Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i nattklubbsmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

svenrik

Avslutat medlemskap
Nu på fredag ska jag ut och fota Stureplansfolket. Klubbägaren vill ha skarpa och tydliga bilder på lokalen. Det är rätt så mörkt. Jag har ingen möjlighet att gå och släpa på något stativ. Sist jag fotade blev lokalbilderna misslyckade. Det var tydligen för mycket rörelse i bilderna.

Vad ska jag ha för inställningar på kameran och blixten?
 
Om du skall få en skarp bild i mörk miljö finns det inget alternativ - du MÅSTE hålla kameran stilla. Antingen kan du ställa den på ett bord, på bardisken... eller ett stativ.

Blixt och lång slutartid, laborera dig fram till ett bra resultat.
 
Den enda lösningen om du inte tänker använda stativ är att köra största bländare, relativt högt iso, kräma på mer med blixten och dra ner på exponeringskompensationen tills du får en acceptabel slutartid som du klarar av att handhålla. Att försöka undvika stativ i mörka miljöer leder näst in till alltid till att man måste kompromissa bildkvalité på något sätt.

Vad det gäller intställningar på kameran och blixten så brukar jag när jag är ute i nattlivet och fotar så ställer jag kameran i a-läget och på största bländare, blixten sätter jag i det vanliga ttl-läget och oftast så brukar det bli iso 1600. Sen brukar jag justera balansen mellan blixten styrka och kamerans exponering. För att göra detta så ställer du kamerans exponeringskompensation på låt oss säga -1 ev och blixten på +1 ev. Ett bra riktmärke är att blixten och kamerans exponeringskompensationer ska ta ut varandra +1-1=0. Detta gäller självklart inte alltid men brukar fungera bra i de flesta situtioner. Sen brukar jag foto i Raw-formatet främst för att vitbalansen ute på krogen är väldigt svår för kameran i ett så blandat ljus men även för att ha större möjlighet till att rädda felexponerade bilder.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.