Annons

Fota himlar utan brus

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Har samlat på mig lite himmelsbilder för att ha och klippa in i andra bilder och för att använda som bakgrunder osv.

Upptäcker då att de är brusiga på ett sätt som jag tidigare inte upplevt med min utrustning, EOS 40D. Har två zoomobjektiv 17-85 och 70-300 och två fasta 50 och 100. Är något objektiv att föredra?

Visst kan photoshop reducera en del brus.

Men om jag börjar med själva fototillfället, alltid bäst att få det så rätt som möjligt i kameran direkt.

Har ni några tips! För jag vart lite ställd.

Scarlet
 
Objektivval torde inte spela någon roll för brusnivån så länge du kan köra på basiso med önskad slutartid.

Fota i raw. Exponera så högt som möjligt utan att bränna ut högdagrarna, justera sedan i rawkonverteringen. Om det inte räcker för dina behov kan du ta ett flertal bilder i snabb följd och sedan sammanväga dem för att sänka brusnivåerna ytterligare.
 
Vad har du fotat med för ISO? För hög ISO kan ge brus. Helst ska den ju vara 100 när man fotar så ljusstarka saker som himlar.

Man fotar naturligtvis i RAW så man kan bestämma grad av brusreducering själv i efterhand.
 
Jo men givetvis fotar jag i raw och med iso 100. Ger bästa möjligheten att justera i camera raw utan att förstöra bilden.

Av era svar att döma så är det inte fototillfället som jag kan påverka mer än vad jag gjort.

Utan det är jobbet i photoshop som skall förfina slutresultatet.

"bestämma grad av brusreducering själv i efterhand." jag använder både luminans och color noise reduction i cr. Visst det hjälper. Men inte så jag blir nöjd. Brusreduceringsfiltret i photoshop var svårt att hantera jag känner mig tveksam inför det.........

"sammanväga dem för att sänka brusnivåerna ytterligare." jo det är ju enkelt att ställa kameran på seriebildtagning men vad avsåg du sedan? Sammanväga dem? Där hängde jag inte med på förklaringen.
 
Skulle du kunna ladda upp ett bildexempel? Ladda i sådana fall upp bilden på fuskbugg.se eller liknande, här i forumet får bilden max bara vara 400x400 pixlar.

Fuskbugg
 
Vad har du fotat med för ISO? För hög ISO kan ge brus. Helst ska den ju vara 100 när man fotar så ljusstarka saker som himlar.

Man fotar naturligtvis i RAW så man kan bestämma grad av brusreducering själv i efterhand.

helt klart ger högt ISO brus men för låg iso tappar lite färg. testa med ISO 200 kanske blir lite bättre.
 
Precis som Sebastian säger så ska man helst inte använda ISO under 200. Men att det skulle vara anledningen till brus, det tror jag knappast. men tänk på det till nästa gång.
 
Precis som Sebastian säger så ska man helst inte använda ISO under 200. Men att det skulle vara anledningen till brus, det tror jag knappast. men tänk på det till nästa gång.

Fast det står i andra tråden som just skapades om det här så är det beroende på vilken kamera man använder. Många Canon-kameror ligger på 100 iso som bas, medans dom flesta nyare Nikon-kamerorna istället ligger på 200. Men sen finns det ju kompakter och mellanformatare som går neråt 50 (och kanske tillomed ännu lägre?)
Så det är bas-iso man inte ska gå under, inte just 200.
 
När det gäller himlar är det väl så att den blå kanalen kan vara utbränd medan det nästan inte finns någon information i de andra kanalerna och att det kan ge brus? Eller något liknande iallafall...
 
Himlen är alltid besvärlig att få brusfri (eller ens med lågt brus), upplever jag också.
 
Jag har inte sett det problemet förut. Ett femtiotal himlar ligger i min bildbank men ingen av dem har något störigt brus. Har svårt att se någon speciell orsak till att just himlar skulle vara ett problem. Förklara den som kan.
 
Det är möjligt. Hoppas några andra kunniga kan uttala sig om det. :)

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
Innan "de andra kunniga" säger någonting så vill jag bara lägga in att dynamiskt omfång handlar om ljus inte färg., men låt oss vänta in FS expertpanel
 
Går man lägre än bas-iso så kommer högdagrarna bränna ut lättare ja. Så sämre färger får man ju, fast bara i högdagrarna. Färgerna där under skulle jag nog säga bli bättre eftersom pixlarna får mera ljus att leka med.
 
Ni är sååååå fel,ute....


Ljuset är bilden, sen kan ni tjafsa om ..................vad ni vill

Dynamiskt??? vi pratar om ljus och inget annat än ljus

Fatta
 
Och det var ju konstruktivt uttalande.

Ljus med olika våglängd är färg så ljus är färg. Eller?

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.