Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota genom vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Har tänkt fotografera lite i strandkanten och då även genom själva vattenytan på max 10-15 centimeters djup. Vad är viktigt att tänka på?

/Robban

Du bör använda ett poolfilter när du ska fotografera det du har tänkt. Du kan då slippa reflexer från vattenytan och få vattnet att se klarare ut.

/JP

Tjo..Linus hann visst före. Man är inte alltid så snabb. Jag kan passa på att korrigera pool till pol också :). Det är ju förkortning på polarisationsfilter.

En vatten kikare kan kanske vara en bra idé också.
Ta en hink och skär bort botten och sätt dit en plexiglasskiva som du tätar med silikon. Detta gör att du slipper alla krusningar och liknande.

MVH
Greve Nickon:cool:

Motljusskydd

Detta är inget jag har testat men det borde funka.
Montera på moljusskyddet på linsen och täta ev med vulktejp stick sedan ner till stranden och ner med motljusskyddet i vattnet rakt uppifrån.
kanske blir problem med närgränsen. hmm detta ska jag nog själv testa i sommar.

/Stefan

Menar du att du ska doppa ner skyddet med dyra objektivet ett par cm över vattenytan? Det skulle jag aldrig våga utom kanske en sommarkväll då med helt spegelblankt vatten eller i ett akvarium.
En hink med glasbotten är en bättre ide' men kombinera då med polfilter för att dämpa reflexerna från glasskivan.

Det var väl ungefär min tanke har du ett väldigt kort motljusskydd så är det nog ingen lyckad kombination men det jag hade i åtanke var ett motljus skydd modell lite större (läs längre). anledningen till att jag föreslog det iställlet för hink med plexi var att plexit ger en kvalitetfförlust.

Fundering: man kanske kan montera hinken som motljusskydd och uppnå en större säkerhet.
Å andra sidan kan man också köpa en ewa-marine påse.

/Stefan

Faktiskt är det nog så att just (plexi)galsskivan ger en kvalitetsökning.

Det man vinner på att ha skivan mellan sig och vattnet är att ytan blir absolut jämn. Jämför mellan attmed blotta ögat kika ner i vattnet genom en "bottenlös låda" och genom ett "cyklopöga". Klart lättare att se genom cyklopet, inget "skvalp".

Usch vad många "citationstecken det blev".

/Anders

(En idé är att köra med "hinken" och sedan täta för reflexer i glasskivan genom att sätta nån sorts ljustätt tyg eller plast över hinken och "tejpa" fast motljusskyddet med vidhängande objektiv och kamera i mitten. Skulle nog kunna funka...)

Hmmm vi kanske pratar förbi varandra men det jag menade var att plexiglas eller vanligt glas ger en liten kvalitets förlust, repor, toning, suddigare bild etc
det jag ville uppnå var samma effekt fast utan plexi. genom att skapa ett lufttätt shakt som man sticker ner i vattnet. (jmf med konsruktionen på en dykarklocka.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar