Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota handboll i globen ,objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Har planer på att fota i globen om ca 2 veckor och tänkte fråga om någon har fotat handboll där?

Är det bra ljus? vart brukar man få stå/sitta? får man stå brevid målet? vilket objektiv kommer jag behöva? har ett 70-200 2.8L men kan kanske få låna ett 24-70 2.8L också.

Kan man köra på iso 800 och med hyffsad slutartid?

MVH Billy

Skulle tro att det är bra ljus, MEN tänk på att du antagligen får ganska långt avstånd till spelarna, så MYCKET tele behövs säkert (om du inte har vipplats vid planen).

Tips är annars att höra med arrangören om att få plåta vid planen. Om du erbjuder att dom får tillgång till bilderna kanske det underlättar.

Skall få ackreditering så får höra me förbundet om vart jag får stå då.

Ingen som har svar på hur bra ljus det är?kanske någon som fotat i t.ex eriksdalshallen och kan jämföra?

MVH Billy

billyskate skrev:
Skall få ackreditering så får höra me förbundet om vart jag får stå då.

Ingen som har svar på hur bra ljus det är?kanske någon som fotat i t.ex eriksdalshallen och kan jämföra?

MVH Billy
Fotade Magic (basket) härom året, och jag har för mig att det var ganska ordentligt upplyst. Ett 70-200/2.8 som du har borde funka bra. Du kan också kontrollera innan om du FÅR ha med dig kamera. Det finns väl många evenemang i Globen där man inte får ha kamera.

Apropå kamera vid evenemang, så såg jag Lionel Richie härom veckan (jag vet, inte så manligt, men j-vla va bra när han började köra gamla Commodors låtar).

Iallafall blev vi sedvanligt visiterade vid entrén efter bla kameror. Ja, vad händer vid låten Hello??

Ja, inte var det 10.000 som sedvanligt höll upp en tändare för att fånga stämningen, nej, runt 1.000 mobiltelefoner hölls upp, för att ta kort eller i flesta fallen filma.... Ohhhh, vad stämningsfullt det blev...

Det såg faktiskt helt sjukt ut med alla på parkett som höll upp mobilen ovanför huvudet, DÅ ångrade jag att jag inte hade med en kamera för att föreviga mobildjungeln...

StaffanW skrev:
Fotade Magic (basket) härom året, och jag har för mig att det var ganska ordentligt upplyst. Ett 70-200/2.8 som du har borde funka bra. Du kan också kontrollera innan om du FÅR ha med dig kamera. Det finns väl många evenemang i Globen där man inte får ha kamera....

Jag är ditskickat för att fota så det är lugnt.

Tar med mig min 30d + 70-200L då ..

MVH billy

Har inte varit i Globen på väldigt länge men Globen ser alltid ut att vara den bäst upplysta arenan i Elitserien.

Även om du får stå bredvid målet skulle jag aldrig rekommendera det om du inte har en bra försäkring på din utrustning.

70-200 är det jag och många andra handbollsfotografer kör på. Andra kör fasta gluggar någonstans mellan 85 och 135.

Bakom kortlinjen är där man får flest och bäst bilder (oftast där man blir hänvisad att sitta också). Spelarna har ganska bra koll på skotten.
Störst risk att bli träffad är från skott från motsatta kanten. De behöver inte missa med mycket för att man skall vara i farozonen.

Missar tyvärr Globen då Lugi gjorde bort sig redan i kvarten.

Imorrn gäller det , sitter här lite smånervös över att jag skall glömma någonting och självklart att bilderna skall bli bra.

Checklista , har jag glömt något?
Kamera canon 30d + batteripack.
17-40L , 50 1.8 , 70-200 2.8L.
Sigma dg super 500 eller va den heter.
Bouncer.
3 batterier + laddare.
2 minneskort + kortläsare.
Dator + laddare.

Har jag missat något? Bör jag ha 2 kameror eller blir det för jobbigt? En tanke var att när slutsignalen kommer kanske man vill springa fram och plåta med 17-40 och blixt och då kanske inte hinner byta objektiv. Antingen ser jag till att byta objektiv innan matchens slut eller så kan jag ta med min andra kamera canon 300d.
Vad låter klokast?

MVH Billy som är lite pirrig :)

Jag har inte fotat handboll innan men ska kanske göra det framåt hösten. Nu har jag en Olympus E-1 samt 50-200mm 2,8-3,5. Det objektivet skulle väl kanske funka men jag undrar om det skulle räcka med olympus 50mm 2,0 ? Det blir ju en brännvidd på 100mm om man räknar om det. Det jag främst av allt vill åt är givetvis ljusstyrkan, men frågan är alltså om det räcker med den brännvidden på handbollsfoto.

Har Olympusen en cropfaktor på 2,0 ?

Den känns ändå lite kort.
Skulle själv inte köra mindre än 85mm på min 30D (x1,6)

Ett litet dilemma då ljusstyrkan ju är viktig.

Canon har säkert någon optik, speciellt framtagen för att fota handboll, tror det?
Runda linser.
Kontakta agenturen!

NordicV skrev:
Har Olympusen en cropfaktor på 2,0 ?

Den känns ändå lite kort.
Skulle själv inte köra mindre än 85mm på min 30D (x1,6)

Ett litet dilemma då ljusstyrkan ju är viktig.

Jepp, det är 2,0 i cropfaktor. Bra i vissa lägen, sämre i andra.

Ja, det var ju just ljusstyrkan som jag var ute efter men det närmaste i nästa steg är en 35-100mm 2,0 (70-200 omräknat), men det kostar o andra sidan lite över 20 000:- vilket är lite utanför min budget just nu.

Jag fotar hockey i globen ibland och belysningen är OK som den ska vara i TV godkända hallar.
Jag kör oftast med 70-200 f/2,8 på 1/400 på ISO 800 i globen.
24-70 kan du lämna hemma om du inte vill ha översiktliga bilder också. Du kan inte springa mellan läktaren och fotobåsen snabbt i Globen så du är fast där du står.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar