Annons

Fota i snön

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotade idag när det var väldigt ljust ute och dessutom lite snö. Jag bifor bilden så ser ni hur illa det blev. Vad gjorde jag för fel? Jag har en Nikon D80 och jag fotade med Autofokus.
Jag är väldigt mycket nybörjare!
 

Bilagor

  • dsc_0411.jpg
    dsc_0411.jpg
    54.6 KB · Visningar: 728
Min avancerade gissning är att du ljusmätte på något mörkt, och då blir allt ljust alldelse för ljust.
Tips:
Alt 1 Ljusmät på något ljust, lås ljusmätningen, komponera sedan om och ta bliden. Det finns säkert att hitta i manualen hur man gör.
Alt 2 är att exp.-kompensera ett par steg
 
Bilden är kraftigt överexponerad. Du får använda en snabbare slutartid, eller blända ner till en mindre bländare ( högre f/tal - typ f/8 till f/11) Eller kör med EV -1 el.dylikt.
Lär dig att använda histogramet,som du ser när du tittar på exp.infon i visningsläget.
 
Hej
En annan bor ju i snön kan man säga.
Brukar hålla mig från mittidagenljus.
Men ett eller två minus på exponeringkompesation brukar vara bra.
Beroende på kamera får man då se upp med att det andra inte blir för mörkt.
UpplättningsBlixt är inte min melodi men kan hjälpa.
Mvh/-Anders
 
Allting i bilden ser överexponerat ut. Har du kört manuellt eller med någon form av automatik?

En snöbild brukar annrs bli för mörk när man låter kameran sköta lusmätningen eftersom den förväntar sig att världen är 18% grå och därför mäter snön som grå.
 
Det där ser inte ut att vara ett särskilt svårexponerat motiv. Jag tror du haft kameran fel inställd på något sätt. Antingen i manuellt läge med fel värden eller exponeringskompensation på. Svårt att säga. Normalt ska dock automatiken klara ett sånt motiv betydligt bättre.
 
dJb skrev: