Annons

Fota inne i halv-skum lokal

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
Ska fotografera ett band/porträtt i en halvdunkel lokal imorgon. det är inte ljust men inte mörkt heller! Harrys (antar det ser olika ut i hela sverige men här är det lite halvskumt med lite gul/röd belysning)

Jag har en canon eos 40d med "standard" objektivet 17-85 mm
samt ett stativ. saknar extern blixt!

Behöver nu tips för bästa resultat med denna utrustning!
jag är lite halvkass på vitbalanseringen och tycker även det är svårt att få riktig skärpa i halvdunkla utrymmen om man inte använder blixten vilket ja helst vill undvika


help me out
 
Stativ har du ju, så det är inget problem.

Fotograferar du i RAW-format kan du fixa till vitbalansen i lugn och ro hemma vid datorn sen. Men oavsett om du gör det eller förlitar dig på jpeg direkt från kameran har du nytta av att fotografera något som du vill ska vara vitt. Ska du ställa kamerans vitbalans rätt ser du till att detta vita är i mitten på bilden, knäpper av och använder det sedan som referens för "Egen vitbalans".

Exponeringen rekommenderar jag att du provar dig fram till. Fotografera lite innan de "riktiga" bilderna ska tas. Kolla histogrammet och bildens allmänna utseende på displayen. Ställ kameran i M och låt den stå på samma tid/bländare sen, om inte belysningen ändras radikalt i lokalen. Kör du med automatik kan det hoppa upp och ner bara för att någon står ivägen för en lampa eller ej.

Eftersom du har en 40D, som har live view, och kör på stativ, som inte hoppar omkring utan anledning, tycker jag också att du ska prova att fokusera manuellt på det viktigaste, just med live view. Förstorar du en bit av bilden ser du jättebra om det är i fokus eller ej.
Blir det inte skarpt nog beror det annars på att du kör EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM på full öppning och nära vidvinkelläget. Det blir inte lika bra som den dubbelt så dyra EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM kan prestera.

Vilken slutartid du får sen beror ju bland annat på vilken ISO du ställer in. Där får du väga rörelseoskärpa mot brus.
 
..live view på canon eos 40d

Känner mig jättedum men HUR får jag igång live view? jag har letat o letat på den här kameran o känner mig iqbefriad då ja inte får igång det :(
 
Du gör rätt som tänker jobba utan blixt. Dels brukar det inte uppskattas vid konsertfoto och dels är det svårt att få till det med inbyggd blixt (men det går...). Jag utgår ifrån att det finns publik på plats under spelningen.

Problemet du har är just det Anders är inne på, dåligt ljus och ljussvag optik. Det gör att även om du använder stativ så riskerar du att få rörelseoskärpa eftersom tiderna blir långa. Då hjälper inget stativ i världen, ej heller IS. Visst, skakningsoskärpan minskar men den är inte det stora problemet. Men du har ett hus med bra brusegenskaper så misströsta inte. Mina tips blir;

1. Ta lite testbilder innan (precis som Anders föreslog). Kör RAW och vitbalansera manuellt om det är möjligt, annars kör på AWB. Följande fokus, serietagning om 2-3 bilder/sekvens.
2. Skruva upp ISO så att du får användbara tider. Musiker/artister rör sig snabbt och mycket, kan du få till 1/500 är det bra. Kan inte 40D, men ISO 1600 bör väl vara användbart? Lite brus kan du plocka bort i efterhand men oskärpa är det värre med. Använd största bländare. Optikens småbrister är mindre påtagliga än rörelseoskärpan.
3. Tänk kreativt! Kanske skapa medveten rörelseoskärpa genom långa tider? Prova!
4. Har du tillgång till enbensstativ så använd det. Risken med trebenare är att publiken stöter till benen, snubblar osv. Annars kör frihand.

Lycka till!

/Arne
 
Ska fotografera ett band/porträtt i en halvdunkel lokal imorgon. det är inte ljust men inte mörkt heller! Harrys (antar det ser olika ut i hela sverige men här är det lite halvskumt med lite gul/röd belysning)

Jag har en canon eos 40d med "standard" objektivet 17-85 mm
samt ett stativ. saknar extern blixt!

Behöver nu tips för bästa resultat med denna utrustning!
jag är lite halvkass på vitbalanseringen och tycker även det är svårt att få riktig skärpa i halvdunkla utrymmen om man inte använder blixten vilket ja helst vill undvika


help me out

Fundera över att köpa dig ett 50mm 1.8II för runt 1000:- du kommer aldrig att ångra dig. Kanske inte är optimalt dock för denna plåtning med tanke på brännvidd.
 
Du gör rätt som tänker jobba utan blixt. Dels brukar det inte uppskattas vid konsertfoto och dels är det svårt att få till det med inbyggd blixt (men det går...). Jag utgår ifrån att det finns publik på plats under spelningen.
/Arne

det är ingen konsert, det ska tas band-foton bara och de har valt att de vill ha dem tagna inne på harrys där för inredningen där passar deras musikstil (country metal)
 
För att Live view ska fungera måste det dock vara tillslaget i menyn också. Den kan du bara komma åt i "kreativa" zonen, alltså norr om gröna rutan. Ställ på P (eller nåt), tryck MENU, ratta in andra gula menyn, gå till Liveviewinställningar och sätt live view på "Möjlig" (Canonsvenska för "enabled").

Hoppa ur menyn och tryck nu på SET i hjulet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.