lyckas få bra interiörbilder ganska små?
 
Jag håller med Nils, att ta produktbilder är svårt. Är det dessutom krav på att förmedla en viss känsla mm så krävs det mer än vad en amatör klarar av, speciellt om du är ovan.

Tyvärr är det inte ovanligt att man som beställare/uppdragsgivare underskattar vad som krävs för bra foton (jag talar av egen erfarenhet...). Man tror helt enkelt att "Nu har vi köpt en bra kamera så då blir väl bilderna bra. Hur svårt kan det vara att ta lite bilder på våra produkter?".

Att snåla in på fotokostnaden - speciellt om man säljer varor med inslag av mode/trend/design - är verkligen dumsnålt. Att ha en hemsida för en möbelaffär med dåliga bilder är sämre än att ha en hemsida utan bilder!

Försök att övertala uppdragsgivaren att man bör spendera pengar på en proffsfotograf - åtminstone till de viktigaste bilderna. Försök få till avtalet med fotografen så att ni har rätt att använda bilderna även i tryck, inte bara på hemsidan. Läs på om juridiken kring rättigheterna till bilderna!


Mvh
Anders
 
Hmm så jävla dålig är jag inte på att fota.
Gick foto på gymnasiet och fotade då en hel del.

Eftersom jag inte har haft egen kamera pålånge så har det inte blivit mycket fotograferande senaste tiden.

Att anlita en fotograf har det varit tal om, men pga av att det blev översvämning här så gick en hel del pengar på att betala skador.

Därav känner dom inte att dom har råd att anlita någon, utan tyckte efter mina provfoton att jag duger bra.

Nu var det inte det jag frågade om utan jag frågade efter några tips att tänka på från er som jag antar har fotograferat i många år.
 
Ingen har sagt att du är dålig på att fota men eftersom du själv skrev att du inte hade fotat på 3 år och behövde tips så var min känsla att du inte har professionella kunskaper och min poäng är att just detta krävs för att hemsidan skall få avsedd effekt och inte motsatt.

Mitt svar var endast i avsikt att påtala den uppenbara risken att en för låg budget/ambitionsnivå när det gäller själva fotot kan riskera att sänka en i övrigt stark affärsidé och hemsideprojekt.

Men självfallet är det bara du och din uppdragsgivare som kan bedömma den saken.

Mina tips skall du se som komna från en mycket erfaren företagare men en mycket oerfaren amatörfotograf. Jag förstår nu att du är ute efter det motsatta - låt oss hoppas att någon kan fylla på med detta.

Mvh
Anders
 
Jag kanske reagera för mycket. Men jag frågade ju efter tips, så postar folk saker som inte har någonting med min fråga att göra.

Herregud, jag vet att jag inte är en proffisionell fotograf. Men för att bli en bra/bättre fotograf behövs träning och tips...

Det var lite av den biten jag förväntade mig som svar.

Men jag ser din poäng.

/Mikael
 
Hej Mikael!
Med risk att verka en taskig typ men du har bett om kritik.
Bilden är verkligen dålig som produktbild. Ett tråkigt blått ljus i bilden.
Om vi ska tänka oss att det är träfigurena du vill visa så är dom avhuggna nertill. Kroken dom hänger på är inte viktig för produkten i bilden.Träfigurena i fonden är felvända , visar en ointressant bakdel istället för ansiktena.
Vinkeln nerifrån och upp känns inte bra.

Vad hade jag gjort? För det första kan man inte oftast bara fotografera rakt upp och ner utan du får placera produkterna, "duka upp", arrangera.

Jag hade använt ett mjukare , varmare ljus. Och korta (ännu kortare) skärpedjup.Antingen skall den produkt man vill visa vara helt "ensam" så det blir stilrent eller tvärtom , för ihop många produkter men lägg skärpan på en punkt som inte behöver täcka allt ihop.

Använd vidvinkel och ta hela butiken också men inte det lilla utsnittet du har tagit med nu.

Ja , bara några synpunkter alltså.

Det här är svårt, övning ger färdighet. Titta i inredningstidningar och köpreportage i dom vanligaste veckotidningarna. Dom är ganska duktiga.
mvh
Stefan
 
Hej.

Tack för kritiken, det finns både positiv och negativ. Din var helt klart positiv. Så jag kan ta det :)

Men den bilden är ingen produktbild. Utan får sidan har jag gjort att man ska se som en sorts översiktsbild (den som jag posta här) sen när man klickar på den kommer det en produktbild på bara figurerna.

Uppdragsgivaren vill ha bilden så att man ser lite men inte mycket av omgivning, ville också att man både ska se ansiktena och krokarna.

Därav den bilden. Men ska ta dina tips/kritik med mig till produktbilderna.
Men tyvärr har jag redan tagit dom. Många av dom blev plåtade i en egenbyggd studio (nu sätter väl alla erfarna fotografer i halsen). Men vad ska man göra om man inte har pengar till studio?

/Mikael
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar