Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Copyright91

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle behöva tips om inställningar till kameran. Jag hade tänkt fota några fåglar i trädgården.
Vad är den bästa inställningarna? Jag har experimenterat lite men det är svårt o få allt bra. Alltid något som har gått fel. Antingen är fågelns färger dåliga. eller så är bilden o skarp på grund av fågelns snabba rörelser. Eller så är bilden för ljus på grund av all snö.
Skulle vilja ha några inställningar jag kan utgå från o sen experimentera med.

MVH Mike :)

Du kanske börjar i fel ända - klura först ut vilken bild av fåglarna du vill skapa. När du gjort det så är nästa steg att komma på hur du ska förverkliga idén. När det gäller just fågelfoto handlar det ju ofta om att få kameran (men inte nödvänditgvis dig själv!) tillräckligt nära fåglarna, och i den vinkel som behövs för att skapa din bild. Det är förstås också en fråga om komposition, ljus osv. När alla de bitarna är på plats så ger sig nog inställningarna av sig själv.

Lycka till!

Du kanske börjar i fel ända - klura först ut vilken bild av fåglarna du vill skapa. När du gjort det så är nästa steg att komma på hur du ska förverkliga idén. När det gäller just fågelfoto handlar det ju ofta om att få kameran (men inte nödvänditgvis dig själv!) tillräckligt nära fåglarna, och i den vinkel som behövs för att skapa din bild. Det är förstås också en fråga om komposition, ljus osv. När alla de bitarna är på plats så ger sig nog inställningarna av sig själv.

Lycka till!

Tack :) Ska fundera på hur jag ska förvärkliga deta :) Har redan några ideer;)

Titta på hur andra ha fotat. På Fotosidan finns mängder av foton...

Jag håller delvis med Per men samtidigt är det viktigt att betona att fåglar kan inte arrangeras. Bilderna dyker upp snarare än kan planeras. Visserligen kan du som van fotograf träna och välja var och hur du vill fota...och sedan vänta och hoppas. Det kommer när du är van men fokusera inte på det nu.

Tänk på att ha en kort slutartid och höj därför ISOn.

Det finns en rolig tråd om "Sveriges vanligaste fågel, suddmesen" på fotosidan. Jag älskar "larvmesen" längst ner på sida 18.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=70168

Lars

Titta på hur andra ha fotat. På Fotosidan finns mängder av foton...

Jag håller delvis med Per men samtidigt är det viktigt att betona att fåglar kan inte arrangeras. Bilderna dyker upp snarare än kan planeras. Visserligen kan du som van fotograf träna och välja var och hur du vill fota...och sedan vänta och hoppas. Det kommer när du är van men fokusera inte på det nu.

Tänk på att ha en kort slutartid och höj därför ISOn.

Det finns en rolig tråd om "Sveriges vanligaste fågel, suddmesen" på fotosidan. Jag älskar "larvmesen" längst ner på sida 18.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=70168

Lars

hehe det är samma fågel som jag försökt fota :D
Värkar som det inte är så lätt o få en skarp bild på dom :D
Tusen tack :)

En kul övning som jag roat mig lite med är att köpa en enkel trådlös fjärris för ett par hundra på Ebay, och sedan rigga kameran på stativ, med eller utan blixt, inriktad mot något vackert och ev utplacerat föremål i närheten av fågelmatningen (så att det ser ut som om du smygit ikapp fågeln mitt i urskogen och inte lockat in den på tomten mha tre kilo späck och nötter..). Man kan oxå pilla in lite frön i/bakom själva grenen för att ytterligare öka chanserna att pippi sätter sig just där man riktat in kameran. Sen är det bara att lägga sändaren på köksbordet och titta ut emellanåt! Manuell fokus inställd i förväg rekommenderas, lixom snabb serietagning. Hyggligt höga ISO för att få korta tider kan också gå åt.

Jag har oxå fått en del balla bilder genom att lägga kameran på marken där fåglarna brukar hoppa omkring, med ett kraftigt vidvinkel monterat. Genom att knäppa av när fågeln nästan är inne i kameran får man rejält effektfulla bilder, som dessutom kan få lite av grodperspektiv.

Jag håller med Per om fjärrutlösare. OM du har Nikons instegs eller mellanvarianter så kan man köpa till en billig fjärr för under 200. Mycket kul...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FFW002AA
Finns en stor nackdel med den fjärrkontrollen, och det är att du som fotograf måste vara placerad framför kameran.
Kan varmt rekommendera http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?artNr=306175.
HW 433 Pro till Nikon fungerar till följande Nikon-kameror: D700 / D300 / D200 / D90 / D80 / D70s / D3 / D3x / D2x / D2xs / D2H / D2Hs / D1 / D1x / D1H. (Nu även D90 alltså)
Fjärrkontrollen finns även i variant passande:
Canon EOS 50D/ 1000D / 500D / 450D / 400D / 350D / 300D / 40D / 30D / 20D / 10D / 5D / 5D II / 7D / 1D / 1DS i alla Mark-versioner. Powershot G10 / G11

Pentax K-7 / K10 /K20 / K100 / K200

Samsung GX10 / GX20

Profs, semi-profs

Jag antog att vår fotograf hade en instegs eller mellanklass variant och då gäller den Fjärrkontrollen. Själv har jag D300s och D200 och jag har den kontrollen som du har. Radio fungerar bättre men det beror på vilken kamera man har...

ANNONS