ANNONS
Annons

Fota i dunkelt upplyst sal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elolinona

Ny medlem
Jag har en Canon 400D, men är osäker på en sak, som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med.

Jag ska fota på en mindre konsert, i ett litet valv, som är dunkelt uplpyst förutom den lilla scenen som är upplyst av några små spotlights.

Jag är ännu inte så duktig och kunnig på det här med bländarinställningar och tid och liknande.
Blixt vill jag helst inte använda eftersom det förstör känslan så mycket.
Och ISO-talen är jag lite osäker på, eftersom jag är så rädd för att få korniga bilder.

Men, om det finns någon som kanske kan leda mig litegrand på vägen?
Rörelseoslärpa och sådant är jag ju heller inte ute efter såklart.

Hej Elina!

Konsertfoto är erkänt svårt, eftersom ljusförhållandena är så komplicerade och varierande. Kameran har i regel svårt att göra korrekta ljusmätningar i sådana situationer, därför brukar jag fota manuellt. Mitt tips är därför att experimentera för att hitta en bländare och slutartid som fungerar, här fungerar kamerans visning av histogram och högdagrar väldigt bra. Ta ett par testbilder, kolla histogrammet och justera när det behövs. Du kan prova med kamerans automatik med spotmätning av ljuset också, men min erfarenhet är att det sällan blir riktigt bra. En kompromiss kan vara att ställa in kameran på fast bländare (så stor som möjligt), och låta kameran bestämma slutartiden. Skulle du märka att slutartiden blir för lång, så kan du höja känsligheten.

På tal om ISO, var inte rädd för att använda högre känslighet. Brusiga bilder kan du alltid försöka rädda i efterhand med att efterredigera, men suddiga bilder fulla av rörelseoskärpa är bortom allt hopp. :)

Senast ändrad:
Piddelito skrev:
På tal om ISO, var inte rädd för att använda högre känslighet. Brusiga bilder kan du alltid försöka rädda i efterhand med att efterredigera, men suddiga bilder fulla av rörelseoskärpa är bortom allt hopp. :)
Hej, Elina!

Jag håller med Peter. Du kan nog gå upp ganska högt i ISO. Själv har jag bara en kompakt, S3 IS, och den blir lite brusig vid högre ISO, men en 400D klarar definitivt höga ISO bättre.
Och lite brus kan man antingen stå ut med, eller lyckas redigera bort någorlunda, men rörelseoskärpa i bilderna går ju inte att göra något åt. Jag förstår också att du inte vill använda blixt av det skäl du nämner.

Eftersom du fotar digitalt kan du ju också kosta på dig att ta många bilder. Det blir ju inga kostnader för film och framkallning. Det gamla klassiska fototipset "slösa med filmen" för att få till kanonbilder gäller i högsta grad även vid digitalfoto. Ännu mer egentligen eftersom man som sagt inte behöver betala för film och framkallning.

Under svåra fotoförhållanden, när jag känner mig osäker på vilka inställningar som kommer att fungera, brukar jag ta många bilder och ändra ISO, bländare, slutartider, vitbalansinställning etc under tiden. De bilder som inte blir bra är ju bara att radera sedan.
Dels ökar chansen betydligt att få till bra bilder, dels kan man dra stor lärdom av de bilder man har tagit med olika inställningar och se vad som fungerar och inte till en annan gång.

Mvh.
Lasse C

Tak för tipsen!

Tack så mycket för tipsen! Jag får försöka öva upp mig lite mer med att ändra bländare och tid och dylikt. Det är det jag tycker är krångligt och svårt att förstå sig på.

Men fler tips och åsikter är givetvis välkomna!

Eftersom lokalen verkar väldigt mörk är det lika bra att du ställer in kameran på ISO 1600 och största bländare från början. Då räcker det att du justerar slutartiden tills du är nöjd med resultatet.

Det blir lätt stressigt om man ska prova olika kombinationer med bländare, iso och slutartid.

Din allra bästa vän på dunkla konserter är tyvärr ljusstarka objektiv som är mycket dyra.
Men jag lyckades ta många bra bilder ändå i början fast jag bara hade en 300D med kit-objektiv.
Ett tips: Ställ exponeringskompensationen på -1 så blir det lagom om det är musiker mot mörk bakgrund.

Om avståndet till scenen inte är allt för långt gillar jag canons 50mm 1:1,8 objektiv. Kostar runt en tusenlapp och ger riktigt god bildkvalitet. Jag har fotat med detta på några spelningar/bröllop. Skruva upp ISO till 400-800 (beroende på vad du får för värden vid största bländaren) så borde du inte få alltför mycket brus, även fast 800 är på gränsen till vad min EOS 350d klarar. Tänk bara på att skärpedjupet vid största bländare blir relativt kort, så fokusera ordentligt.

/MVH, janne

Häpp. Här har du en söklänk med de konsertfoton som är tagna med en 50mm 1,8 som rekommenderas här i tråden.

50mm 1,8 har jag med och den är jäkligt bra för alla syften. Nu beror det ju på vilken sorts konsert man går på, huruvida det är tillåtet att fota med kamera eller inte. Det bör du kolla upp.

Själv ska jag försöka låna en kollegas 85mm 1,8 till ett bröllop som jag ska fota litegrann på. Det funkar bra inne i en kyrka.

Lycka till!

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ocation=&sort=ptime+desc&maxrows=20&limit=100

Jag har "1.8-trion" (28/1.8, 50/1.8 och 85/1.8), och måste säga att dom är kalasbra objektiv alla tre för inomhusfoto (eller i stort sett alla typer av foto i "befintligt ljus"). 50/1.8:an använder jag dock inte så ofta, eftersom den känns plastig och ömtålig, och att den inte fokuserar lika bra som de andra två.

*håller tummarna för att Canon inte skall ruinera min ekonomi med en ny 200/1.8*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar