Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota event

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Jag ska fota event för första gången och har lite frågor.

Det är ett IT-företag som håller i eventet och det kommer både vara keynotes på en stor scen, mindre grupper med föreläsningar, samt utställare och mingel mellan sessionerna.

Hur brukar ni göra när ni fotar mingel och liknande, frågar ni personerna först eller går ni runt och fotar det som ser intressant ut? Jag gissar att jag kommer att göra både och, rena porträtt frågar man först, men när det gäller möten mellan utställare och besökare kommer jag fota på utan att fråga.

Utrustningen jag kommer att använda är en Canon 1Ds Mark III och en Canon 5D Mark II samt Sigma 35/1,4, Canon 85/1,2 II samt ett Canon 70-200/2,8 utan IS. Har även ett Canon 17-40/4 och ett Canon 50/1,4, men tror jag lämnar 50:an hemma och ev tar med mig 17-40/4 om jag behöver några riktigt vidvinkliga bilder.

Spontat känns det som att jag kommer att köra med 35:an på ett hus, och 85:an på det andra. Det som känns lite osäkert är att 85:an är långt ifrån snabb och frågan är om 70-200 är bättre att använda? I det här läget hade 70-200/2,8 IS II varit bra att ha, men jag får utgå från det jag har.
 
Jag hade nog kört vidvinkel + telezoomen. Har du blixtar? Ibland är ljuset sådär och varken 1Ds3 eller 5D2 är ju några hög-ISO monster, även om dom är OK. Jag hade balanserat blixt med befintligt ljus (såvida det inte är exeptionellt bra ljus). Inte sällan så kommer ljuset rakt uppifrån via spottar och då blir det fula skuggor under ögon etc.

Lämna inget hemma. Ta med dig allt du har. Du kanske upptäcker att 50:an blir en perfekt kompromiss i lokalen.
 
Jag hade nog kört vidvinkel + telezoomen. Har du blixtar? Ibland är ljuset sådär och varken 1Ds3 eller 5D2 är ju några hög-ISO monster, även om dom är OK. Jag hade balanserat blixt med befintligt ljus (såvida det inte är exeptionellt bra ljus). Inte sällan så kommer ljuset rakt uppifrån via spottar och då blir det fula skuggor under ögon etc.

Lämna inget hemma. Ta med dig allt du har. Du kanske upptäcker att 50:an blir en perfekt kompromiss i lokalen.

Ljuset är hyfsat har jag för mig, men har aldrig fotat där så helt säker är jag inte. Som du säger så är ingen av dem speciellt bra på höga iso, har en Canon 430 men har aldrig riktigt kommit överens med kamerablixten. Tycker det är lättare med studioblixtar, men kan bli lite bökigt att ta med. Kanske är dumt att lämna något hemma. Hade dock varit skönt att slippa ta med mig ryggsäcken och bara köra axelväskan som är lite mer diskret. Men det är inte omöjligt att jag kan ta med mig båda två, och låsa in ryggsäcken när jag inte använder den.

Är lite velig när det gäller zoomen, men får testa mig fram där och se vad dom fungerar bäst. Gillar ljusstyrkan och det kort skärpedjupet med 85:an, samtidigt kan det vara praktiskt med zoom också.
 
Jag ska fota event för första gången och har lite frågor.

Det är ett IT-företag som håller i eventet och det kommer både vara keynotes på en stor scen, mindre grupper med föreläsningar, samt utställare och mingel mellan sessionerna.

Hur brukar ni göra när ni fotar mingel och liknande, frågar ni personerna först eller går ni runt och fotar det som ser intressant ut? Jag gissar att jag kommer att göra både och, rena porträtt frågar man först, men när det gäller möten mellan utställare och besökare kommer jag fota på utan att fråga.

Jag har fotat lite olika företagsevent och ofta är det ju så att det intressanta att fånga är
- talare/föreläsare
- engagerat lyssnade publik (undvik de som gäspar stort eller ser allt för uppenbart uttråkade ut :)
- samtalsgrupper där folk ser engagerade och glada ut ("det är kul att vara med på Xxx-eventet")

Nu framgår det inte vem som är din kund här, men jag antar att det är arrangören av eventet och då vill ju de ha bilder som visar vilka spännande människor som var där och pratade, hur engagerade alla var att lyssna på dem och hur många kontakter som uppstod och hur trevligt alla deltagare hade under fikapauserna och när utställare och deltagare möttes. Typ så :)

Enskilda porträtt är väl mest intressanta när det gäller människor som är kändisar i sammanhanget (talare, chefer, viktiga kunder osv).

Utrustningen jag kommer att använda är en Canon 1Ds Mark III och en Canon 5D Mark II samt Sigma 35/1,4, Canon 85/1,2 II samt ett Canon 70-200/2,8 utan IS. Har även ett Canon 17-40/4 och ett Canon 50/1,4, men tror jag lämnar 50:an hemma och ev tar med mig 17-40/4 om jag behöver några riktigt vidvinkliga bilder.

Jag brukar köra mycket med klassikern "tele, vidvinkel, ljusstarkt", jag tror du kommer långt med 70-200 + 17-40 + någon av 50/1,4 eller 35/1,4. Vill du få lite av "situationsporträtt", alltså enskilda ansikten så kan ju 85:an bidra med rejält utsuddad bakgrund.

Spontat känns det som att jag kommer att köra med 35:an på ett hus, och 85:an på det andra. Det som känns lite osäkert är att 85:an är långt ifrån snabb och frågan är om 70-200 är bättre att använda? I det här läget hade 70-200/2,8 IS II varit bra att ha, men jag får utgå från det jag har.

Det beror mycket på ljuset: i svagt ljus hade jag nog kört med 35:an på 5D-huset och 85:an på 1D-huset, i bättre ljus hade jag kört med 17-40 på 5D och 70-200 på 1D.

Men det viktigaste är nog att ha lite tålamod när man tar bilderna, avvakta tills du får ögonblick då människor ser engagerade eller glada ut, se till att du får bilder där folk utstrålar att de har trevligt. Det är lätt hänt att man yrar runt på et event och försäker få med så många som möjligt och sedan upptäcker att många ser uttråkade eller sura ut på bilderna och sådana bilder blir rätt oanvändbara hur tekniskt bra de än är.
 
Tack så mycket för svaret! Lätt att snöa in sig på de tekniska detaljerna, och glömma det som egentligen är viktigt.

Går inte in på alla detaljer men jag kommer att vara där hela dagen, men har fyra timmar som jag kommer fakturera, resten av tiden är jag där som anställd på mitt heltidsjobb. Så det känns som jag kommer att ha tid på mig att testa vilken kombination som passar bäst. Dock så har jag för mig att stora scen där keynotesen kommer att hållas är rätt mörk, och lite osäker om jag kan använda zoomen där vilket är lite synd för jag tror jag skulle ha mest användning för den där. Men jag kommer att vara på plats lite tidigare och testa mig fram och se vad som fungerar.
 
Hade en sagolik tur och vann 10 000 på en facebook tävling som cyberphoto hade. Så nu har jag köpt en 5d3, känns bra då den är betydligt bättre på höga iso än vad min gamla 1Ds var. Tänker använda 70-200 för ta dom säkra korten, och har jag tid över så kommer jag använda 85:an få lite bilder som sticker ut. Sen kommer jag byta mellan 17-40 och 35/1,4, gillar egentligen inte zoomar men i det här fallet hade jag inte tackat nej till 24-70/2,8...
 
Jag hade helt klart kört 24-70 för en bra zoomlängd. Sällan du kan använda över 70mm vid mingel skulle jag tro. Men är det talare på en scen så kan det ju vara bra med långa brännvidder. I ditt fall som saknar denna hade jag kört på 17-40. Jag hade inte haft med några fasta gluggar alls, finns ingen anledning till det när det är snabba puckar. Man kan dessutom inte kånka
runt med en hel studio. .Du kan också behöva blixt vid minglet om de är på nåt mörkt ställe.
 
Jag hade helt klart kört 24-70 för en bra zoomlängd. Sällan du kan använda över 70mm vid mingel skulle jag tro. Du lär också behöva blixt

Problemet är jag inte har någon 24-70, och har inte möjlighet att köpa någon i nuläget. Vet inte om du läst alla inlägg, men dom kommer att köra keynotes på en stor scen där 70-200 kommer väl till användning. Sen kommer jag försöka backa undan en bit och köra med 70-200 på utställningar osv för att isolera objekten från bakgrunden. Kommer även använda 35/1,4 om jag behöver gå närmare. Avskyr kamerablixten, men kommer att ha med mig en i nödfall.
 
Problemet är jag inte har någon 24-70, och har inte möjlighet att köpa någon i nuläget. Vet inte om du läst alla inlägg, men dom kommer att köra keynotes på en stor scen där 70-200 kommer väl till användning. Sen kommer jag försöka backa undan en bit och köra med 70-200 på utställningar osv för att isolera objekten från bakgrunden. Kommer även använda 35/1,4 om jag behöver gå närmare. Avskyr kamerablixten, men kommer att ha med mig en i nödfall.

Jag såg det sen :) Och redigerade mitt inlägg. Blixt kan göras snyggt med lite längre slutartider om det är i rätt miljö, men det beror ju helt på :)
 
Jag såg det sen :) Och redigerade mitt inlägg. Blixt kan göras snyggt med lite längre slutartider om det är i rätt miljö, men det beror ju helt på :)

Ok :) Håller med att det går att få snygga bilder med blixt, men jag har använt det för lite helt enkelt. Har mest kört med studioblixtar, och annars använder jag naturligt ljus och går upp i iso. Eftersom utställningen är hela dagen, så kommer jag ha gått om tid att få de bilder jag behöver. Men det som känns lite nervöst är att jag ska leverera 20 bilder till ett bildspel som ska visas på kvällen, så jag måste sätta mig efter sista keynoten och välja ut 20 bilder och snabbredigera dom innan leverans. Har aldrig gjort något sånt här tidigare, så det känns lite nervöst men väldigt roligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.