Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota föreläsning

Produkter
(logga in för att koppla)

evergreen-photo

Aktiv medlem
Ska eventuellt foto en workshop samt en föreläsning på torsdag som en rockmusiker kommer att hålla. Jag har inte en aning om hur ljusförhållandena kommer att vara. Vet bara att det ska vara inomhus. Tänkte lite på om det kommer vara mörk till halvmörkt - vad ska jag tänka på? Vill absolut inte använda blixt, eftersom det kan störa både publik och gästföreläsare. Hur har ni fotat föreläsningar, etc. ISO? Bländare?

Tack!

Det är ju väldigt svårt att svara på när du inte känner till omständigheterna. Ta med blixt för säkerhets skull. Sen får du testa på plats vilken ISO och bländare du måste ha. Det varierar så väldigt mycket från gång till annan att det inte går att svara på mer specifikt, men blixten vore dumt att lämna hemma ifall den behövs.

Du kan bara försöka!

1. Har du ett ljusstarkt fast objektiv, använd det!
2. Dra upp ISO till max eller nästan max. Brusig bild är bättre än ingen bild alls.
3. Använd stativ.
4. Be att få ta en bild med blixt på föreläsaren i en paus eller innan/efter föreläsningen.

Per.

"4. Be att få ta en bild med blixt på föreläsaren i en paus eller innan/efter föreläsningen."

Absolut bästa lösningen.
Har du blixt med blixtsladd, så slå ljuset från sidan.

Vet inte hur D80 (om det är den du använder) brusegenskaper är, men jag körde min 5D mk II på ISO 3200 och resultatet ser du bland mina bilder och på Wikipedia (Helene Tursten)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar