Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota från flytring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mera tips

Kan hålla med om att ett rejält underställ behövs under neopren vadarna, Är vattnet 3-4 grader (april) så klarar man ändå inte mer än några timmar vid stillasittande väntan. Här kommer mitt bygge. Först en översikt. Själva plattan är hästskoformad marinplywood fastspänd med spännremmar:

Bilagor

• gömsle1.jpg
    gömsle1.jpg
    43.5 KB · Visningar: 1,873
mera

Överbyggnaden är 5 st böjda elrör klädda med tyg och öppning för objektiv samt titthål med nättyg. Sy kanalerna för elrören först. trä kanalerna över de fastsatta elrören och nåla därefter fast kanalerna i yttertyget. Därefter tas tyget bort och allt sys ihop. Då kommer det att passa. (be morsan om hjälp med symaskinen om det behövs).

Bilagor

• gömsle4.jpg
    gömsle4.jpg
    37 KB · Visningar: 1,491
Ser med spänning fram emot en bild på din rigg Tony!
Blir jättesugen nu på en Guideline drifter eller Fishcat. Driftern matchar ju mina vadare;-) och är bra mycket billigare än pontonbåt.
Tycker jag efter att ha testat den att jag inte vågar ha kamera med så har jag ju ändå en utmärkt flytring och jag (försöker) fiskar en hel del.
Grejen med flytring var väl snarare att man kunde ta sig ut på tjärnar och dyl där det är båtförbud men nuförtiden så går dom under kategorin båt på dessa sjöar.
Tycker som trådskaparen att jag vill ha nå't att ta mig runt i osedd dvs kamofluerad på någe sätt men det vore bra att ha något med lågt perspektiv också. Kanske en luftmadrass med frigolit pontoner på sidan, för stabilitet. Grönt neoprenställ å kammo nät på:)

Edit:
Wow vilken grej, ser riktigt proffsig ut.

det kommer mera

Så här kan man göra infästningen för elrören. Kork i ändarna samt skruvkrok som allt fästes i en genomgående bult i metallfästet. Kan du inte göra metallfästet själv så uppsök en mekanisk verkstad så fixar dom det. Det blir inte särskilt dyrt.

Bilagor

• gömsle2.jpg
    gömsle2.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,517
stativplatta

Gör en stativplatta av en träkloss med en bult inkörd underifrån (försänk klossen så att inte huvudet på bulten sticker ut). Använd palstic padding kemisk metall eller epoxilim mellan träkloss och förborrad metallskiva. skruva fast hela ekipaget underifrån. Sedan kan du fästa valfritt stativhuvud på skapelsen. Se till att välja storlek på bulten som passar gängan på ditt stativhuvud.
Ride on!

Bilagor

• gömsle3.jpg
    gömsle3.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,486
AAAAARRRRGGGHHHHH. Jag sålde min flytring bara för att jag var för seg att fixa camo-anordningen. Har man ångervecka (månad!) på försäljning??? Garanterat ett bra sätt att komma nära samt att komma ner i nivå med fåglarna.

Bent (som sällan ångrar sig, men just nu faktiskt gör det!)

Så här kan det se ut.
Jan Töve i ringen.
Foto av Tore Hagman.
Scannat ur Camera Natura nr 3 1991

Bilagor

• flyt.jpg
    flyt.jpg
    38.1 KB · Visningar: 2,740
Kalas !!
Tack för all information, nu har jag ett bra uppslag hur jag skall bygga.
Har en del egna ideer hur jag skall bygga överbyggnaden men i princip så är det mycket nära det jag vill uppnå.

Nu var det ett tag sedan tråden var igång, men blev intresserad av att bygga! Funderar hur Töve har gjort på bilden. Antar att han har vadarstövlar och monterat en plyfa på någon typ av uppblåsbar ring? Någon som vet mer i detalj eller har erfarenheter? Det verkar vara en hyfsat billig lösning?!

Sportfiskaren ser direkt att det ær en producerad flytring som han sitter i.

Jag fiskar en del ifrån flytring och kan konstatera att man kommer rættså næra det levande livet men att det minst sagt krævæer sin navigatør.

Vært att prøva helt klart!

MVH Niclas,

Jag höll på under några år och fotade från flytring. Två bilder finns på http://www.ludd.ltu.se/users/ravi/blandat.html
(storspov och gråhakedopping)
Några erfarenheter från mitt hemmabygge: Jag är inte särskilt lång (170), men jag upplevde att om jag satte kameran för lågt så kunde jag inte böja mig ner tillräckligt för att se något i sökaren. Lösningen blev att köpa manfrottos kulled med pistolgrepp. Det var den högsta kulled jag hittade. Dessutom var den snabb att jobba med. Jag fäste den med en bult rakt genom den hästskoformade plywoodskivan. Jag använde gömslet på grunt vatten, ofta översvämmade strandängar på våren innan isen försvunnit. Fåglarna är samlade på en mindre yta då. Nollgradigt vatten krävde neoprenvadarstövlar, tjocka fleece-byxor och dubbla ullkalsonger. Då var kylan inget problem. Jag brukade fota tills jag blev i akut behov av att gå iland och lätta på trycket i blåsan.

Hej
Fiskar en hel del från flytring (guideline drifter) och är övertygad om att det är ett bra sätt att komma närmare fåglar (och säl) har själv aldrig vågat ha med mig kamerautrustning men får nog tänka om och skaffa en eller två vattentäta säckar,LYCKA TILL

salar skrev:
Hej
Fiskar en hel del från flytring (guideline drifter) och är övertygad om att det är ett bra sätt att komma närmare fåglar (och säl) har själv aldrig vågat ha med mig kamerautrustning men får nog tänka om och skaffa en eller två vattentäta säckar,LYCKA TILL

I en "Drifter" sitter man høgre æn i en rund gammal traditionell flytring.
Jag skulle satsa på en så låg som møjligt,, dessa ær dock långt trøgare att navigera..
Drifter har ju byggts som en mix mellan pongtongbåt och flytring. En slags hybrid.
(I eller rættare sagt På en pongtongbåt sitter man som regel oftast med torra føtter...)

Jag har sjælv en realtivt enkel V-formad farkost men tycker inte alls perspektivet blir så lågt som jag skulle ønska.
Man kommer lika lågt om man ligger i en liten eka (som man också kan ha uppankrad och med kammo øver,,,), om inte lægre då..

Visst kan man luska sig in i vassruggorna och bara vila dær i væntan på att livet runt omkring skall komma nærmar..

Som ni førstår så ær inte jag så øvertygad, kanske kommer det av min erfarenhet av flytring..

Vært att prøva ær det hur som helst, som sagt;)

MVH Niclas,

Ps, personligen så tror jag deffenitivt mer på att bygga en flytbas/flytplattform før kameran som man helt enkelt styr/håller framfør sig på vattnet. Kammotyg øver,, dær man man sitta i vassen, luska sig runt och ligga mindre æn 30 cm från ytan.... Detta har jag sjælv ett projekt på gång med..

Senast ändrad:
IngemarO skrev:
Jan Töve har med framgång använt flytring. Det fanns bilder i Foto och Camera Natura (tror jag) men jag hittar tyvär inte mina ex just nu.
Lite svajigt men du kommer ner på rätt nivå med fåglarna.
Han hade gjort en konstruktion med en plywoodskiva ovanpå ringen och skruvat fast en kulled. Och så var det en kamoduk som han fällde över sig typ en suflett på en cabriolet.

Den har jag sett, provat och kan bara säga att det är nästa nödvändigt med bottenkontakt, stöd mot vass, någonting att vila flotten mot..
Har mest provat den i Vänern, lite för stor "sjö" det guppar alltid lite grann..IS lr VR kommer nog hjälpa lr så får man köra i mindre dammar.

Köpte en flugfiskar fåtölj,(ponton) lade en Hästskoformad plyfaskiva på, fernissa, gjorde ett båtkapell med kamotyg/nät.Kan sätta vass mm i det nätet då.Skruva fast ett panoramahuvud..På med telet i ena änden. 500mm/4,5. Ingen fara alls.

sedan hänger jag i en rem/ halvligger tvärt om i fåtöljen för att få fören framåt. Har då armhåle höga vintervadarbyxor, med underställ mm.. har legat ute i aprilvatten iaf utan att frysa de första 3h.
Det jobbigaste är att ta sig framåt.SAKTA går det men ändå fattar änderna omkring dig.
Bena vill gärna flyta upp bakom dig, som när man hade flytplata i förskolan. Ska köra med lite tyngder i år.

Det är nog tyvärr lite som med all gömsle teknik, bra om man är där FÖRE fåglarna. Men att smyga ut i den där flotten i mörkret vete f-n om jag gör =) Det är lite bök. Och har fungerat för mig bäst i 60cm-1m djupt vatten Men har inga betänkligheter med att paddla ut i en vik i värnen med 4-5m djup..det är bilden ett exempel på..men den är inte tillräckligt bra då.

Mina erfarenheter..iaf.

Bilagor

• skägg.jpg
    skägg.jpg
    32.4 KB · Visningar: 704
Re: Mera tips

Tonyeagle skrev:
Kan hålla med om att ett rejält underställ behövs under neopren vadarna, Är vattnet 3-4 grader (april) så klarar man ändå inte mer än några timmar vid stillasittande väntan. Här kommer mitt bygge. Först en översikt. Själva plattan är hästskoformad marinplywood fastspänd med spännremmar:

Vad coolt, min ser i stort sett likandan ut =)
Har en sån där grön V-flytstol som visas på en länk här och Har kamerafästet direkt i plattan och camo på kapellet men annars...

Senast ändrad:
Var bara tvungen att kasta in en skön bild på Frans Lanting "in action".

Bilden är skannad från tidningen Foto 1995.

Alternativet till flytring, och jag måste säga att bilden känns klart inspirerande. Även om jag nog väntar tills vårfloden passerat Luleå ;-))

//Glenn

Bilagor

• lanting.jpg
    lanting.jpg
    54.2 KB · Visningar: 931
Glenn Bark skrev:
Var bara tvungen att kasta in en skön bild på Frans Lanting "in action".

Bilden är skannad från tidningen Foto 1995.

Alternativet till flytring, och jag måste säga att bilden känns klart inspirerande. Även om jag nog väntar tills vårfloden passerat Luleå ;-))

//Glenn

Vet ni historien runt just DEn bilden som porträtterar Frans Lanting?

Står en version om det i en av de utgivna "100 Best NG photos.."

Frans Lanting fotograferar Örnar och inte näckrosor som många antar/tror.
Helt i trans så fotar han men noll skräck i ett av det landets största popularioner(koncentrationer av Krokodiler!
Assistenten som tog denna bild satt och ivrigt spanade efter Fransinriktade K,diler...

Otroligt hur han kan hålla sig så lugn i en sådan situation.

(Historien förtäljer ju såklart inte om hurivida det verkligen var en extrem situation eller inte, eller hur arrangerad den ev är..
Vi har ju lärt oss mycket av tex flera av Attenburgh,s fiaskofilmer:)

MVH Niclas,

Ja, i artikeln i Foto finns det med någon bild på afrikansk fiskörn (svenska namnet?), fotad från ett lågt fint perspektiv.

Riggad assistentbild eller inte så sänder ändå bilden ut ett ganska starkt budskap om engagemang. Att verkligen jobba för en bra bild. Även om det finns arrangerade bilder i den här stilen så tycker jag ändå att de har en engagerande effekt, åtminstone på mig själv. Och det upplever jag positivt...även om jag kanske inte skulle kasta mig i en å med krokodiler. Varför tror ni jag flyttade till Luleå...jo för att slippa alla krokodiler i Göteborg...såklart ;-))

//mvh Glenn

Hehe, ja.. Luleå har väl stora Lakar (låtsastorskar) i älven har jag hört, men de lär ju vara rättså harmlösa och oftast med ett rättså djupt hemmaplan;)

Jo jag gillar också bilden du skickade upp. Den fungerar för mig. Lanting är ju lite av en ikon vad gäller dedikerade naturfotografer.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar