Annons

Fota i mycket snö och is, starkt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Nästa vinter ska jag till Antarktis.
Jag ska inte dit som fotograf, men jag tänkte att lite bilder hade varit kul att ha ändå!

Den enda bakgrunden utomhus kommer att vara snö, is och solig himmel eftersom jag kommer att vara där under perioden med midnattssol. Jag kommer inte att vara vid kusten, utan närmare själva polen.

Så som sagt vad är era bästa tips för att fotografera under de förhållandena?

Vad är problemen och svårigheterna med det? Fördelarna?

Jag kommer till 99% att köpa en Nikon D200 med ett 17-50 obj och ett 70-300 obj. Jag tänkte köpa ett UV filter, och ev. ett polariserande, verkar det vettigt? Finns det några andra filter eller något annat som hade varit bra?

det verkar ganska vettigt med ett uv filter och ett pol filter
sedan får du testa hur du ska ställa exp kompensationen på kameran med mycket sol ocj vit snö riskerar kameran att underexponera bilden då inte tror att det kan vara så vitt ute så börja med +0.7- +1 och testa sedan vad som kan bli lämpligt för just dina ljus förhållanden.

Grattis, när flickvännen berättar om sin polarforskningsresa är det inte utan att man blir Avis!

VIKTIGT! Snåla inte på polarisationsfiltret, det kommer vara en herrans massa reflexer och kontrollen över dem är avgörande!

Jag skulle rekomendera ett par ND-filter (4 och 16) då du antagligen (?) kommer vara där under högsommaren då det är ljust. Kanske kommer du inte behöva dem men det är åandra sidan dumt att sakna om du skulle behöva dem och det är inte direkt någonting du kommer förlora en massa pengar på om du behöver sälja av dem obrukta senare.

Fundera också om du tar dig nog långt (eller ska jag säga kort) med 17mm...kanske nått vidvinkligare hade varit bra att ha?

Senast ändrad:
Tack för svaren!

ND filter, är det såna som bara sänker ljusnivån utan att påvera färgen?

Och ang de andra, är bra=dyrt, typ 1000 kronors polfilter och 5-600 kronors UV filter? Eller är det överdrivet dyrt för den utrustningen?

Jo angående objektiven, de två jag nämnde följer med kameran jag har på G, jag kan mycket väl köpa ett med mer vidvinkel senare om jag skulle sakna det!

Ja jag kommer att vara där mitt i högsommaren med flera månader utan att kunna ta en enda skymningsbild :)

Lär dig utnyttja och bedömma exponeringen med hjälp av histogramet.
Kan nog vara svårt, för att inte säga omöjligt, att bedömma ljuset i bilden via skärmen under så ljusa förhållanden.

köp hoya filter dom är bra och ligger rätt ok i pris sedan kan det vara bra att istället för ett vanligt uvfilter så köp ett Skylightfilter
fungerar som ett vanligt uv filter men tar bort lite av dom blå färg sticken man kan få i snö med blå himmel

En fördel med att fotografera med snö är att man får reflekterat diffust ljus från alla håll, vilket tar ner kontrasterna. Det är t ex lätt att fotografera i motljus, t o m rakt in i solen.

Enligt min erfarenhet är Nikons ljusmätning bra på att gissa att det är snö. Det är sällan man behöver någon stor exponeringskompensation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar