Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i butiker?

Produkter
(logga in för att koppla)

tango.

Avslutat medlemskap
var idag inne i centrala sthlm för ett skolarbete. kort sagt gick det ut på att jämföra butiksmiljöer.

självklart tog jag kameran till hjälp, men precis när jag är på väg att fota inne i en av en välkänd klädkedjas butiker står en synnerligen butter tant framför linsen.
- du får inte fota här!
- nähä?, sa jag förvånat.

efter en diskussion gav jag upp, antecknade för hand och gick ut ur butiken. tog ett par bilder från utsidan när hon inte såg.

frågan här är - hade hon rätt att inte låta mig fota i butiken? och hade jag rätt att fota utifrån?

dessutom krävde hon att jag skulle "lägga ner kameran" medan jag var inne i butiken, vilket jag solkart vägrade - okej att man inte får fota, men hon har väl ingen rätta att säga till mig att lägga ner kameran?

tacksam för svar/calle.

Instämmer med Niclas..

Du får inte fota i butiken om hon säger åt dig att du inte får. Utifrån får du fota eftersom det är allmän plats..

Jag har en bild publicerad inifrån Konsum. Där hamnade jag i luven med killen från köttdisken =)

Mvh. Adrian

Hehe, OM de kan!? =D

-"Du håller väl inte på och fotar här inne va!?", säger han med köttyxan i handen.
-"Ehmm. Näej, såklart inte.", ljuger jag.
-"Bra, annars kan det bli problem vettu.."

Haha. Undrar fortfarande vad han menar.. Men när folk med köttyxor pratar om problem så tar iaf jag det rätt lugnt..

Tack, kul att du gillade bilden! =)

Mvh. Adrian

jag kan se rubrikerna framför mig:
"Lokal fotograf mördad med KÖTTYXA på konsum. Vittnet: - Det var blod överallt"

du köpte inte ett par kilo kött för att muntra upp honom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar