Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota himlar utan brus

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte lätt att hänga med senare delen av den här diskussionen.

Vad sägs om pol filter då? Skulle det förbättra möjligheten att få otroligt snygga och brusfria bilder.
 
Pol filter tar inte bort brus. Men du kan få bättre färg på himlen och slipper reflexer i fönster, vatten osv. Jag har en pol filter på alla mina gluggar. Det finns grå filter oxå som är delade dvs övre delen är mörkare vilket utjämnar mellan ljusaste och mörkaste på bilden.

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
Egentligen bara om du kan "nöja" dig med att ta himlar med ganska långa brännvidder. Under 35 är egentligen inte att tänka på om man vill att hela himlen ska ha samma färg.
Men egentligen handlar detta som all annan fotografering om att vara på rätt ställe vid rätt tid, och att kunna ställa sin kamera rätt efter förutsättningarna.

http://ezpicshare.com/images/dsc3523.jpg

-här är inga polfilter eller specialknep använda. Bara en kamera, ett ganska ordinärt objektiv, rätt exponering och minimalt efterarbete i framkallningen.

Finns det minsta lilla molntuss på himlen kan man exponera efter den. Det är ytterst sällsynt att resten av den blå ytan går upp starkare än det vitaste i molnet. Och de flesta kameror ska upp på ca 7-9000K vitbalans innan blått går över grönt i känslighet. Att man blåser den blå kanalen beror på råkonverteringen, inte på att den "blå" kanalen är överstyrd i råfilen. Precis som med klarrött i Nikon-kameror. Råfilen är ytterst sällan överstyrd. Dina inställningar har övermättat en sRGB-kanal, och det är inte samma sak.

Är det bara himlen man ska använda så kan med fördel SÄNKA kontrasten väldigt mycket, och sedan dra upp exponeringen i råkonverteraren så att man nätt och jämnt går i klippning. Sänk sedan "brightness" tills du har tillräckligt med kontrast i himlen. Använd INTE Adobe standard som kameraprofil - använd betydligt hellre isf Adobe camera standard eller nåt. Då slipper du att himlen skiftar från blått till lila beroende på hur mörkt avsnittet är.
Har du kommit så långt så så börja dra lite försiktigt i reglagen i "camera calibration". Saturation och Hue i blått i fliken "camera calibration" kan göra ganska mycket.
 
Inte lätt att hänga med senare delen av den här diskussionen.

Vad sägs om pol filter då? Skulle det förbättra möjligheten att få otroligt snygga och brusfria bilder.

Nej, inte ett dugg.

Ett polfilter förstärker färger och tar bort reflexer, påverkar inte brus alls. Brus är en egenskap i kameran och påverkas bara av exponeringen (kombinationen av tid, bländare och iso).

Jag förstår egentligen inte riktigt ditt problem, har aldrig upplevt att himlar skulle vara svåra på något sätt. En blå himmel är så nära 18% grå (ljusmätarens mål) som det går att komma, varför det är väldigt lätt att exponera rätt (vilket borde ge bilder med lågt brus). Det måste således vara något annat i kedjan som felar.

Jag ser att du har en Canon 40D och att du använder råformat, en kombination som inte borde ha några speciella svårigheter att få brusfria bilder. Undrar därför om du använder en aktuell version av Camera Raw, jag har för mig att det var problem med tidiga utgåvor och 40D? (Uppdatera alltid till det senaste, det kan finnas rättade buggar som fixar dina problem).

Jag hittade den här bilden där jag kan tror mig se problemet du beskriver, men det är svårt att avgöra orsaken i så liten storlek (ett problem skulle kunna vara att du använder för hård jpeg-komprimering). Du har inte möjlighet att göra råfilen tillgänglig?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2010268.htm
 
http://ezpicshare.com/images/dsc3523.jpg

-här är inga polfilter eller specialknep använda. Bara en kamera, ett ganska ordinärt objektiv, rätt exponering och minimalt efterarbete i framkallningen.

Det är just det där bruset som är så besvärligt (titta på övre vänstra hörn i 100 %), jag blir inte kvitt den vid fotografering av himlen. Får man bilden annars brusfri så blir himlens mörkblåa toner brusiga. Det innebär att man måste brusreducera i efterhand i PS vid förstoringar. Eller få en "pixlig" himmel.

Problemet (skulle jag gissa) beror nog till stor del på att 75 % av den blåa färgen interpoleras fram, samt att den mörkblåa tonen är väsentlgen ljussvaragre än den ljusblåa delen av himlen.
 
Jag jobbar i CS4. Så det är en ny version men jag kanske inte hittar alla möjligheter att fixa brus på blå himlar.

Bilden du hittade på Vinga fyr skall du nog inte titta på. Det är en gammal jpeg bild.

Jag provade med att lägga in tre nytagna himlar på min sida, en är ett litet påskkort, ett rent montage. De tre andra är helt orörda rawfiler endast konverterade, beskurna och sparade i jpeg kvalitet 10.

Jag blir själv rädd när jag tittar på dem här på fotosidan. Det framträder väldigt mycket bandning. Ser alldeles förfärligt ut. Men de får vara ett diskussionsunderlag.

Undrar hur det skulle se ut om jag fixat lite i photoshop först.

Tackar speciellt för upplysningen om under 35. Att det kan bidra till att himlen får en ojämn färg. Jag har sett det på några av mina bilder utan att ha förstått det sambandet.

Jag skall testa lite tips om inställningar i camera raw och använda den hjälpen på vägen. Kanske mina förskräckliga himlabilder mår bra av den behandlingen.

Det skall bli spännande att testa vidare. Jag packar kameran i väskan redan ikväll och hoppas på fin himmel imorgon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.