Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota festival för tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

Marvster

Medlem
Hej, för ett tag sedan började jag jobba som frilansfotograf och journalist för en lokaltidning. Jag har nu fått förfrågan om att täcka hultsfredsfestivalen, vilket jag känner är en utmaning och en chans att utvecklas som fotograf. Saken är då den, betalningen.

Tidningen har sagt att jag får fritt inträde, men frågan om lön har inte kommit in i bilden. Så jag tänkte fråga er som har lite kött på benen när det kommer till kunskap inom området:

Är det rimligt att ta betalt för detta, i såna fall hur mycket?

Hur ska man påbörja den konversationen med redaktionen?

Tack på förhand!

Om du inte jobbar mot ren spekulation (hoppas på att få sälja bilder från ett event) så ska du naturligtvis ha ersättning för ditt jobb. Från det du skriver tycker jag det verkar som att du åker ditt på uppdrag av tidningen och då får du antingen göra upp en timdebitering men då kan det ju alltid bli diskussion om antalet nedlagda timmar. Det kanske är bättre om du uppskattar ungefär många timmar du kommer att jobba och ger tidningen ett paketpris för festivalen, då vet de vad det blir för kostnad. Hur mycket du vill ha betalt per timme vet bara du. Sen om du jobbar någon timme mer eller mindre än uppskattat är det upp till dig.

Om du är ute på uppdrag så söker du ackreditering här, http://appl.hultsfredsfestivalen.se/AnsokanAckreditering.aspx, och anger att du är där på uppdrag av tidningen. Med ackreditering så har du fritt inträde. Om tidningen tycker att "Fritt Inträde" är din betalning så tycker jag de är fel ute och det är ju normalt heller ingen kostnad tidningen då de i så fall sökt ackreditering för dig.för . Du ska ju dit och jobba och då är ackrediteringen din biljett.

Åh tack så mycket för det svaret. Det var så jag tänkte också, men med tanke på att jag är helt ny på den fronten känns det skönt med ett sånt svar!
Tack för länken också :)

För en sida i tidningen brukar det landa runt 1000 kronor + bensinkostnader såklart.
Då kanske ni ska diskutera och komma överens i förväg om hur många sidor det ska bli från Hultsfred. Det är ju orimligt att du ska ge dig iväg och göra ett sådant jobb utan att veta att du får vettigt betalt.

Då kanske ni ska diskutera och komma överens i förväg om hur många sidor det ska bli från Hultsfred. Det är ju orimligt att du ska ge dig iväg och göra ett sådant jobb utan att veta att du får vettigt betalt.

I min värld har det inte att göra med hur många sidor det blir i slutresultatet, utan hur mycket arbete han behöver lägga ner för önskad leverans. Annars finns ju risken att tidningen i efterhand kan minska antalet sidor bara för att hålla nere hans arvode.

Nej, kom överens om antingen ett rimligt timpris och att du då räknar in hur lång tid de förväntar sig att du skall finnas på plats samt tid för resor samt för- och efterarbete. Eller ett paketpris för hela arbetet, där deras förväntningar på leveransen är tydligt specificerade i förväg.

Det kan man tycka, men i det här fallet är det ju så deras avtal ser ut.

Jag fick uppfattningen att TS har fått ett förslag från tidningen, om det nu var ett seriöst förslag med "fritt inträde", för Hultsfredsjobbet men inte avtalat något och ställde frågan i tråden just för att få lite kött på benen inför ett ev avtal.

Marvin säger ju att han gör andra jobb för tidningen och det som gäller då är att "för en sida i tidningen brukar det landa runt 1000 kronor + bensinkostnader". Då är väl det en bra utgångspunkt när det gäller för Hultsfred också.

Det kan man tycka, men i det här fallet är det ju så deras avtal ser ut.

Marvin säger ju att han gör andra jobb för tidningen och det som gäller då är att "för en sida i tidningen brukar det landa runt 1000 kronor + bensinkostnader". Då är väl det en bra utgångspunkt när det gäller för Hultsfred också.

Fast det framgår inte någonstans att det är det avtal de har, endast att han fått cirka 1000kr för en sida. Det ger oss ett begrepp om hur mycket han fakturerat tidigare, men säger egentligen inget om huruvida det finns ett avtal eller ej, eller ens vad det egentligen står på fakturan. Det jag försöker säga är att det inte är detsamma som att han fakturerar per sida och att det därför inte finns något som säger att han inför Hultsfredsjobbet bör/ska använda det formatet i sin prisdialog.

För vem vet, tidningen kanske bestämmer sig i efterhand att göra en enda sida från festivalen. Ska han endast få fakturera 1000kr då, som han brukar, trots att han arbetat 10 timmar per dag hela helgen?

Det jag försöker säga är att det inte är detsamma som att han fakturerar per sida och att det därför inte finns något som säger att han inför Hultsfredsjobbet bör/ska använda det formatet i sin prisdialog.

För vem vet, tidningen kanske bestämmer sig i efterhand att göra en enda sida från festivalen. Ska han endast få fakturera 1000kr då, som han brukar, trots att han arbetat 10 timmar per dag hela helgen?
Om det var så att arvodet Marvin brukar få byggde på t ex hur många timmar han jobbar skulle han förmodligen sagt det, och inte berättat vad det blir "per sida".

Som jag skrev tycker jag att det är viktigt att komma överens i förväg om hur många sidor tidningen vill göra om festivalen. Om man nu ska använda prismodellen kr per sida. Det viktiga är ju inte hur man räknar ut det, utan att man är överens om det totala arvodet i förväg. Men om man har ett sätt att räkna som båda parter tycker fungerar finns det kanske ingen anledning att ändra på den.

Om det var så att arvodet Marvin brukar få byggde på t ex hur många timmar han jobbar skulle han förmodligen sagt det, och inte berättat vad det blir "per sida".

Som jag skrev tycker jag att det är viktigt att komma överens i förväg om hur många sidor tidningen vill göra om festivalen. Om man nu ska använda prismodellen kr per sida. Det viktiga är ju inte hur man räknar ut det, utan att man är överens om det totala arvodet i förväg. Men om man har ett sätt att räkna som båda parter tycker fungerar finns det kanske ingen anledning att ändra på den.

Det kan ju också bero på att han endast gjort den typen av jobb tidigare och då har det passat bäst med den typen av debitering.

Jag håller med dig om att det väldigt viktigt att vara överens i förväg. Dock är väl risken att arbetet omfattar väldigt mycket mer arbete denna gång per sida, än det kanske gör en vanlig tisdag där han gör ett reportage om en tant vars brevlåda blivit sprängd med kinapuffar, vilket resulterar i att arbetsmängden per debiterad sida ökar och därmed minskar timlönen om prissättningen fortfarande är kvar på 1000kr/sida.

Fast nu förutsätter jag att reportaget skall täcka hela festivalen och att du skall arbeta (helgtid dessutom) varje dag under festivalen, vilket gör att den vanliga debiteringen kanske inte speglar arbetsmängden. Men detta vet vi inte så mycket om, så TS får gärna komplettera omfattningen av arbetet, om den är känd i dagsläget vill säga.

Det kan ju också bero på att han endast gjort den typen av jobb tidigare och då har det passat bäst med den typen av debitering.

Jag håller med dig om att det väldigt viktigt att vara överens i förväg. Dock är väl risken att arbetet omfattar väldigt mycket mer arbete denna gång per sida, än det kanske gör en vanlig tisdag där han gör ett reportage om en tant vars brevlåda blivit sprängd med kinapuffar, vilket resulterar i att arbetsmängden per debiterad sida ökar och därmed minskar timlönen om prissättningen fortfarande är kvar på 1000kr/sida.

Fast nu förutsätter jag att reportaget skall täcka hela festivalen och att du skall arbeta (helgtid dessutom) varje dag under festivalen, vilket gör att den vanliga debiteringen kanske inte speglar arbetsmängden. Men detta vet vi inte så mycket om, så TS får gärna komplettera omfattningen av arbetet, om den är känd i dagsläget vill säga.

Dessvärre inte. Jag ska kontakta dom så snart som möjligt. Känns skönt att ha lite stöd i alla fall!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar