Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i butik/showroom, tips...

Produkter
(logga in för att koppla)

nikce

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en vän som bett mig hjälpa till att fota lite i hans butik/showroom. Butiken säljer kök och kringutrustning. Tanken är att visa upp butiken mer än specifika produkter. Problemet är att ljuset är ganska taskigt, lysrör och spotlights samt ljusinsläpp utifrån vilket sammantaget skapar ganska tråkiga ljusförhållanden.

Har mest fotat utomhus tidigare så har inte så stor erfarenhet av just sånt här fotande.

Hur skulle ni tackla detta, tekniskt?

Kör med en Nikon D7000

Jag hade spontant inte gått loss med blixtar eller annan belysning. Men då blir ju stativ ett krav om det är så taskigt ljus som du säger.

Fota när ljusförhållandena är så bra de kan bli, använd stativ, gärna blixt(ar) för att fylla upp mörka delar av utrymmet eller gör en HDR bild (oftast inte så snyggt). Detta är dina enda alternativ. Finns inga genvägar.

VIdvinkelobjektiv som t.ex. Tokina 11-16 bör nog fungera riktigt bra.

Om du menar "det tekniska" med hur du ska ställa in kameran så är det bara fota i manuellt läge, lågt iso, bländare efter vad som behövs, slutartid efter vad som krävs. Experimentera dig fram helt enkelt!

Kom ihåg att du inte kommer kunna att leverera likvärdiga bilder med de bästa du hittar på nätet då dessa förmodligen är gjorda av väldigt duktiga yrkesfotografer med många års erfarenhet av just detta.

Räkna med en hel del tid för efterarbete för att få bilderna som du föreställt dig dom (eller vill ha dom).

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar