Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fota innebandy, vad ska jag tänka på?
- Trådstartare JakoV
- Start datum
Anders Östberg
Guest
Oftast är det uselt ljus där man spelar innebandy, så förbered dig på att du behöver använda ditt ljusstarkaste objektiv (jag har haft mest lycka med ett 85/1.8), högt ISO och fota helst i rawfomat så du har mer möjligheter att efterbehandla bilderna. Spelet är också väldigt snabbt så det hjälper om du har spelat själv och kan förutse vad som kan komma att hända. Det är helt klart en utmaning att fotografera innebandy.
jdandanell
Aktiv medlem
Såvida det inte rör sig om en Svenska Superligan eller landskamper så får man nog utgå ifrån att ljuset i svenska inomhushallar är uselt. Kör upp iso's i kameran så långt det går utan att bruset är allt för störande, ställ in största bländare och se hur snabb slutartid du kan få genom att kolla mot histogrammet.
Nu ser jag inte vad du har för objektiv som du tänkt köra med men när jag fotograferade en innebandymatch längre ner i seriesystemen så så fick jag iso-3200, f/2,8 och 1/320s på min D300
I de bättre hallarna hamnar jag på 1/400s på iso-1600 och 2,8
Nu ser jag inte vad du har för objektiv som du tänkt köra med men när jag fotograferade en innebandymatch längre ner i seriesystemen så så fick jag iso-3200, f/2,8 och 1/320s på min D300
I de bättre hallarna hamnar jag på 1/400s på iso-1600 och 2,8
Senast ändrad:
rautio
Aktiv medlem
iso 800, bländare 2,8, blixt -1 (high sync), tid 1/320. (canon)
Ifall ljuset är bra så skippa blixten. Men dom här inställningarna kan du börja med. Flesta hallarna har förkastlig belysning så jag har konstaterat att man kan köra dom flesta hallarna som jag plåtat handboll eller innebandy i med så gott som samma inställningar med små ändringar.
Har dom lysrör och du hamnar köra blixten så använd grönt filter på blixten och kör lysrörsvitbalans så slipper du det asiga gulsticket (mindre PS arbete och jämnare ljus, sparar tid ifall du ska iväg bilderna fort) som alltför många innebandybilder tenderar att ha.
Ifall ljuset är bra så skippa blixten. Men dom här inställningarna kan du börja med. Flesta hallarna har förkastlig belysning så jag har konstaterat att man kan köra dom flesta hallarna som jag plåtat handboll eller innebandy i med så gott som samma inställningar med små ändringar.
Har dom lysrör och du hamnar köra blixten så använd grönt filter på blixten och kör lysrörsvitbalans så slipper du det asiga gulsticket (mindre PS arbete och jämnare ljus, sparar tid ifall du ska iväg bilderna fort) som alltför många innebandybilder tenderar att ha.