ANNONS
Annons

Fota i dåligt ljus utan blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

phnomy

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte fota min flickvän på en vind där inget ljus utifrån kommer in. Tanken är att bilderna ska vara lite goth/alternativ-inspirerade vad gäller klädval.

Grejjen är att vi har inga blixtar mer än den inbyggda på min D80, jag är osäker på om det finns vägguttag uppe på vinden. Om det finns vägguttag hur använder jag bäst vanliga lampor som jag har hemma som ljuskällor?

Har någon något förslag på hur man kan lösa detta?
Eller om någon i halmstad är villig att låna ut en blixt någon dag :)

Mvh
Simon

Hög ISO och stor bländare. Använder du lampor så får du (kan få) problem med att det i blandljuset kan bli omöjlig att ställa wb så att bilden ser naturlig ut.

Blixtar är bra. En bilig beg blixt och en radiotrigg hade underlättat oneklgen.

Hej!

Jag tänkte fota min flickvän på en vind där inget ljus utifrån kommer in. Tanken är att bilderna ska vara lite goth/alternativ-inspirerade vad gäller klädval.

Grejjen är att vi har inga blixtar mer än den inbyggda på min D80, jag är osäker på om det finns vägguttag uppe på vinden. Om det finns vägguttag hur använder jag bäst vanliga lampor som jag har hemma som ljuskällor?

Har någon något förslag på hur man kan lösa detta?
Eller om någon i halmstad är villig att låna ut en blixt någon dag :)

Mvh
Simon

Vanliga lampor som finns hemma är bättre än inget. Problemet kan vara att de är ganska svaga och då måste modellen vara väldigt stilla. Det kan bli exponeringstider runt 1/15 s. Man kan få rätt snygga effekter om man inte strävar efter att hela miljön ska vara ljus. Testa att sätta några lampor från sidan och en reflektor på andra sidan av modellen. Man kan använda ett stort vitt pappersark eller ett dubbelvikt lakan m.m. Mät exponeringen på t.ex. ansiktet. I det här läget kommer knappast miljön runtomkring bli särskilt ljus, men effekten kan bli ganska spännande.

kolla loppisar, har hittat ganska många externa blixtar för runt 20lappen. Senast igår hittade jag en vinkelbar blixt, två objektiv och ett manfrottostativ för 150 kr.

Goth är skuggornas paradis

Jag skulle nog prova mindre bygglampor eller liknande plus skarvsladd. Ljuset behöver inte vara direkt, prova reflektera eller täcka över med vitt lakan eller nåt (tänk på brandfaran dock). Det ger lite skuggor, men det hör bättre ihop med goth enligt min mening. Sedan är det nog bra med ljusstark optik, men prova med vad du har.

Tack för alla tips, jag ska upp idag å kolla så det finns några eluttag, annars blir det lurigt :)
Ljusstarkaste optiken jag har går ner till 2.8. Jag har faktiskt nu när jag tänker på det en loppis precis runt hörnet också.

Tack för tipsen!

Med loppisblixtar SKA man först dels kolla vilken synkspänning kameran klarar, och dels vilken synkspänning blixten jobbar med!

Gamla blixtar jobbar inte sällan med runt 250V som synkspänning, och vissa kameror klarar endast 5V synkspänning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar