Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i Ridhus! Hur ska jag göra?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte läst alla inlägg i denna intressanta diskussion men jag har en fundering.

Mycket av svaren går ut på att få så korta tider så att man kan frysa hästens rörelser.

Går det inte att som alternativ metod använda panorering? Då borde man väl kunna få en skarp kuse trots lite längre tider. Eller hoppar och far de alldeles för mycket även vertikalt?

Bara en fundering från en som bara fotar hästar som befinner sig under huv.

Mvh
Anders

PS. De största felen i bilderna ovan tycker jag är det tråkiga staket vilket inte är mycket att göra åt och den lite felaktiga vitbalansen vilken borde vara enkelt att åtgärda om man fotar i Raw.

Gråkort i all ära men det förutsätter att det är samma ljus där du sitter på läktaren som det är i "manegen". Kan bli hur fel som helst.

Hästhoppning i Värnamo ridhus 08-02-04

Canon 40D
Canon 70-200L 2.8 IS USM

ISO 1600
1/40 sekund
f 2.8

Rörelseoskärpa ,javisst (1/40 sec), kameran var relativt nyinköpt och jag kunde ej ställa ISO 3200.

//Peter Olsson

Bilagor

• värnamo ridhus.jpg
    värnamo ridhus.jpg
    75.1 KB · Visningar: 275
photographer skrev:
Hästhoppning i Värnamo ridhus 08-02-04

Canon 40D
Canon 70-200L 2.8 IS USM

ISO 1600
1/40 sekund
f 2.8

Rörelseoskärpa ,javisst (1/40 sec), kameran var relativt nyinköpt och jag kunde ej ställa ISO 3200.

//Peter Olsson

Rättså bra exempel på hur en lyckad panorering kan va under de förhållande det var tycker jag.

Det var dock svårt, då man med 50mm inte kom särsklil nära, så det gick liksom inte uppnå riktigt den där effekten som man får på lite närmare håll. Dessutom var det svårt o få fokus rätt med bländare 2 mot en svart häst. Tror kitoptiken är säkrare, men den va ju inte ljusstark nog. Zooma in till kanske 100mm med den gick man ner på bländare 5 tror jag. Testade lite uppe på läktaren på de andra hästarna, bilden första bilden jag lade upp är ett exempel.

Denna var nog dock den bästa jag fick till. Där försökte lite där nere, men som sagt, fokuseringen gick inte riktigt ihop.

Bilagor

• dsc_0755.jpg
    dsc_0755.jpg
    73.7 KB · Visningar: 260
Senast ändrad:
Ludix skrev:
Rättså bra exempel på hur en lyckad panorering kan va under de förhållande det var tycker jag.

Det var dock svårt, då man med 50mm inte kom särsklil nära, så det gick liksom inte uppnå riktigt den där effekten som man får på lite närmare håll. Dessutom var det svårt o få fokus rätt med bländare 2 mot en svart häst. Tror kitoptiken är säkrare, men den va ju inte ljusstark nog. Zooma in till kanske 100mm med den gick man ner på bländare 5 tror jag. Testade lite uppe på läktaren på de andra hästarna, bilden första bilden jag lade upp är ett exempel.

Denna var nog dock den bästa jag fick till. Där försökte lite där nere, men som sagt, fokuseringen gick inte riktigt ihop.

Tack.

Det var väldigt mörkt i ridhuset när jag var där tycker spontant att dina bilder är mycket ljusa och fina.

//Peter Olsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar