Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota genom polariserande glasögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag jobbar med en artikel om polariserande glasögon och tänkte fota genom glasögonen för att läsarna ska få en uppfattning om hur de olika modellerna ser ut från ett användarperspektiv. Jag var iväg och fotade 10-15 modeller tidigare idag och märkte att vissa modeller bliv knivskarpa och andra blev suddiga. Givetvis blir de inte suddiga när man använder dem. Vet någon vad detta kan bero på? Är det polariserande filtret för tätt? Rent generellt var det dom billiga brillorna som blev suddiga (men inte alla).

Du skulle kanske prova att sätta manuell fokus på objektet och sedan sätta glasögonen emellan, för du hade inte tänkt att fokus skulle vara på glasögonen?

Är det solglasögon utan styrka antar jag. Har det med olika färgning? Men annars är det väl som när man fotografera genom att fönster, det kan ju fungera ibland och ibland blir det hur dimmigt som helst, blir väl någon extra brytning av något slag

Eller så är de billigare glasögonen inte bättre än så, kanske avslöjar kameran något (uppförstorat?) som man inte ser i normal användning? Din test kanske ger ett värdefullt resultat

Eller så är de billigare glasögonen inte bättre än så, kanske avslöjar kameran något (uppförstorat?) som man inte ser i normal användning? Din test kanske ger ett värdefullt resultat

Just så tänkte jag. Att det är något med polarisationsfiltret som gör att bilden blir blurrad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar